خانم آنیا کوپف، نویسنده فیلمنامه نسخه سینمایی مادرشوهر هیولا، سرپرست گروه فیلمنامهنویسان این مجموعه تلویزیونی خواهد بود. او فیلمنامه اپیزود اول را (که به صورت یک فیلم 90 دقیقهای تهیه خواهد شد) مینویسد و در کار نوشتن فیلمنامههای قسمتهای بعدی، بهعنوان همکار حضور خواهد داشت. یک گروه پنج نفره از فیلمنامهنویسان تلویزیونی، مامور نگارش فیلمنامههای 12 اپیزود دیگر این مجموعه هستند.
خط اصلی قصه مجموعه مادرشوهر هیولا در ارتباط با چند زوج جوان است که با چالشهای زیادی در زندگی خانوادگی خود روبهرو هستند و باید با موضوع پدر و مادر شدن کنار بیایند. در عین حال، زنهای خانواده با مشکلی به نام مادرشوهر هم درگیر هستند. مداخلات و حضور مادرشوهرها در زندگی زوجهای جوان، پدیدآورنده مسائل و مشکلاتی است که قصه اپیزودهای مختلف مجموعه را پیش میبرد.
جینفوندا برای حضور در قسمت اول و دوم مجموعه قرارداد امضا کرده است. به این ترتیب، هنوز معلوم نیست او در اپیزودهای بعدی مادرشوهر هیولا هم بازی خواهد کرد یا خیر.
پس اگر او فقط در دو قسمت مجموعه ظاهر شود، معنیاش آن است که هر مادرشوهری به صورت مستقل در یکی دو اپیزود مجموعه بازی خواهد کرد و کل مجموعه، صاحب قصهها و کاراکترهای مستقل و مجزا خواهد بود. تهیهکنندگان مجموعه گفتهاند در ارتباط با قصه آن و نوع حضور جین فوندا و دیگر بازیگران آن، بزودی اخبار تازهای را منتشر خواهند کرد. اکنون آنها مشغول انتخاب کارگردانی سرشناس برای کارگردانی دو اپیزود اول و دوم مجموعه هستند.
طبق یک سنت قدیمی در دنیای تلویزیون، کارگردانان دو اپیزود اول و دوم مجموعههای تلویزیونی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و نوع واکنش تماشاگران نسبت به کار آنها، نقشی تعیینکننده در میزان موفقیت یا ناکامی آن مجموعهها دارد.
آنیا کوپف، نویسنده فیلمنامه اپیزود اول مادرشوهر هیولا میگوید: «کارهای کمدی تلویزیونی از حساسیت ویژهای برخوردار است. هم کار نگارش فیلمنامه آنها سخت است و هم روند انتخاب کارگردان آنها پیچیده و پر دردسر.
شما اگر نگاهی به کارها و برنامههای تلویزیونی بیندازید، میبینید که تعداد کارهای کمدی کمتر از کارهای درام و اکشن است. یکی از دلایلی که تهیهکنندگان تلویزیونی هم کمتر سراغ کارهای کمدی میروند، همین سخت و پیچیده بودن آنهاست. خنداندن تماشاچی (و بویژه مخاطبان تلویزیونی آن) اصلا کار سادهای نیست. آنها خیلی سخت میخندند و براحتی حاضر به همراهی با کاراکترها و ماجراهای قصه نیستند. در عین حال، ژانر کمدی حساب ویژهای روی بازیگران و نوع نقشآفرینی آنها باز میکند. به همین دلیل، انتخاب بازیگران هم یک پروسه طولانی و سخت است.
بازیگران نقشهای کمدی، بار مسئولیت زیادی را به دوش میکشند و نقش حساس و مهمی در پیشبرد ماجراهای قصه دارند. در شرایطی که تماشاگران تلویزیونی بیننده کارهای موفقی مثل «دوستان» و «خانواده مدرن» بودهاند، کار ما هم سخت میشود. به صورت طبیعی، هر مجموعه کمدی تازهای با مجموعههای موفق کمدی قبلی خود مقایسه میشود و کار ما هم باید توانایی رقابت با این نوع کارها را داشته باشد.»
در نسخه سینمایی مادر شوهر هیولا، جین فوندا در نقش پیرزن غرغرو و بهانهگیری ظاهر شد که موافق ازدواج پسر جوان خود با فرد مورد علاقهاش نیست. تلاشهای پسر و فرد مورد نظر برای جلب توجه این پیرزن بهانهگیر به جایی نمیرسد و باعث خلق یک سری ماجراهای خندهدار میشود.
درگیری و نبرد مادر شوهر با عروس آیندهاش، قصه فیلم را با چالشهای متنوعی روبهرو میکند. این فیلم توسط رابرت لاکتیک کارگردانی شد و بر خلاف انتظار سازندگانش، با استقبال تماشاگران روبهرو شد و حدود 155 میلیون دلار در سطح جهان فروش کرد. این در حالی است که رقم هزینههای تولید آن حدود 60 میلیون دلار بود.
«مادر شوهر هیولا» در عین حال، اولین فیلم سینمایی جین فوندا پس از 11 سال دوری از فعالیتهای سینمایی بود. این فیلم در حالی به نمایش عمومی درآمد که آخرین کار او «استنلی و آیریس» در سال 1990 روی پرده سینماها رفته بود. چند فیلم دیگری که این بازیگر جنجالی پس از آن بازی کرد، نتوانست موفقیتی در جدول گیشه نمایش سینماها کسب کند.
جین فوندا در همان ایام در گفتوگویی به این نکته اشاره کرد که مادر شوهر هیولا ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک مجموعه تلویزیونی را دارد، اما به دلایلی که مشخص نیست تهیهکنندگان نسخه سینمایی در آن زمان علاقهای برای تولید نسخه تلویزیونی آن از خود نشان ندادند. (ضمیمه قاب کوچک)
امپایر آنلاین / مترجم: کیکاووس زیاری
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت