
اشعار اسدی طوسی (قرن ۵ هجری) و عمر خیام نمونهای از شعرهایی است که دربردارندۀ این موضوع هستند. برای مثال:
ما همه لعبت کانیم و فلک لعبت باز از روی حقیقتم نه از روی مجاز
این شواهد به ما نشان میدهد که از قرنهای ششم و هفتم هجری نمایش عروسکی در ایران رواج داشته و جاافتادهترین شکل آن هم خیمهشببازی بوده است. این نمایش اغلب توسط نمایشگردان دورهگرد اجرا میشد.
اما بیشترین نمایشهای عروسکی در ایران در دورۀ قاجار اجرا میشدند و بیشتر فرمهای رایج را از ترکیه و کشورهای اسلامی همجوار با ایران وارد کرده بودند. در این نمایش، عروسکگردان قصهای را با لحنی آهنگین یا حتی به صورت شعر بیان میکرد.
منبع: پایگاه عبرت پژوهی تاریخی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگوی «جامجم» با هوشنگ توکلی پیرامون تجربه بازی در «مرگ تدریجی یک رویا»
طالقانی معتقد است سینمای ملی داشتن به هر قیمتی افتخار محسوب نمیشود، چون این مقوله تبدیل به یک ابژه شده و طرف غربی هر قدر خودمان را تحقیر کنیم، بیشتر به ما امتیاز میدهد
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد