در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
با این حال سال 1303 و در مصوبه دیگری که از سوی مجلس شورای ملی به تصویب رسید مقرر شد از نوروز 1304 یعنی دقیقا 90 سال پیش از مقطع زمانی نوروز پیش رو، تقویم هجری شمسی مورد استفاده همه مردم قرار گیرد.
بدون در نظر گرفتن مصوبه قانونی برای تغییر مبنای سالشماری از هجرت پیامبر اکرم(ص) به آغاز پادشاهی هخامنشیان در ایران که در دوره پهلوی دوم اتفاق افتاد و با مخالفتهای بسیار سرانجام به وضع سابق خود بازگشت، این مصوبه قانونی تا همین روزها هم در مورد تقویم کشور باقی است.
اما در مورد تدوین تقویم، بر اساس مصوبه هیات وزیران در جلــــسه بیستودوم تیر 1379، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران موظف شد تا پایان تیر ماه هر سال نسبت به استخراج و تنظیم تقویم کشور برای سال بعد اقدام کند.
در همین مصوبه آمده است که در تهیه تقویم کشور بر اساس اعلام شورای فرهنگ عمومی مناسبتهای ایرانی بر مبنای تقویم ایران و مناسبتهای خارجی بر مبنای تقویمهای معتبر خارجی تعیین و تنظیم میشود. پس تقویمهایی که در دست ماست محصول مشترک این دو نهاد است.
جالب است بدانید طبق ماده 13 آییننامه تاسیس و نظارت بر چاپخانهها و واحدهای وابسته چاپ، سفارش تقویم و سررسید توسط چاپخانهها منوط به مجوز وزارت ارشاد است که طبق دستورالعملی 11 مادهای صادر میشود که سال 1392 به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد رسیده است.
یکی از بندهای مهم این دستورالعمل درباره کتاب ـ تقویمها یا سررسیدهایی است که در کنار مطالب تقویمی، مطالب دیگری را هم منتشر میکنند.
طبق این مقررات، مطالب دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در متن، حواشی، ضمائم، روزها، مناسبتها و رویدادهای تقویم و سررسید، باید با حدود مقرر در مصوبه اصلاحی اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب، مصوب جلسه 660 مورخ 24/1/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی منطبق باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد