بهزاد انگورج گفت: در بازدیدی که از جنگل ابر به همراه نمایندگان فراکسیون محیط زیست مجلس داشتیم تمام این نمایندگان از نزدیک یک ویژگی این جنگل یعنی نازک بودن آن در نوار هیلکانی را مشاهده کردند.
وی افزود: در حال حاضر به دلیل عبور دو خط انتقال برق یک مسیر گاز و یک مسیر دسترسی به خدمات در این جنگل آنچه که مشخص است این است که تحمل و توان اکولوژیک جنگل ابر در حدی نیست که توان عبور شبکه جاده دیگری را داشته باشد.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه تاکنون هیچ خط پروژه و مسیری برای این جاده ارائه نشده است، افزود: بنابراین اساسا بررسی درخصوص امکان احداث تونل در مسیر این جاده صورت نگرفته است.
انگورج اظهار داشت: اما گزارش های زمین شناسی این منطقه حاوی نکاتی است که نشان دهنده حساسیت لغزشی سازنده بستر و ناپایدار بودن زمین شناسی این منطقه است.
وی افزود: بنابراین احداث تونل به جای جاده به دلیل بافت شیل ذغالی خاک این جنگل امکان پذیر نیست و در نهایت از نظر فنی به دلیل زهکشی نامناسب موجب خشکیده شدن جنگل ابر می شود.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع گفت: آنچه مسلم است ضرورتی برای احداث جاده در جنگل ابر وجود ندارد و مطرح کردن بحث هایی مانند احداث تونل و دیگر بحث های فنی بیهوده است.
هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس به همراه تعدادی ازمسئولان کشوری و استانی به بازدید از جاده ابر و سایرمسیرهای مواصلاتی به شاهرود پرداختند که در این بازدید نمایندگان فراکسیون محیط زیست بر حفظ محیط زیست استان تاکید کردند اما تصمیم گیری نهایی درباره احداث جاده در جنگل ابر به بررسی نظر کارشناسان در مجلس موکول شد.
همچنین عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس گفته است: اگر متولیان احداث جاده بر خواسته خود در جنگل ابر اصرار دارند، فقط می توانند از طرح احداث تونل در این جاده استفاده کنند. (مهر)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد