ثبات در افغانستان؛ اولویت ایران

وزیر امورخارجه کشورمان دیروز در سفری یکروزه به کابل، در دیدارهای جداگانه با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی و حامد کرزای رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد و ثبات در افغانستان را یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران دانست.
کد خبر: ۷۶۱۸۱۹

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با ظاهر طنین نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ همسایگی و مشترکات دینی و تاریخی همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و ما از تشکیل حکومت وحدت ملی در این کشور که همه گروه‌های افغان حضور خود را در حکومت‌شان احساس می‌کنند، خرسند هستیم.

وی با اشاره به همزمانی سفرش با معرفی اعضای کابینه جدید افغانستان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس این کشور، افزود: روابط دو جانبه میان ایران و افغانستان موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد.

تروریسم و افراط‌گرایی؛ تهدیدی جهانی

وزیر امور خارجه گفت: اکنون تروریسم و افراط‌گرایی همه کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کند و بی‌توجهی به مقدسات دینی مسلمانان به افراط‌گرایی دامن می‌زند.

وی که پس از دیدار با عبدالله عبدالله در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد با تاکید بر این‌که حضور نیروهای خارجی، وضع منطقه را بهبود نداده است، اظهار کرد: ما از حضور این نیروها نگرانی‌هایی داشتیم که آن را با مقامات کشورهای منطقه مطرح کردیم و مقامات افغان در این زمینه اطمینان‌هایی به ما داده‌اند.

ظریف با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در امور داخلی افغانستان دخالت نکرده و دخالت نخواهد کرد، گفت: ایران خواستار ثبات در افغانستان و مشارکت همه افغان‌ها در بازسازی کشورشان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش تاکنون به حل مشکلات امنیتی افغانستان و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی کمک کرده است.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که ایران، ثبات و توسعه افغانستان را ثبات و توسعه خود می‌داند، گفت: توسعه و تامین امنیت در افغانستان اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی ضمن انتقاد از بی‌توجهی کشورهای خارجی در زمینه مبارزه با تروریسم گفت: همکاری جامعه بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان کافی نبود.

ظریف با بیان این‌که کشت و قاچاق موادمخدر در افغانستان افزایش یافته است، افزود: مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر از اولویت‌های کاری دولت افغانستان است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: فرصت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه از جمله در زمینه‌های تجارت، ترانزیت، حمل و نقل و مسائل علمی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

تمجید عبدالله از نقش ایران

رئیس اجرایی دولت افغانستان هم با قدردانی از نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و مردم افغانستان است.

وی گفت: ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و مبارزه با موادمخدر به دولت افغانستان کمک زیادی کرده است.

عبدالله با قدردانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان تصریح کرد: ایران،‌ یکی از بازیگران اصلی در افغانستان بوده است و نقش مهمی در کنفرانس بن نیز ایفا کرد.عبدالله با تاکید بر لزوم تقویت هرچه بیشتر روابط میان افغانستان و ایران گفت: با تشکیل حکومت وحدت ملی،‌ زمینه برای تقویت همکاری‌های دوجانبه بیش از پیش مساعد شده است.رئیس اجرایی دولت افغانستان تصریح کرد: دوستی و روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران،‌ اساس سیاست خارجی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری‌های دوجانبه گفت: تجارت،‌ ترانزیت، حمل و نقل،‌ آموزش و پرورش و امور فرهنگی مهم‌ترین ظرفیت‌های همکاری ایران و افغانستان را تشکیل می‌دهد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان استفاده از بندر چابهار و وصل شدن این کشور به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران را از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در دیدار با ظریف اعلام کرد.

عبدالله تصریح کرد: متاسفانه کشورهای منطقه با مشکلاتی از جمله مساله داعش مواجه هستند و این موضوع ایجاب می‌کند همکاری‌های منطقه‌ای افزایش یابد.

وی از سفر قریب‌الوقوع محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به تهران خبر داد و گفت: با سفر رئیس‌جمهور افغانستان به تهران کار روی توافق‌نامه راهبردی دو کشور ادامه خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها