گفت‌وگو با مدیرکل صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان

نمایش چهره واقعی هامون

صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان یکی از قدیمی‌ترین مراکز صداوسیما در کشور است. رادیو در سال 1339 در شهر زاهدان راه‌اندازی شد و مردم این شهر صدای رادیو را از یک فرستنده یک کیلوواتی شنیدند.
کد خبر: ۸۲۸۲۰۶
نمایش چهره واقعی هامون

در سال 1341 فرستنده رادیویی پرقدرت صد کیلووات راه‌اندازی شد که تا سال‌ها تنها فرستنده شرق کشور به شمار می‌رفت و برای پوشش داخلی و خارجی (برون‌مرزی) از آن استفاده می‌شد تا این‌که در سال 1380 شبکه استانی صدای این مرکز راه‌اندازی شد که با تولید و پخش روزانه حدود ده ساعت برنامه موجب تحول عظیمی در عرصه فرهنگ استان شد. سیمای مرکز نیز در دهه فجر سال 1382 با نام شبکه استانی هامون افتتاح شد. رادیو استانی از ساعت 4 الی 23 و شبکه تلویزیونی هامون نیز از ساعت 6 تا 2 بامداد برنامه پخش می‌کند. با محمود دولت‌کردستانی، مدیرکل صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان درباره رویکرد‌‌های جدید این شبکه به گفت‌وگو نشستیم.

در تولید آثار تلویزیونی از برنامه‌سازان و هنرمندان بومی استفاده می‌کنید؟

صداوسیمای سیستان و بلوچستان در حال حاضر یکی از پنج مرکز برتر ایران است. این منطقه از هنرمندان بسیار خوبی برخوردار است که اگر حمایت‌های مالی و معنوی از آنها صورت بگیرد، آثار بسیار خوبی را تولید می‌کنند. به‌طور مثال بسیجی نمونه، خط فاصله، مستند گل‌فشان، ترکیبی تقاطع جنایت، مسابقه گلچین محمدی، تله‌فیلم چاه فرشته، سریال ستاره‌های شرقی، داستانی بازی‌های واقعی‌ عروسکی قصه‌های شهرسوخته، مسابقه همپتاکی، ترکیبی با نمایندگان، سریال خاطرات خاموش، دور از هیاهو، دان، شهرسوخته، چمل، گلدونه، انیمیشن لنچ‌های چابهار، انیمیشن فکر کودکانه، گاندو،گاندو، نیمروز ـ مکران از مهم‌ترین آثاری است که همکارانم در این مرکز تولید کرده‌اند و در جشنواره‌های متعدد مقام‌های خوبی کسب کرده‌اند.

ارتباط صداوسیمای مرکز با مردم منطقه چگونه است؟

صداوسیمای مرکز از طریق نشست‌هایی با اصحاب فرهنگ و هنر استان‌ معتمدان، بزرگان و نخبگان منطقه توانسته ارتباط خوبی با مردم برقرار کند، ضمن آن‌که طبق نظرسنجی‌ها برنامه‌های مرکز حدود 80 درصد بیننده و شنونده دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان چیست؟

وسعت، گستردگی، تنوع قومیتی و مذهبی، تنوع زبان، فرهنگ، لباس، آداب و رسوم و سنن از جمله ویژگی‌های استان سیستان و بلوچستان است و بر همین اساس ویژگی عمده صداوسیمای این مرکز، پرداخت مناسب و عادلانه به زبان و لباس قومیت‌هاست. همچنین پرداخت به موضوعات بومی و محلی در برنامه‌های مختلف مرکز از نقاط‌قوت برنامه‌های صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان است.

صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان چه تدابیری برای ایجاد وحدت در این استان اندیشیده است؟

تهیه، تولید و پخش برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی با موضوع وحدت و اتحاد در استان سیستان و بلوچستان همواره در اولویت برنامه‌سازی قرار دارد.

این استان جزو استان‌های مرزی محسوب می‌شود. ویژگی‌های چنین استانی به لحاظ رسانه‌ای چیست؟

استان‌های مرزی از لحاظ رسانه‌ای باید با شبکه‌های معاند در خارج از مرزها مقابله کنند، همچنین ایجاد حس همدلی در مردم و تقویت حس ملی و میهن‌گرایی از دیگر نکاتی است که همیشه مورد توجه است و خوشبختانه با همفکری هنرمندان خوب استان و تولید برنامه‌هایی موثر به این موارد بیش از پیش توجه شده است.

یکی از مزایای برون‌سپاری، ایجاد فضای رقابتی و ارتقای کیفی تولیدات است، این ظرفیت تا چه حد در استان وجود دارد؟

مرکز سیستان و بلوچستان علاوه بر برون‌سپاری برخی فعالیت‌های خدماتی و رفاهی در زمینه برنامه‌سازی، از شرکت‌های خصوصی فیلمسازی و هنرمندان بومی و مستعد استفاده کرده و باعث کشف استعدادها و تربیت نیروهای متخصص نیز شده است.

آیا شما از رسانه‌های مجازی هم برای پخش و معرفی تولیدات مرکز استفاده می‌کنید؟

بله این مرکز از فضای مجازی بخوبی استفاده می‌کند که از آن جمله می‌توان به استفاده از وبسایت مرکز و نیز شبکه‌های مجازی دیگر اشاره کرد. ما تلاش کردیم علاوه بر اطلاع‌رسانی در وبسایت شبکه ارتباط خوب و تعاملی را با مخاطبان برقرار کنیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم خواسته‌های آنها را در تولیدات برآورده کنیم. معرفی تولیدات فاخر و روتین در وبسایت مرکز به نشانی:http://zahedan.irib.ir قابل دسترسی است.

یکی از شش رادیو شهری موجود درکشور در شهرستان زابل مستقراست. این رادیو چه وظایف و عملکردی داشته و تاچه حد موفق است؟

وظیفه رادیو شهری زابل ایجاد حس همدلی و تفاهم در میان مردم شریف سیستان است. این رادیو یکی از رادیوهای شهری موفق کشور است و در سال 1385رادیو شهری برتر شناخته شده است.

چه دلایلی باعث موفقیت این شبکه رادیویی شده است؟

رادیو شهری زابل تاکنون توانسته در جهت ایجاد امید، نشاط و اعتماد به نظام‌ معرفی، حفظ و احیای آداب و رسوم دینی و محلی و ملی منطقه و خرده‌فرهنگ‌ها و ماندگاری مردم در شرایط سخت کنونی موفق و موثر باشد و در آینده نیز می‌تواند برای رفع مشکلات و هدایت مردم به آنها کمک کند، از یک جامعه سنتی به سوی جامعه مدرن و صنعتی حرکت کنند.

چه تدابیر رسانه‌ای برای نشان دادن واقعیت سیستان و بلوچستان طراحی کرده‌اید که ذهنیت‌ها نسبت به این استان را تغییر دهید؟

ایجاد ارتباط با مسئولان رسانه‌ای کشور برای تولید محصولات مناسب برای نشان دادن چهره مثبت از استان، جلوگیری از پخش آثاری که باعث وهن استان می‌شود، شناسایی قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان و معرفی آن از طریق حضور در شبکه‌های سراسری، تولید مستندهای جذاب از آداب و رسوم و جاذبه‌های سیاحتی و گردشگری استان و مشاهیر استان از مهم‌ترین اقداماتی است که انجام داده‌ایم و این رویکرد را ادامه خواهیم داد.

مهم‌ترین دغدغه شما به عنوان مدیر صداوسیمای مرکز هامون چیست؟

ارتقای کمی و کیفی تولیدات و محصولات رسانه‌ای صداوسیمای مرکز‌برطرف شدن مشکلات نیروی انسانی و برطرف شدن مشکلات مالی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در مرکز به شمار می‌رود که امیدوارم با حمایت مسئولان بتوانیم هرچه زودتر مشکلات را رفع کنیم.

فرشید شکیبا

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها