پیشخوان

در ستون پیشخوان قصد داریم کتاب‌هایی که با موضوع ارتباطات و رسانه منتشر شده است را معرفی کنیم. این کتاب‌ها را استادان وکارشناسان ارتباطات نوشته‌اند‌.
کد خبر: ۸۳۱۵۷۲
پیشخوان

مطالب این آثار کمک می‌کند تا در دوره‌ای که به عصر ارتباطات معروف شده است، بتوانیم درست‌تر از وسایل ارتباط‌جمعی استفاده کنیم. برخی از این کتاب‌ها نیز درباره شاخه‌های تخصصی ارتباطات مانند روزنامه‌نگاری و... نوشته شده‌اند.

روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر

ژیلیان رز که مواد بصری را واجد اهمیت فرهنگی می‌داند، در کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» کوشیده روش‌شناسی بصری را با رویکرد انتقادی به خوانندگان معرفی کند.

این کتاب به ترجمه سید جمال‌الدین اکبرزاده جهرمی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما منتشر شده و دکتر محمد سعید ذکایی مقدمه آن را نگاشته است.

در مقدمه کتاب آمده، این کتاب منابع عمده تصویری مانند نقاشی‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی را با زبانی گویا و کاربردی بحث و بررسی می‌کند.

روش‌های مورد بحث در کتاب به تمام اشکال ایماژهای بصری مرتبط بوده و می‌توان آنها را به‌صورتی مشابه برای دیگر رسانه‌ها و ژانرها نیز به کار برد.

بررسی مطالب بصری: به‌سوی یک روش‌شناسی بصری انتقادی، نگاه خوب: نگریستن به تصاویر با استفاده از تفسیر ترکیب‌محور، تحلیل محتوا: شمردن آنچه فکر می‌کنید می‌بینید، نشانه‌شناسی: آشکار کردن پیش‌داوری‌های موجود در زیر سطح مطبوع زیبایی، روانکاوی: فرهنگ بصری، لذت بصری، گسست بصری، تحلیل گفتمان 1: متن، بینامتنیت، بافت، تحلیل گفتمان 2: نهادها و شیوه‌های دیدن، روش‌های دیگر و ترکیبی بخش‌های مختلف کتاب «روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر» را تشکیل می‌دهند.

این کتاب در 397 صفحه منتشر شده‌است.

تلویزیون‌های ماهواره‌ای و ارزش‌های اجتماعی بین نسلی

اثر برنامه‌های ماهواره‌ای بر ارزش‌های بین‌ نسلی توسط دکتر منصور ساعی و احمد ساعی در کتاب تلویزیون‌های ماهواره‌ای و ارزش‌های اجتماعی بین نسلی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این کتاب «تلویزیون‌های ماهواره‌ای» و «ارزش‌های اجتماعی» به عنوان دو مفهوم مورد بررسی قرار گرفته و در هفت فصل ارتباط آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل اول به مفهوم‌شناسی ارزش و انواع دسته‌بندی‌های مختلف ارزش‌های اجتماعی از نظر صاحب‌نظران پرداخته می‌شود.

در فصل دوم، مفهوم‌شناسی نسل و روابط نسلی مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل سوم و چهارم، چیستی رسانه‌ها و رویکردهای نظری به تاثیر رسانه‌ها بر ارزش‌ها و مطالعه‌های تجربی در مورد رسانه‌ها و ارزش‌ها مد نظر قرار گرفته است.

در فصل پنجم، بر مبنای مبانی نظری و پیشینه تجربی، به تدوین چارچوب نظری مفهومی و روش‌شناسی مطالعه اقدام شده است. در فصل ششم، یافته‌های توصیفی تبیینی حاصل از مطالعه میدانی و تجربی عرضه شده و در نهایت در فصل هفتم به ارائه نتایج و تحلیل و تبیین آنها پرداخته شده است.

این کتاب در 236 صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها