به گزارش جام جم آنلاین ، علی عابدزاده در همایش توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی ایران با اشاره به اینکه ایران به دنبال باز کردن درهای اقتصاد کشور به دنیای مدرن، توسعه زیرساختهای صنایع هوایی و به رسمیت شناختن بخش خصوصی در حوزه هوانوردی است، افزود ایران به 160 هواپیما با ظرفیت 100 صندلی نیاز دارد و شرکتهای لیزینگ میتوانند با بانکهای حاضر در کشور ما همکاری داشته باشند تا نیازهای هوایی ایران را تامین کنند.
وی افزود: با آغاز دور جدید همکاریها به دنبال اجرای برنامههایی در زمینه همکاریهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همگام با توسعه جهانی هستیم. در این زمینه امکان توسعه زیرساختها همگام با ایجاد فرصتهای جدید نیز وجود دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با ابراز خرسندی از برگزاری دومین کنفرانس چند ملیتی در حوزه هوانوردی گفت: ایران به دنبال باز کردن درهای اقتصاد کشور به دنیای مدرن، توسعه زیرساختهای صنایع هوایی و به رسمیت شناختن بخش خصوصی در حوزه هوانوردی است.
عابدزاده با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه صنعت هوانوردی باور دارد، افزود: نقش محوری ایران در اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب جهان، انکارناپذیر است.
وی به توسعه زیرساختهای فرودگاهی در ایران نیز اشاره کرد و گفت: فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) 30 هزار هکتار مساحت دارد که با تبدیل شدن به مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری ظرفیت زیادی را در آینده از نظر اقتصادی ایجاد میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: به دنبال این هستیم که میزان جابه جایی مسافر در پروازهای داخلی را سالانه به 30 میلیون مسافر افزایش دهیم. در حال حاضر 80 درصد پروازهای کشور در مسیرهای داخلی و 20 درصد پروازها نیز در مسیرهای بین المللی فعالیت میکنند.
عابدزاده با تاکید بر اینکه تعداد مسافران پروازهای داخلی را میتوان در ایران به صورت چشمگیر افزایش داد، گفت: اگر از تمام ظرفیتها استفاده شود و فرودگاهها، زیرساختهای فرودگاهی و ترمینالهای مسافری توسعه یابند این امکان فراهم میشود.
وی با بیان اینکه فرودگاههای ایران ابزار کافی برای تجاریسازی را در اختیار دارند، افزود: دولت فعلی سیاست خود را در حوزه صنعت هوانوردی تغییر داده و به دنبال توسعه سرمایهگذاری به روشهای مختلف از جمله بخش خصوصی در این صنعت است.
وی با تاکید بر اینکه از عناصر مهم توسعه صنعت هوانوردی افزایش ظرفیت فرودگاههای کوچک است، به موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: تا چند ماه گذشته نرخ بلیت هواپیما در ایران تکلیفی بود و از موانع صنعت هوانوردی تلقی میشد اما با آزادسازی و واقعی شدن نرخ بلیت هواپیما، امکان توسعه صنعت هوانوردی فراهم شده است.
عابدزاده در بخش دیگری از اظهاراتش از برنامهریزی برای کاهش مسافتهای هوایی بین شهرهای کوچک خبر داد و گفت: ایرلاینها امروز به دنبال ارایه خدمات در سطوح منطقهای و بینالمللی هستند تا ضمن فعالیت تجاری رفاه مسافران نیز تأمین شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه از ظرفیت بیش از 50 فرودگاه داخلی به خوبی استفاده نمیشود گفت: با توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد امکان توسعه فرودگاهها فراهم میشود. به این منظور از مشارکت بخش خصوصی داخلی و سرمایهگذاران خارجی حمایت میکنیم؛ ضمن اینکه سازمان هواپیمایی تامین فاینانس برای اجرای پروژههای صنعت هوانوردی و فرودگاهی را تسهیل میکند.
عابدزاده با تاکید براینکه مشارکت خارجیها برای ساخت فرودگاههای کوچک، به ایجاد ارزش افزوده منجر میشود٬ گفت: تحریمها موضوع تامین مالی برای پروژههای کشور را دچار مشکل کرده بود. این موضوع صنعت فرودگاهی را نیز با محدودیت مواجه کرد، اما رفع تحریمها فضا را برای توسعه مراودات مالی و ارتباطات بانکی فراهم کرد.
وی با بیان اینکه ایران به 160 هواپیما با ظرفیت 100 صندلی نیاز دارد تا فعالیتهای خود را توسعه دهد گفت: شرکتهای لیزینگ میتوانند با بانکهای حاضر در کشور ما همکاری داشته باشند تا نیازهای هوایی ایران را تامین کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به دنبال همکاری با جامعه لیزینگ و مالی صنایع هوایی دنیا هستیم گفت: اگر سطح علمی خود را توسعه دهیم قطعا به اهداف کلان خود نیز دست خواهیم یافت چراکه توسعه سطح دانش فنی یکی از الزامات است.
عابدزاده افزود: سازمان هواپیمایی کشوری از هرگونه حمایت خارجی برای آموزش نیروهای داخلی حمایت میکند؛ البته ایران از تجربه و تواناییهای زیادی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماها برخودار است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد