از این رو نباید فراموش کنیم برخورد با قاچاق مربوط به یک دستگاه یا یک نهاد نیست و نیازمند فعالیتی جمعی و گروهی در این خصوص یعنی بیانات مقام معظم رهبری است.
از سوی دیگر، لازم است به این نکته توجه داشته باشیم تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به استناد قانون جمهوری اسلامی ایران تاکیدی بر این مدعاست که یک سازمان یا یک نهاد، مسئول این کار نیست؛ بلکه باید نهادهای مختلف و حتی مردم دست به دست یکدیگر داده و همکاری کنند، بنابراین تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این تصور را ایجاد میکند که از اصل مبارزه با قاچاق فاصله خواهیم گرفت.
در این زمینه اگرچه حق مسلم نمایندگان مجلس است که برای اطلاع دقیق از روند کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا به این اقدام جامه عمل بپوشانند، اما نباید فراموش کنیم خود مجلس نیز یکی از نهادهای قابل اتکا در مبارزه دقیق و قاطعانه با پدیده شوم قاچاق است؛ به این ترتیب که نمایندگان میتوانند قوانینی را برای بهتر به نتیجه رسیدن ارگانهای مربوط نسبت به مقابله با قاچاق تصویب کنند، اما سوال اینجاست که چرا بهتر بود چنین طرحی از سوی مجلس تصویب نمیشد:
اولا: این که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، تمام نهادهای مربوط با دقت و هوشیاری قابل ملاحظهای حداقل از ابتدای سال وارد عمل شدهاند و شاهد مثال آن هم حجم قابل توجه کشفیات در بخشهای مختلف بوده است.
ثانیا: شاید در شرایط فعلی که نتایج قابل قبولی به دست آوردهایم گروهی از ذینفعان معضل قاچاق سعی در به چالش کشیدن اهداف اصلی و انحراف اذهان عمومی از معضل قاچاق داشته باشند، چون با اجرای چنین طرحهایی معمولا توان نهاد درگیر به جای این که به اصل موضوع معطوف شود به پاسخگویی و رفت و آمدها ختم خواهد شد.
علیاکبر پور احمدنژاد - دبیر کمیسیون برنامهریزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد