چرا بعضی خودروها در سربالایی بیش از دنده 3 نمی روند؟

هر خودرویی در سربالایی نمی‌تواند به میزان دلخواه تند برود. بعضی از خودروها توان این شتاب و سرعت گرفتن را دارند و بعضی این امکان را ندارند.
کد خبر: ۱۰۱۵۰۴۱
چرا بعضی خودروها در سربالایی بیش از دنده 3 نمی روند؟

به گزارش جام جم آنلاین، شاید شما با خودروهای شاسی‌بلند به سفر رفته باشید. این خودروها باوجود اینکه از توان پیشرانه قابل قبولی برخوردارند، در مسیرهای شیب دار و سربالایی ها نمی‌توانند سرعت بگیرند.

به‌عنوان‌مثال خودرویی مثل نیسان پاترول باوجود توان بسیار بالای موتور، نمی‌توانند در سربالایی‌ها با بیش از دنده 2 یا 3 حرکت کنند. این موضوع به 2 عامل اصلی مربوط می‌شود که نخستین عامل آن نحوه ساخت پیشرانه است.

پیشرانه خودروها برای کاربری خاص خود طراحی می‌شوند. این طراحی به معنی تقسیم توان سرعتی و قدرتی موتور می‌باشد. به‌عنوان‌مثال خودرویی نظیر تویوتا RAV4، طراحی سرعتی‌تری نسبت به تویوتا فورچونر دارد. زیرا RAV4 خودرویی است که برای مصارف شهری طراحی‌شده است و فورچونر برای مسیرهای خارج جاده‌ای.

عامل دوم، ضریب تقسیم گیربکس و یا دیفرانسیل است. این ضریب به این صورت است که برای هر یک از دنده‌ها عدد خاصی برای تفهیم تقسیم سرعت نسبت به قدرت وجود دارد و کاربری هر دنده را مشخص می‌کند.

بیایید این عدد را برای خودرو پراید توضیح دهیم؛ پس ابتدا به جدول تقسیم دنده‌ها نگاهی می‌کنیم:

این جدول بالا نگاه کنید. در ستون دنده 1، در برابر عدد 1، عدد 3.454 را می‌بینیم. هر چه عدد دوم بیشتر از عدد 0 باشد، نشان از قدرتی بودن دنده دارد. عدد 3.454 برای پراید، نشان از قدرتی بودن این دنده دارد و دلیل این مدعا، توان خوب حرکت این خودرو در دنده 1 حتی در مسیرهای سربالایی است.

از طرفی، در دنده 4، این عدد به زیر 1 کاهش می‌یابد که توجیه‌کننده این است که چرا اکثر پرایدها، در سربالایی‌ها به‌سختی با دنده 4 حرکت می‌کنند. البته گفتنی است که بخشی از این توان پایین، مربوط به حجم پایین پیشرانه خودروی پراید نیز هست و نمی‌توان همه مشکلات را به گردن گیربکس انداخت.

این اعداد را می‌توانید برای BMW X5 نیز بررسی کنید:

در X5، می‌توانید قدرت بسیار بالای دنده 1 و همچنین ترکیب قدرتی و سرعتی مناسب را در دنده‌ها حتی تا دنده 5 مشاهده کنیم که می‌تواند شتاب درحرکت بهتری را به راننده بدهد.

در بعضی از خودروها که مانند تندر90 اتوماتیک و 206 اتوماتیک که جعبه‌دنده خودکار 4 سرعته دارند، می‌توان این عارضه را در جاده‌های کوهستانی به‌خوبی درک کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
۰
۰
مرسی از مقایسه بی ام دبلیو با پراید
تا حالا اینطور قانع نشده بودیم
پراید بالا بره یا نره مگه فرقی هم میكنه مدیر عاملش گفته حالا حالا تولیدش ادامه داره چون مستضعف زیاد داریم و میخرن به لقاء الله می پیوندند
...
-
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
مقایسه ای در كار نیست اگر بهتر خوانده بودی متوجه می شدی.
تهدید مذاکرات از درون آمریکا

جام‌جم» در گفت وگو با دکترسید محمد مرندی،مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در دستیابی تهران و واشنگتن به توافق را بررسی کرد

تهدید مذاکرات از درون آمریکا

نیازمندی ها