دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بهانه انتشار نشریه به این صورت بود که دویت والاس، اولین پایهگذار آن که مشغول گذراندن دوران نقاهت ناشی از زخمهایش در جنگ جهانی اول بود، به فکر جمعآوری و خلاصهسازی مقالاتی پیرامون موضوعات مختلف افتاد و بعد اندیشه چاپ و انتشار این مقالات در قالب ماهنامهای به سرش راه پیدا کرد. خانواده والاس در ابتدا آرزو داشتند مجله بتواند درآمد خالصی معادل 5000 دلار برایشان فراهم کند، اما در ادامه و با شناخت صحیح آقای والاس از نیازهای روز مخاطبان، توانستند مسیر پیشرفت خود را به شکلی چشمگیر و با سرعت طی کنند. خیلی زود و تنها با گذشت هفت سال پس از شروع انتشار، مجله توانست در سال 1929 به میزان مشترکان 290 هزار نفر و درآمد ناخالص 900 هزار دلار در سال دست یابد.
ریدرز دایجست (که به اختصار ریدرز هم گفته میشود) از همان زمان شروع انتشار اولین نسخه خود، اصول ضدکمونیسم و نیز محافظهکاری را در انتشار مطالب خود رعایت کرده است. اهمیت این مجله در سبد خرید فرهنگی خانوادههای آمریکایی تا آنجاست که باعث شد این نشریه بتواند تا سالها مقام مورد پسندترین نشریه از دید مخاطبان و نیز پرفروشترین نشریه سال را در ایالات متحده آمریکا از آن خود کند؛ با این حال این مقام را نهایتا در سال 2009 به نشریه تازه از راه رسیده «بتر هومز اند گاردنز» (با معنای تحتاللفظی خانهها و باغچههایی بهتر) باخت و خود در مقام دوم قرار گرفت. طبق تحقیقی که در سال 2006 صورت گرفته بود، مشخص شد اکثر مخاطبان ریدرز دایجست را خانوادههایی با درآمد بیش از صدهزار دلار تشکیل میدهند و این نشریه نزد این خانوادهها، جایگاهی بالاتر از دیگر نشریههای مطرحی چون والاستریت ژورنال، بیزینس ویک و ... دارد. نسخه بینالمللی این نشریه توسط 40 میلیون خواننده در نزدیک به 70 کشور جهان خوانده میشود. این نسخه بینالمللی به 21 زبان زنده دنیا ترجمه شده و از این جهت ریدرز دایجست را در زمره پرتیراژترین نشریات دنیا قرار داده است. این نشریه همچنین شمارههایی ویژه به خط بریل و نیز نسخههایی صوتی دارد که از این جهت مطالعه و بهرهمندی از مطالبش برای طیف وسیعتری از خوانندگان فراهم میشود. ریدرز دایجست به لحاظ نوع صفحهبندی هم متفاوت ظاهر شده است. قطع این نشریه چیزی به اندازه نصف دیگر نشریات روز آمریکاست. در تابستان سال 2005 نسخه اصلی منتشر شده در آمریکا با شعاری تازه روی دکهها رفت. این شعار میگفت: «آمریکا در جیب شماست» و به سهلالوصول بودن همراه داشتن این نشریه برای شهروندان اشاره داشت. از ژانویه سال 2008 اما این شعار هم تغییر پیدا کرده و به «زندگی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت» تبدیل شد.
ریدرز دایجست این روزها همچنان با قدرت در حال انتشار و ادامه فعالیت است و مخاطبانش که عموما خانوادهها هستند، مطالبش را با جدیت دنبال میکنند. خلاصه مطالب نشریه علاوه بر انتشار در نسخه کاغذی، در وبسایت ریدرز دایجست هم برای مخاطبان قابل دسترس است.
صبا داریان
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد