یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
جامجم به مناسبت برگزاری این نمایشگاه سراغ برخی از این اصحاب رسانههای حاضر رفته و از معضلات و مشکلات و وضعیت فعلی رسانههای سنتی و بویژه جایگاه کنونیشان در سایه ظهور و گسترش شبکههای مجازی پرسیده است.
حمایت از آزادی عمل روزنامهها
روزنامه «سپید» از معدود روزنامههای سراسری کشور است که حول موضوع تخصصی سلامت و پزشکی منتشر میشود. امیرعباس فتاحزاده، مدیرمسئول این روزنامه، با اشاره به وضعیت کنونی مطبوعات در کشور و استقبال مخاطبان از آن معتقد است: مردم ما هنوز به نشریات کاغذی علاقه دارند و به دیده منبعی مطمئن و مورد اعتماد به مطبوعات نگاه میکنند؛ اما باید قبول کنیم که توقعشان از شکل و قالب آن تغییر پیدا کرده است و این به معنای اعتماد نداشتن مخاطبان نیست. مشکلی که اکنون با ظهور فضای مجازی شاهدش هستیم، این است که رسانههای غیررسمی بوفور ظهور کردهاند و از آنجا که هیچ حد و مرز قانونی بر سر راه خود نمیبینند، توانستهاند در مواردی از رسانههای رسمی فراتر بروند.
فتاحزاده تاکید میکند: امروزه رسانههای مجازی از آزادی عمل بیشتری برای انتشار اخبار و اطلاعات مورد نظر و گزارشها و تحلیلهایشان برخوردارند. در چنین شرایطی لازم است در بلندمدت رویکرد و تصمیمی اتخاذ شود تا حمایت از رسانههای رسمی و قانونی بیشتر شود و بتوانند در رفع نیازهای اطلاعرسانی مردم موثرتر عمل کنند.
این مدیرمسئول با اشاره به بازخوردهای مخاطبان نسبت به انتشار جراید تخصصی در کشور و امتداد حیات این نوع مطبوعات ادامه میدهد: هر روزنامهای دامنه مخاطبان خود را دارد. طبیعتا روزنامههای تخصصی شرایط و اقتضای خاص خود را دارند، موضوعاتی که در این روزنامهها طرح میشود پیچیدهتر و تخصصیتر است و عمق و محتوا عامل تمایز این جراید محسوب میشود.
کوچ از کاغذ به وب
روزنامههای استانی از دیگر جرایدی هستند که در کنار روزنامههای رسمی و سراسری امتداد مسیر میدهند. عده معدودی از این نشریات توفیق توزیع در سراسر کشور را پیدا میکنند و باقیشان، فقط به صورت محدود و استانی توزیع میشوند. امیر اکبری، مدیرعامل و سردبیر «اصفهان امروز» به عنوان یکی از نشریات موفق استانی است. او درخصوص وضعیت امروز مطبوعات در کشورمان معتقد است: وضعیت مطبوعات ما بد نیست. اتفاقی که امروز در سرتاسر دنیا رخ میدهد، این است که بستر چاپ روی کاغذ هر روز کمرنگتر میشود و این، تغییری در نیاز مخاطبان به خواندن محتوای روزنامهها ایجاد نکرده است. در نتیجه فقط سهم نسخههای کاغذی کم میشود و مخاطبان همان مطالب را در قالبهای جدیدی چون وب دنبال میکنند. از فضای سایبری نمیتوان فرار کرد و باید قبول کنیم امکانات این فضا بسیار بیشتر است.
سردبیر اصفهان امروز خاطرنشان میکند: تنها عامل تهدید کنونی مطبوعات سنتی، جذابتر بودن محتواهای فضای مجازی است و این فضاها توانستهاند با همین جذابیتشان نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. بخش عمده این محتوا هم - متاسفانه- به مطالب به اصطلاح زرد اختصاص یافته و مخاطبان از محتوای استاندارد خبری دور ماندهاند.
اکبری با اشاره به حیات روزنامههای استانی و جایگاهشان در میان مخاطبان میگوید: در شرایط کنونی روزنامهها و نشریات محلی خیلی خوب میتوانند دوره فراموشی مطبوعات کاغذی را به تعویق بیندازند؛ زیرا با توجه به محلی بودنشان احساسات و عواطف مردم همان منطقه را تحتتاثیر قرار میدهند و به مشکلات و مسائلشان میپردازند. مردم هنوز به صحت مطالب روزنامهها اعتقاد بیشتری دارند و منبع مراجعهشان است. این برخلاف اخبار مجازی است که هر لحظه امکان ویرایش یا تکذیبشان وجود دارد.
توجه به تحلیل و تفسیر در مطالب
روزنامههای اقتصادی از دیگر جرایدی هستند که در این سالها به حیات خود ادامه میدهند و به طور ویژه، صاحبان مشاغل و شرکتهای تجاری و اقتصادی را مدنظر دارند. مجتبی اعتماد مقدم، سردبیر روزنامه گسترش صنعت درخصوص حیات مطبوعات در مواجهه با فضای مجازی معتقد است: من تقابل میان رسانههای سنتی و غیر آن را خیلی قبول ندارم. ماهیت رسانه در هر شکلی از رسانههای چاپی گرفته تا صوتی، تصویری و مجازی - قابل توجه و بررسی است. با این حال امروزه رسانههای مجازی توانستهاند سهم خود را از جذب مخاطبان افزایش بدهند و با بیشتر شدن دامنه تاثیرگذاری، جا را برای فعالیت مطبوعات کاغذی تا حدی کمرنگ کردهاند.
اعتمادمقدم میافزاید: عامل دیگری که موجب کمرنگی مطبوعات شده، رفتار خود رسانههاست. مشکل امروز رسانههای کاغذی این است که گویی تلاشی برای بهروز شدن نمیکنند و فقط در همان حوزه خبر باقی ماندهاند. روزنامهها باید بیش از گذشته به دنبال تحلیل و تفسیر باشند. بحث چرایی و چگونگی از جمله مواردی است که باید در مطالب و گزارشهای روزنامهها بیشتر دیده شود و میتواند عامل اصلی تمایز میان این رسانهها و شبکههای مجازی محسوب شود؛ چرا که مردم خود اخبار را در رسانههای دیگر به وفور میبینند و روزنامهها بهتر است به شرح و تحلیل آن بپردازند.
رسانههای مجازی، بیقانون و غیراصولی
مریم نراقی، روزنامهنگار و دبیر کنونی سرویس فرهنگی روزنامه شهروند است. این روزنامهنگار نفوذ و گسترش همهجانبه فضای مجازی و تاثیر آن روی مطبوعات سنتی و کاغذی را بیتردید موثر دانسته و میگوید: امروزه میبینیم فضای مجازی، رسانههای مکتوب را کاملا تحتتاثیر قرار داده و آمار مخاطبان و دنبالکنندگان این رسانههای سنتی، کمتر از قبل شده است. با این حال معتقدم که این یک دوره موقتی و گذراست و رسانههای مجازی به دلیل قانونی نبودن و عدم رعایت اصول و قواعد در آنها، خیلی نمیتوانند ماندگار باشند و احتمالا بعد از گذشت دورهای، نفوذشان کمرنگ میشود. نراقی معتقد است: مخاطبان بالاخره متوجه این ضعف اطلاعرسانی درست در شبکههای مجازی خواهند شد. رسانههای سنتی هرگز اجازه چاپ اخبار کذب را ندارند و تا زمانی که از صحت منبع مطمئن نشده باشیم، خبر مورد نظرمان چاپ نمیشود. اما در فضای مجازی، به صرف حدس و گمان و شنیدهها اخبارشان منتشر میشود و بعد ممکن است خیلی زود کار به تکذیب آن بکشد. این عامل، اعتماد مخاطبان را خدشهدار میکند.
زهرا غفاری
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد