خون سلیمانی و نظام رسانه ای مدرن

در یادداشتی که چند روز قبل با موضوع جشنواره فیلم فجر و انصراف بعضی از سینماگران از حضور در این رویداد نوشتم به این نکته اشاره شده بود که این جشنواره بیش و پیش از آن که یک رویداد و فستیوال هنری صرف باشد‏ در جامعه سینمای داخل حکم یک آیین را پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۴۵۷۷۶
خون سلیمانی و نظام رسانه ای مدرن

سخن گفتن از نظام معنا و ارتباطات در جامعه امروز ایران بدون اشاره به رویکرد ارتباطات آیینی شاید خروجی ناقصی را نصیب تحلیلگران وقایع اجتماعی و فرهنگی کند.

ارتباطات آیینی بیش و پیش از آن که به ساز‌و‌کارهای ارتباطی و رسانه ای جامعه توجه کند و امتداد یک معنا را در بعد مکان مورد ارزیابی قرار دهد‏ اولویت اصلی را به فرهنگ دارد و آن را مقدم بر نظام ارتباطی جامعه تعریف می‌کند.

در این نگاه‏ حفظ و حراست از جامعه در بعد زمان هدف اصلی در نظر گرفته می‌شود. در این صورت تمام مجاری و شبکه‌هایی که «معنا» را درون جامعه منتقل و جابه‌جا می‌کنند باعث امتداد هویت فرهنگی آن جامعه در بعد زمان و حراست از مرزهای فرهنگی و معنایی جامعه می‌شوند.

حالا شاید بتوان مفهوم «شهید» و «شهادت» را در چنین بستری بهتر تحلیل کرد. «شهید» و «شهادت» در جامعه ایرانی بعد از انقلاب یکی از شبکه‌های قدرتمند جریان و سیلان پیدا کردن معنا در اقشار و طبقات مختلف اجتماعی است.

یک شبکه قدرتمند فرهنگی که گویی قدرت ساحرانه دارد و چون عصای موسی(ع) معنا و مفاهیم عمیق هستی‌بخش را در رگ و پی نظام ارتباطی سنتی و مدرن جامعه جاری کرده و خونی تازه در شبکه‌های عصبی و ارتباطی جامعه پمپاژ می‌کند. اینگونه است که به یکباره خون «شهید» قدرتی مافوق تصور بسیاری از رسانه‌های مدرن پیدا کرده و به مثابه یک تریبون قدرتمندبرای رساندن معنا و مفهوم به دوردرست‌ترین طبقات اجتماعی و فرهنگی عمل می‌کند.

در چنین نگاه یک مفهوم و معنای فرامادی در بالادست نظام رسانه‌ای قرار گرفته و منشا و سرچشمه جوشش معنا و مفهوم شده و آن را در جوی‌های عریض و باریک جریان می‌دهد. جوی‌هایی که همچون شبکه‌های عصبی تا دوردست‌ترین گروه‌ها و افراد اجتماعی امتداد می‌یابند و «جریان» جاری در خود را به کام‌های عطش گرفته می‌رسانند.

این یک قاعده و سنت تاریخی است. در این نگاه برخلاف نگاه تنگ‌نظرانه دو گانه دعوای سنت و مدرنیته‏ هر قدرت تکنولوژی پیشرفت کند و نظام‌های رسانه ای مدرن تر با مخاطبان بیشتری پدید آیند پیام شهید بلندتر و رساتر می‌شود و به گوش‌های بیشتری خواهد رسید.

نظام رسانه ای مدرن اعم از تلویزیون و سینما و فیلم و پادکست و حتی متن‌های اینترنتی در این نگاه در حکم ایستگاه‌های تقویت‌کننده پیام شهید عمل می‌کنند. اینجاست که اهمیت تولید محتوا بر مبنای صنایع فرهنگی و رسانه ای مدرن ضرورت خویش را نشان می‌دهد.

قاسم سلیمانی و خون او هر چند به خودی خود یک منبع بزرگ پیام و الهام محسوب می‌شود. صنایع رسانه ای مدرن در حکم تقویت‌کننده‌‌ها و رله‌های این پیام هستند. ایستگاه‌های تقویت کننده که حالا به نظر می‌رسد بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی آنگونه که باید و شاید درست عمل نمی‌کنند و عملکردشان با اختلال همراه است.

محمدصادق علیزاده - دبیر فرهنگ و هنر روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها