سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پیشینه ، بزرگ ترین سرمایه هر انسانی پس از ایمان به خداوند، عمر او است. ارزش عمر انسان مؤمن هیچ گاه قابل محاسبه نیست.
جوانی سرمایه ای است که نباید به ثمن کم و بی ارزش فروخت. انسان در این مرحله از زندگی با پرورش استعدادها و تواناییهای موجود در آن می تواند به پیشرفت و بالندگی بیشتر برسد. بسیاری از اندیشمندان چه ایرانی و چه غیر ایرانی برای تربیت و هدایت جوانان برای رسیدن به تعالی و پیشرفت و کشف و پرورش استعدادهای آنان کتابهای بسیاری را به رشته تحریر درآورده اند. حجت الاسلام عباس رحیمی امام جمعه خمینی شهر با تأسی از آموزه های دینی(آیات قرآن و احادیث) با نگارش کتاب «جوان موفق» چراغی برای هدایت و ارشاد جوانان این مرز و بوم روشن کرده است. وی علاوه براین کتاب کتابهایی از قبیل مدیر موفق، ازدواج موفّق، نمونه های موفق، بزرگسالان و بازنشستگان موفق و زندگی موفق به زیور چاپ آراسته است.
نگارنده در مقدمه کتاب (به جای مقدمه) هیچ عبادتی را بالاتر از ارشاد و هدایت بندگان خدای متعال نمی داند و با تأسی از پیشوایان دینی راه رسیدن یک جوان به موفّقیّت و کمال را در این کتاب نشان می دهد. وی در مقدمه خاطر نشان می کند زمانی که قدرت جوانی داشته بیشترین همّ خود را صرف جوانان کرده و از هر فرصتی برای همدل شدن با آنها بهره جسته است. همواره از دبستان تا دانشگاه در جمع پر شور جوانان حضور داشته و با برگزاری سخرانیها، جلسات پرسش و پاسخ، مسابقات نهج البلاغه و تشکیل کلاسهای قرائت قرآن و نهج البلاغه و تفسیر آنها با جوانان مشارکت داشته و از نزدیک با روحیّات آنان آشنا شده است و کتاب حاضر را ثمره آن جلسات و حضور در جمع جوانان دانسته است. نگارنده، کتاب خود را در ۸۱ گفتار (توصیه، با اجازه مؤلف این گفتارها را بیشتر به توصیه می مانند) تنظیم کرده است. برای نمونه : ارزش جوان و نوجوان، فصل جوانی، تعلیم و تربیت، دین شناسی، ادب، خود سازی، عبادت، جوان و کار عبادی، جوان و قرآن، مسئولیّت، مشورت و تجربه، غرور، حس برتری طلبی، ارزش عمر، نیاز به دوست، عشق بی حاصل، چراغ راه زندگی اوقات فراغت، اشتغال، جوان و لباس، عزت و اعتماد به نفس، جوانان و تهاجم فرهنگی، …و در گفتار ۸۱ نیاز جوان به ازدواج را در این کتاب گنجانده است. وی در هر گفتار با گفتمان قرآنی و حدیثی و آوردن نمونه های موجود در سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به بررسی آنها پرداخته است. به طور مثال در توضیح ارزش جوان و نوجوان، نمونه هایی از سیره پیامبر (ص) می آورد که به روشنی اهمیت و ارزش جوانی را به ما نشان می دهد. وی ارسال مصعب بن عمیر جوان از سوی پیامبر (ص) برای دعوت و آموزش مردم شهر یثرب (مدینه) به دین اسلام ، سپردن امور مکّه پس از فتح آن به عتّاب بن اسید ۲۱ ساله و انتخاب اسامه بن زید به فرماندهی سپاه، را به عنوان نمونه هایی از بها دادن پیامبر (ص) به جوانان ذکر کرده است. همچنین در گفتار تعلیم و تربیت با بهره گیری از آیه های ۴تا۵ سوره علق، آیه ۹ سوره زمر، آیه ۱ سوره قلم و آیه۱۱ سوره مجادله و احادیثی از پیامبر (ص)، امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام ارزش علم و آموختن علم در هر مرحله از زندگی خصوصاً در مرحله جوانی را متذکر شده است .
شایسته بود نگارنده کتاب را در چهار یا پنج فصل مجزا می نوشت. زیرا با یک نگاه به عناوین (گفتارها) موجود در فهرست مطالب چندین عنوان دیده می شود که هم شبیه به هم هستند وهم قرابت معنایی دارند که می توانست در ذیل یک عنوان کلی آورده شود به طور مثال گفتارهای: تقسیم اوقات، بهره گیری از فرصتها، نیاز به تفریح و سرگرمی، سرگرمی مناسب، تفریحات سالم، سرگرمی های ناسالم، شب نشینی و شوخی و مجالس لهو و لعب می توانست در فصل اوقات فراغت آورده شود. همچنین می توانست گفتارهای حس برتری طلبی، خود بزرگ بینی، غرور، طغیان غرایز، اعتیاد، سستی و تنبلی، حیای جاهلانه، غیرت بی مورد، تعصبهای غلط و جوانان و تهاجم فرهنگی را در فصلی با عنوان آفتها و تهدیدهای جوانی بیاورد. از این دست می توان به گفتارهای عزّت نفس، عفّت نفس، اعتماد به نفس و امید به زندگی نیز اشاره کرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد