جانشین پلیس راهور تشریح کرد

از کذب بودن جریمه«بی ماسک‌ها» درپمپ بنزین تا دو برابرشدن جرایم پیامکی و الصاقی/سرباز سیلی خورده کجاست؟

محدودیت‌های تازه کرونایی در جاده‌ها، چگونگی اعتراض به پیامک‌ها‌ و جریمه‌های اشتباهی و همچنین آخرین وضعیت سرباز سیلی خورده راهور از جمله مواردی بود که جانشین پلیس راهور ناجا به تشریح آنها پرداخت.
کد خبر: ۱۳۰۳۶۳۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «از قرار اطلاع؛ از دیروز جایگاه‌های سوخت به دوربین راهور فعال شده و راننده خودرو اگر ماسک نداشته باشد شامل جریمه می‌شود. هنگام سوخت‌گیری حتماً ماسک داشته باشید به آشنایان و دوستان‌تان هم اطلاع دهید که جریمه نشوند»؛ این مضمون پیامی است که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود. پیامی که در گفت‌وگو با سردار حسینی جانشین پلیس راهور ناجا به عدم صحت آن پی بردیم.
 
آگاهی از آخرین روند تردد در اوضاع کرونایی کشور، جریمه خودروها و پیامک‌های ارسالی، چرایی دو برابری شدن جریمه‌ها و سازوکار استقرار پلیس در چهار‌راه‌ها هنگام قطعی برق از جمله مواردی است که ما را بر آن داشت تا‌ با «سردار سیدتیمور حسینی» جانشین پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.
 
**جریمه بی ماسک‌ها در پمپ بنزین کذب است
 
*‌ اخیراً پیامی در شبکه‌های مجازی دست به دست می شود مبنی براینکه دوربین پلیس راهور در جایگاه‌های سوخت مستقر شده و بی‌ماسک‌ها را جریمه می‌کند؛ قضیه از چه قرار است؟
 
باید بگویم این موضوع صحت ندارد چرا که سازوکار ثبت تخلف به واسطه سامانه‌های هوشمند یک سازوکار تعریف شده است؛ اگر قرار باشد که سامانه‌ای را در اختیار گرفت تا تخلف خاصی را کنترل کنیم که در صورت ارتکاب به تخلف جریمه صادر شود مستلزم برنامه‌ریزی، تست و کالیبره شدن سامانه‌ها است و باید بررسی‌های فنی مورد نیاز بر روی آنها اعمال شود. لذا انتشار چنین خبری مبنی بر تنظیم دوربین برای ثبت تخلف ماسک نزدن در پمپ‌ بنزین‌ها بی‌اساس و کذب است.
 
 **ورود به گیلان، مازندران و گلستان و 7 شهر ممنوع! 
 
* آخرین وضعیت ترددهای جاده‌ای چه شد؛ تردد به کدام شهرها ممنوع است؟
 
اغلب شهرهای کشور به حالت زرد درآمده و بنابر مصوبات با توجه به آنکه محدودیت تردد در شهرهای زرد برقرار نیست طبیعی است که شاهد افزایش ترددها باشیم. 
البته با توجه به آنکه شرایط شهرهای شمالی و شهرهای مسافرپذیر شکننده است بنابر مصوبه ستاد کرونا تردد خودروهای غیر بومی به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و هفت شهر شیراز، اصفهان، قشم، جزیره کیش، مشهد، بندرعباس و بوشهر ممنوع است و تردد با خودروی دارای پلاک غیر بومی مستوجب جریمه 500 هزار تومانی می‌شود.
باید گفت در شهرها و استان‌هایی که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند ورود پلاک‌های غیربومی به آن شهرها ممنوع بوده و پلاک متعلق به شهرهای نارنجی نیز حق تردد به سایر شهرها را ندارد.
 
* با  توجه به شرایط کرونایی حاکم و محدودیت ترددها عملکرد مأموران پلیس راه و راهور چگونه است؟
 
مأموران پلیس راه و راهور کماکان مثل سابق به فعالیت خود ادامه داده و در شهرها و جاده‌ها مستقر هستند؛ در خصوص ورودی شهرها و ممنوعیت‌های کرونایی ابلاغ شده م نیز ‌پلیس راهور اجازه ورود به پلاک‌های غیربومی را در استان‌ها و شهرهای هدف نمی‌دهد مگر به افرادی که بنابر دلایلی خاص دارای مجوز بوده یا کار قضایی و درمانی دارند اما اگر کسی اصرار به تردد داشت و از فرمان پلیس استنکاف کرد و به راه خود ادامه داد مستوجب جریمه 500 هزار تومانی خواهد شد.
 
* عدم توجه به فرمان پلیس هم جریمه دیگری در پی دارد؟
 
خیر، جریمه و توقیفی در کار نیست؛ فقط همان جریمه 500 هزار تومانی ورود غیرمجاز به شهرهای نارنجی است چرا که هنوز چیزی به پلیس ابلاغ نشده است.
باید گفت مأموران پلیس مأموریت روزمره و روتین خود را انجام داده و مأموریت کرونایی یک خدمت و کار مضاعفی برای آنها ایجاد کرده است.
 
**جریمه های اشتباهی را بی‌خیال نشوید/به پلیس اطلاع دهید
 
* باز هم بحث جریمه‌ها و پیامک‌های اشتباهی؛ افراد در صورت دریافت پیامک‌های جریمه اشتباهی چه باید کنند؛ البته باید گفت که  تعدادی از افراد با توجه به وقت‌گیر بودن پروسه شکایت، از اعتراض صرف نظر کرده و ترجیح می‌دهند مبلغ جریمه را بپردازند و خود را خلاص کنند. پلیس تمهیداتی در زمینه رفع پیامک های اشتباهی اندیشیده است ؟
 
باید بگویم ‌ما تمام تمهیدات را به کار بستیم تا اشتباهات سیستم به حداقل برسد. در واقع سازوکارهایی پیش‌بینی شده است که اگر جمیع اطلاعاتی که ثبت می‌شود در سامانه همخوانی نداشته باشد از لحاظ نوع وسیله، سیستم و شماره وسیله نقلیه ارور داده و ثبت نشود.
 
اما برخی وقت‌ها بعضی اتفاقات باعث می‌شود که اشتباهی در ثبت اطلاعات صورت پذیرد که یکی از آن اتفاقات دستکاری در ارقام پلاک است که جرم بوده و دیگر تخلف محسوب نمی‌شود.
به همکاران‌مان در سطح کشور ابلاغ کرده‌ایم به شدت نسبت به این جرم حساس بوده و برخورد لازم را با متخلفان داشته باشند.
 
از هموطنان هم خواهش می‌کنیم اگر پیامک‌های اشتباهی برای‌شان آمد با این توجیه که حوصله پیگیری را نداشته و باید وقت زیادی تلف کنند از پیگیری منصرف نشوند چرا که ما باید ایرادات را شناسایی کرده و متوجه آنها شویم که  در کجا وجود دارند تا در برنامه‌ریزی سامانه لحاظ کنیم.
در هیأت‌های رسیدگی نیز عمده هدف ما این است که افراد بی‌جهت جریمه نشده و اگر فردی دلیل قانع‌کننده‌ای برای ادعایش داشته باشد با کمال احترام و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع اثر کرده و نمی‌گذاریم به ناحق جریمه‌ای برایش ثبت شود.
 
**جریان  دو برابر شدن جرایم رانندگی چیست؟
 
* هموطنان نسبت به موضوع دو برابر شدن مبلغ جریمه‌های ثبت شده در صورت عدم پرداخت گله‌مندند؛ چرا جرایم رانندگی دو برابر می‌شود؟
 
این موضوع مستند قانونی دارد، در واقع قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی این موضوع را پیش‌بینی کرده و شاید هم جریمه‌ای باشد برای افرادی که نسبت به پرداخت جرائم رانندگی‌شان بی‌توجه هستند.
تقریباً در اغلب کشورهای دنیا این اصل حاکم است و به این شکل عمل می‌کنند.
همانطور که گفتم قانونگذار این موضوع را مشخص کرده که اگر فردی جریمه‌ای را که به وی ابلاغ شده در زمان مقرر و مهلت قانونی پرداخت نکند مبلغش دو برابر می‌شود و این قانون است.
 
** عدم پرداخت جرایم الصاقی و پیامکی مساوی است با دو برابر شدن مبلغ جریمه!
 
* کدام جرائم مشمول دو برابری شدن هستند؟
 
جرایمی که به وسیله مأمور اخطاریه‌نویس به فرد تسلیم می‌شود و جریمه الصاقی نام دارد به همراه جریمه‌هایی که به فرد پیامک می‌شود از زمره جرایمی هستند که دو برابر می‌شوند.
یعنی اگر جریمه‌ای اعمال شود که راننده نسبت به آن بی‌اطلاع باشد دو برابر نمی‌شود مثل جرایم دوربینی؛ به جز آنهایی که پیامک می‌شود چرا که پیامک حکم ابلاغ قانونی را دارد. 
* در چه بازه زمانی مبلغ جرایم دو برابر می‌شود؟
اگر مالک خودرو جریمه‌ الصاقی یا جریمه پیامکی خود را‌ یک‌ماه  بعد از اعلام و الصاق پرداخت نکند، دو برابر می‌شود. 
 
** شغل و جایگاه افراد مجاز به تردد در خط ویژه طبق دستورالعمل مشخص شده است 
 
* چه افرادی حق استفاده از چراغ ال‌ای‌دی، فلاشر یا حرکت در خطوط ویژه را دارند؟
استفاده از ال‌ای‌دی و حرکت در خطوط ویژه تعریف مشخص خود را دارد و مشخص است که چه مقاماتی حق استفاده از این ابزار و تردد در مسیر خط ویژه را دارا هستند. اگر کسی بدون مجوز قانونی در خط ویژه تردد کند همکارانم مؤظف هستند ضمن اعمال قانون به عنوان ورود غیرمجاز به خط ویژه خودروی مذکور را جریمه کرده و از خط ویژه بیرون کنند.
نحوه استفاده از خط ویژه تابع یک دستورالعمل است که با هماهنگی بخش‌های مختلفی از جمله ناجا، شورای امنیت، بخشی از دولت و بخشی از بدنه مجلس نوشته شده است که با توجه به حساسیت مشاغل نسبت به اینکه جنس کار چیست- نه شخص و فرد- این دستورالعمل تهیه و ابلاغ شده است و مشخص کرده که چه مشاغلی و چه جایگاه‌هایی حق استفاده از ال‌ای‌دی و تردد در خط ویژه را دارند؛ این مجوزها به اسم فرد نیست بلکه به اسم شغل و جایگاه است.
 
**آخرین وضعیت سرباز سیلی خورده راهور
 
* آخرین وضعیت مأمور سیلی خورده راهور به کجا رسید؛ پلیس راهور چه حمایتی از مأمور خود می‌کند؟
بنابر تدبیر فرمانده ناجا، دغدغه نیروی انتظامی حمایت از تمام کارکنانی است که با صداقت و تلاش مأموریت‌های محوله را انجام می‌دهند؛ این موضوع خط قرمز پلیس است و ذره‌ای از آن کوتاه نمی‌آییم.
قضیه پیش آمده نیز از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
سرباز مذکور هم کمافی‌سابق در مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مشغول گذراندن خدمت سربازی است. 
 
**750 تقاطع تهران با چراغ کنترل می شود/ زمانبندی خاموشی معابر را به پلیس اعلام کنید
 
* در روزهای گذشته با قطعی برق به خصوص در تهران مواجه بوده‌ایم که این موضوع لزوم استقرار پلیس در چهار‌راه‌ها را هنگام قطعی برق بیش از پیش الزامی می‌کرد، تدبیر پلیس راهور در این خصوص چیست؟
اگر همین شهر تهران را در نظر بگیریم تعداد تقاطع‌هایی که با چراغ فرماندهی کنترل می‌شود قابل توجه بوده و بیش از 750 تقاطع است. در وهله اول به مناطق راهنمایی تهران تأکید کرده‌ایم که مراقبت لازم را داشته و خاموشی‌ها را از ادارات برق یا هر رده مربوطه پیگیر باشند و اگر احیاناً‌ برنامه‌ زمان‌بندی برای خاموشی‌ها مشخص شده، دریافت کنند.
باید گفت برای حضور مأموران اولویت‌بندی انجام شده  است چرا که برخی مقاطع کلیدی است و اگر ترافیک در آنها به هم بریزد سطح منطقه را درگیر می‌کند ؛ براین اساس با توجه به تعداد عواملی که در سطح مناطق مستقر است با اولویت‌بندی سعی می‌کنیم که مناطق و تقاطع‌ها را پوشش دهیم. ادعا هم نمی‌کنیم که می‌توانیم در‌ مواجهه با قطعی برق بلافاصله نظم را برقرار کنیم.
براین اساس اولین خواسته و مطالبه پلیس راهور این است که تقاطع‌ها با ابزار USP برق اضطراری داشته و مشمول خاموشی نشوند؛ در وهله دوم اگر قرار به قطعی برق و خاموشی است برنامه و زمان‌بندی را به پلیس ارائه دهند تا بتوان با توجه به ظرفیت موجود مراقبت ویژه‌ای براساس اولویت‌بندی در سطح منطقه داشته باشیم تا کمترین بی‌نظمی را داشته باشیم.
در وهله آخر نیز از مردم انتظار داریم وقتی چراغ راهنمایی قطع می‌شود صبوری و خویشتنداری به خرج داده و از عجله پرهیز کنند چرا که عجله و شتاب بی‌مورد باعث می‌شود گره ترافیکی به وجود آید؛ حتی اگر پلیس هم بیاید برای باز کردن گره ترافیکی مدت‌زمانی طول می‌کشد.
از طرفی دیگر از مردم هم می‌خواهیم در صورت مواجهه با خاموشی چراغ‌ها بلافاصله موضوع را به 110 اطلاع دهند.
 
**ساعت محدودیت تردد شبانه 21 تا 3 /مردم رفت و آمد خود را مدیریت کنند
* با توجه به افزایش بارش‌ها حجم ترافیک را در ساعات منتهی به اجرای محدودیت‌های تردد شبانه در معابر و بزرگراه‌ها شاهد هستیم آیا پلیس راهور پیشنهادی برای تغییر این زمان‌بندی نداشته است؟
تقریباً یک ماه پیش پیشنهادی را به ستاد کرونا دادیم که به دلایلی پذیرفته نشد؛ کماکان ساعت اجرای محدودیت تردد شبانه همان 21 تا 3 صبح است که مردم باید مدیریت کرده تا جریمه نشوند.
 
**پایان بهمن آخرین مهلت ترخیص موتورهای رسوبی
 
* جریان موتورهای رسوبی به کجا رسید؟
مهلت مجددی که برای ترخیص موتورهای رسوبی از پارکینگ‌ها اعلام شده پایان بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد؛ تا امروز بالغ بر170 هزار دستگاه موتور سیکلت ترخیص شده و در پایان بهمن باقیمانده موتورها با هماهنگی قوه قضاییه تعیین تکلیف شده و به عنوان موتورسیکلت‌‌های بلاصاحب تلقی می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها