Ø مرحله 1 ( مراجعه به دفاتر ثبت ): اولین گام بعد از توافق های اولیه معامله، ثبت معامله در دفاتر ثبت اسناد رسمی می باشد. البته یک نکته بسیار مهم این است که اگر برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ اقدام می شود، مراجعه به دفتر ثبت اسناد ضرورتی ندارد. زمانی مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی ضرورت می یابد که به دنبال تهیه یک سند جدید با نام جدید برای ملک تازه خریداری شده، هستید.
مراحل تهیه سند تک برگ
Ø مرحله 2 ( استعلام سند قدیمی ): دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از هر اقدامی برای انتقال سند، ابتدا استعلامی از وضعیت سند مالکیت قدیمی دریافت می کند. این استعلام که معمولا حدود 2 روز به طول می انجامد، مشخص می کند که آیا ملک قابلیت فروش دارد یا نه. این گام یکی از مهم ترین مراحل تهیه سند تک برگ به حساب می آید.
Ø مرحله 3 ( تسویه حساب شهرداری ): هر سند قبل از اینکه به خریدار واگذار شود باید تمامی بدهی های خود را در صورت وجود به شهرداری تسویه نمود. این بدهی ها معمولا مربوط به عوارض و مالیات های ملک است. یکی دیگر از گواهی نامه های ارائه شده توسط شهرداری، گواهی نامه تعیین کاربری ملک ( مسکونی، تجاری و ... ) می باشد.
Ø مرحله 4 ( مراجعه به اداره دارایی ): دریافت گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقالات ملک به اداره دارایی، یکی از مراحل مهم تهیه سند تک برگ است. این گواهی نامه یکی از مدارکی است که باید حتما به دفتر خانه ارائه شود.
Ø مرحله 5 ( انتقال سند در دفتر ): بعد از توافق هر دو طرف معامله و ارائه گواهی نامه تسویه حساب و همچنین استعلام ملک، همه چیز برای انتقال مالکیت مهیا می باشد. پس از ثبت اطلاعات نقل و انتقالات ملک به صورت خلاصه، به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال می گردد.
Ø مرحله 6 ( مراجعه به اداره ثبت ): در هنگام مراجعه به اداره ثبت اسناد رسمی، ارائه فرم اطلاعات ملک و صاحب آن به صورت کاملا دقیق الزامی می باشد. از آنجایی که این مرحله یکی از مهم ترین مراحل تهیه سند تک برگ است، وارد کردن اطلاعات درس و دقیق بسیار حائز اهمیت می باشد.
مراحل تهیه سند تک برگ
Ø مرحله 7 ( ارائه سند مالکیت قبلی ): پس از ارائه درخواست تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ و یا درخواست سند جدید، ارائه سند قبلی ملک الزامی است.
Ø مرحله 8 ( پرداخت هزینه ها و مدارک ): در این مرحله تمامی مدارک و اطلاعات کامل دو طرف معامله و همچنین کروکی ملک به اداره ثبت ارائه می گردد.
Øمرحله 9 ( مراجعه به باجه پست ): بعد از مراجعه به باجه پست و پرداخت هزینه های لازم و تکمیل فرم مشخصات، می توان گفت که مراحل صدور سند تک برگ به پایان رسیده است.
Øمرحله 10 ( دریافت سند تک برگ جدید ): دریافت سند تبدیل شده به 50 روز و همچنین دریافت سند برای مالک جدید به 20 زمان نیاز دارد.
نقش نقشه برداری در تهیه سند تک برگ
یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای صدور سند تک برگی، ارائه نقشه UTM می باشد. برای ثبت اطلاعات دقیق درباره ملک در سند، تهیه نقشه UTM توسط کارشناسان نقشه برداری ماهر و باتجربه الزامی است. انتخاب موسسه یا ارگان مناسب برای دریافت خدمات تهیه نقشه UTM بسیار حائز اهمیت بوده و می توان این مرحله را به عنوان اساسی ترین مراحل تهیه سند تک برگ معرفی نمود.
نقشه یو تی ام مپ اسکیل یکی از گروه های مهندسی که می تواند با دقیق ترین امکانات و تجهیزات و پرسنل دقیق امر حساس تهیه این نوع نقشه ها را به درستی انجام دهد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد