در آثار نمایشی هم این عنصر آغازگر و پایانبند قصه است و همچنین به مدد کلام و تصویر میآید تا تاثیرگذاری هرچهبیشتری را رقم بزند. سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری که بارها روی آنتن شبکههای مختلف رفته است و این روزها و در آستانه ماه محرم از آیفیلم پخش میشود، موسیقی را در خدمت فضای قصه و سرزمینهایی که در آن روایت میشود به کار بسته است.
امیر توسلی، آهنگساز این سریال که برای چندین سریال بهیادماندنی آهنگسازی کرده است، در مختارنامه بهخوبی فضای جغرافیایی قصه و همچنین مضمون حماسی و درعینحال بازنمایی مظلومیت سپاه امامحسین(ع) را در موسیقی بازتاب داده و در ترکیببندی سازها همراه کرده است. تنظیم به اندازه موسیقی متن و جایابی آن روی تصاویر هم حرفهای صورت گرفته تا در خدمت انتقال بهتر احساس در هر سکانس برای مخاطبان عمل کند.
از سوی دیگر موسیقی تیتراژ آغازین و پایانی این سریال از خاطرهانگیزترین بخشهایی است که هنوز در ذهن مخاطبان زنده است.
در آغاز، موسیقی با آوای کشیدن شمشیر همراه است و ورود به فضای جنگ و جنگاوری را یادآوری میکند و به مرور با ورود سازهای کوبهای و ... گویی بر کوس نبرد میکوبد و حرکت سپاهیان را به ذهن متبادر میکند.
درنهایت با فضایی برگرفته از موسیقی عربی با صدای اکبر سلطانعلی از بهپاخاستن شور محشر و قصهای از خون جگر میگوید که در کربلا و پس از آن در قیام مختار برای انتقام خون شهدای این واقعه رقم میخورد و خط اصلی قصه را شکل میدهد.
پایانبندی قصه هم نوای حزنانگیز و شروه خوان و مداح بوشهری، صدیقه بحرانی است. نوای او بر موسیقیای از خطه جنوب و با همنواییای که گویی خبر از عزای جانگداز عزیزان میدهد آغاز میشود. در فرازی دیگر رنگ حماسه میگیرد و شجاعت رزمندگان نبرد نابرابر کربلا را یادآوری میکند.
موسیقی این سریال در متن، پیشدرآمد و پایان گویی با نگاهی جزئینگر، همکاری گروهی حرفهای و انتخابهای صحیح آواها و نواها به بدنه اصلی قصه تنیده شده و فضایی متناسب با روایت را پیش میبرد و احتمالا به همین دلیل برای مخاطبان به محبوبیت رسید و در ذهن مخاطبان به یادگار مانده است.
نوشین مجلسی - گروه رسانه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد