
در آثار نمایشی هم این عنصر آغازگر و پایانبند قصه است و همچنین به مدد کلام و تصویر میآید تا تاثیرگذاری هرچهبیشتری را رقم بزند. سریال «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری که بارها روی آنتن شبکههای مختلف رفته است و این روزها و در آستانه ماه محرم از آیفیلم پخش میشود، موسیقی را در خدمت فضای قصه و سرزمینهایی که در آن روایت میشود به کار بسته است.
امیر توسلی، آهنگساز این سریال که برای چندین سریال بهیادماندنی آهنگسازی کرده است، در مختارنامه بهخوبی فضای جغرافیایی قصه و همچنین مضمون حماسی و درعینحال بازنمایی مظلومیت سپاه امامحسین(ع) را در موسیقی بازتاب داده و در ترکیببندی سازها همراه کرده است. تنظیم به اندازه موسیقی متن و جایابی آن روی تصاویر هم حرفهای صورت گرفته تا در خدمت انتقال بهتر احساس در هر سکانس برای مخاطبان عمل کند. 
از سوی دیگر موسیقی تیتراژ آغازین و پایانی این سریال از خاطرهانگیزترین بخشهایی است که هنوز در ذهن مخاطبان زنده است. 
در آغاز، موسیقی با آوای کشیدن شمشیر همراه است و ورود به فضای جنگ و جنگاوری را یادآوری میکند و به مرور با ورود سازهای کوبهای و ... گویی بر کوس نبرد میکوبد و حرکت سپاهیان را به ذهن متبادر میکند. 
درنهایت با فضایی برگرفته از موسیقی عربی با صدای اکبر سلطانعلی از بهپاخاستن شور محشر و قصهای از خون جگر میگوید که در کربلا و پس از آن در قیام مختار برای انتقام خون شهدای این واقعه رقم میخورد و خط اصلی قصه را شکل میدهد. 
پایانبندی قصه هم نوای حزنانگیز و شروه خوان و مداح بوشهری، صدیقه بحرانی است. نوای او بر موسیقیای از خطه جنوب و با همنواییای که گویی خبر از عزای جانگداز عزیزان میدهد آغاز میشود. در فرازی دیگر رنگ حماسه میگیرد و شجاعت رزمندگان نبرد نابرابر کربلا را یادآوری میکند. 
موسیقی این سریال در متن، پیشدرآمد و پایان گویی با نگاهی جزئینگر، همکاری گروهی حرفهای و انتخابهای صحیح آواها و نواها به بدنه اصلی قصه تنیده شده و فضایی متناسب با روایت را پیش میبرد و احتمالا به همین دلیل برای مخاطبان به محبوبیت رسید و در ذهن مخاطبان به یادگار مانده است.
نوشین مجلسی - گروه رسانه
 		 	
    
    
    
    
    در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
    
    در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
    
    عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
    
    
    
    گفت و گو با بهزاد داداش زاده بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی
مدیرعامل «بنیاد ملی پویانمایی» معتقد است فرهنگ «تولید مشترک» و توزیع مسئولیتها تنها راه توسعه بینالمللی است
فریدون جنیدی معتقد است: یادگار فردوسی اثری عمیق است که نباید به شکل سطحی به آن نگاه کرد