گفت‌وگو با سعید مستغاثی، رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره رویکرد جدید برنامه‌ها در صداوسیما

عبور از شبه‌‌‌چهره‌ها با ورود چهره‌های تازه‌نفس

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد رسانه ملی از صحت و تاثیر آن می‌گویند

برنامه‌های‌اقتصادی رسانه‌ملی در مسیر توسعه‌کشور

ازجمله کارکردهای رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، آگاهی‌بخشی به مخاطبان، روشنگری، تبیین مسائل و تحلیل موضوع است و یکی از اهداف و رسالت‌های طراحی شده برای رسانه‌ها به‌ویژه رادیو و تلویزیون، نقش و عملکرد آنها در تهییج افکار عمومی و ارائه الگوهایی معین برای دریافت بازخورد و نتیجه‌ای مشخص است.
کد خبر: ۱۳۹۳۸۲۱

از سوی دیگر رسانه ملی یعنی رساندن صدای مردم و مطالبات جامعه به گوش مسئولان و پیگیری از مسئولان برای اطلاع‌رسانی از خدمات‌شان به مردم که نتیجه آن، ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی و نوعی تقویت ارتباط بین حاکمیت و دولت است و رسانه ملی هم در حوزه اقتصادی در پی ایجاد این هم‌افزایی بین دولت و ملت و پیگیری مشکلات و حل مشکلات اقتصادی به نفع جامعه است. در این خصوص با چند نفر از نمایندگان حوزه اقتصادی مجلس گفت‌وگو کردیم و نظرات‌شان را برای بهبود کارکرد رسانه ملی در حوزه اقتصادی جویا شدیم.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تقریبا از ایام انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، برنامه‌های اقتصادی رسانه ملی از لحاظ محتوایی تغییرات اساسی پیدا کرده، گفت: جنس برنامه‌ها قبلا این بود که مجری سوالاتی از کارشناسان مدعو می‌کرد یا درخواست می‌کردند آنها گزارش بدهند و گزارش آنها در قالب مباحث تخصصی به مردم ارائه می‌شد، اما در یکی دوسال گذشته اتفاق مهمی که افتاد این بود که جنس رفتار صداوسیما به سمت رویکرد تخصصی در داخل خود مجموعه‌اش رفت.

برنامه‌ای فوق‌العاده برای مخاطب

وی افزود: انصافا کسانی که در حوزه تخصصی کار می‌کنند با اشراف وارد بحث می‌شوند و تولید گزارش‌ها در صداوسیما نمونه بارز این ادعاست. یعنی به جای این‌که گزارش دیگران را ارائه دهند، خودشان تولید گزارش می‌کنند و من این گزارش‌ها را دیده‌ام که بسیار تخصصی است. پورابراهیمی معتقد است: برنامه میز اقتصادی که بعد از ظهرها بعد از خبر ۱۴ پخش می‌شود فوق‌العاده بوده و کاملا مشخص است که وقت گذاشته شده و اطلاعات به‌روز است. این‌طور هم نیست که فقط سرفصل‌ها باشد، زیرا از لحاظ کارشناسی می‌گویم، چون به ریز اطلاعات هم نگاه می‌کنم و با صداوسیما تعارف ندارم، پس به اشکالات هم اشاره می‌کنم. پورابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر صداوسیما به سمت رویکرد حرفه‌ای و علمی پیش می‌رود که در قالب این رویکرد حتی می‌تواند اصلاحات پیشنهادی‌اش را در قالب گزارش‌های تخصصی به جامعه و سیاست‌گذار در حوزه اقتصادی ارائه کند، چون هرچه بیش‌تر نگاه علمی حاکم شود، کشور بهتر اداره می‌شود و انتظار ما از صداوسیما این است که جنس رفتارش علمی و حرفه‌ای و فارغ از فضای سیاسی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این‌که چه پیشنهادی برای بهتر شدن برنامه‌های تخصصی اقتصادی رسانه ملی دارید، گفت: پیشنهاد من اتصال مجموعه تخصصی حوزه برنامه‌سازی صداوسیما فارغ از فضای سیاسی، گرایش‌ها و رفتارها با مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است که اولین مرکز در خود صداوسیماست. صداوسیما الان مرکز علوم و تحقیقات است و دانشکده دارد. این مرکز دانشگاهی می‌تواند قطب تولید علم باشد و کار حرفه‌ای برای مجموعه رسانه‌ای خودش انجام دهد.

وی افزود: از طرف دیگر صداوسیما می‌تواند از ظرفیت تخصصی مجلس،کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کند و از همین جا اعلام می‌کنم درخواست دارم جلساتی با گروه‌های اقتصادی صداوسیما داشته ‌باشیم و با مجریان، تهیه‌کنندگان و عوامل اجرایی مرتبط با هر برنامه در کمیسیون نشست مشترک برگزار کنیم.

اقبال کارشناسان اقتصادی

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی عملکرد صداوسیما در حوزه اقتصادی را مطلوب دانست و گفت: صداوسیما موضوعات اقتصادی کشور را خوب واکاوی می‌کند و بسیار قوی در این عرصه در حال حرکت است و راهکارهایی که در برنامه‌های اقتصادی ارائه می‌شود مورد رصد و استفاده مسئولان این حوزه قرار می‌گیرد.

وی افزود: برنامه «میز اقتصاد» یکی دیگر از برنامه‌های اقتصادی رسانه که بسیار مورد اقبال کارشناسان اقتصادی قرار گرفته و گزارش‌های میدانی که از واحدهای تولیدی پخش می‌شود و همچنین بحث‌هایی که در این برنامه صورت می‌گیرد، نشان‌ می‌دهد با مطالعه و تحقیقات قبلی ارائه می‌شود. دعوت کارشناسان و دستگاه‌های اجرایی حوزه‌های مربوطه همگی حاکی از رویکرد و حرکت رو به جلوی صداوسیما در این عرصه و در جهت هم‌افزایی بین مردم و مسئولان در بهبود اقتصاد کشور است.

میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ادامه این برنامه‌ها مطلوب است، پیشنهاد داد رسانه ملی در حوزه اقتصادی همچنان مساله‌محور عمل کرده و در خصوص موضوعاتی مانند واردات، صادرات و همچنین پیشرفت‌هایی که در حوزه صنعت داریم، ورود کند و اگر نواقصی از یک مجموعه صنعتی یا بنگاه اقتصادی مشاهده می‌کند، گزارشی تهیه کند تا نواقص رفع شود که در این صورت شاهد بروز اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد و خودکفایی خواهیم بود.

بهره بردن از ظرفیت‌ها

جعفر قادری، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سازمان صداوسیما در بحث موضوعات اقتصادی گفت: بنده کم‌تر فرصت می‌کنم برنامه‌ها را تماشا کنم؛ اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌هایی که می‌تواند از ظرفیت تخصصی نیروهای موجود در جامعه استفاده کند، رسانه ملی است. نماینده شیراز در مجلس ادامه داد: البته در برخی مواقع صداوسیما ممکن است تحت فشارهایی نتواند نیروهای تخصصی را از طیف‌ها و جریان‌های مختلف به کار بگیرد، ولی فکر می‌کنم در برخی از برنامه‌های رادیویی می‌تواند دامنه استفاده از نیروهای تخصصی را بالا ببرد.

قادری تصریح کرد: طبیعتا اگر این رسانه بین متخصصان خود تعامل داشته ‌باشد و ظرفیت‌های تخصصی را به کار بگیرد در خیلی از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

قادری با مثبت ارزیابی کردن استفاده از اظهارنظر کارشناسان و ایرانیان خارج از کشور گفت: شبکه پرس تی‌وی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، اندیشمندان و متخصصان اقصا نقاط دنیا را پشت خط می‌آورد. همچنین ایرانیان خارج از کشور هم حرفی برای گفتن دارند و درگیر کردن آنها با مسائل تخصصی و اقتصادی کشور این فرصت و امکان را فراهم می‌کند که روی مسائل کشور وقت بگذارند و در حوزه‌های مختلف، عملکرد را نقد کنند. وی با تاکید بر این‌که این نقدها می‌تواند سازنده باشد و بسیاری از مشکلات ما را حل کند، گفت: در شبکه‌های اقتصادی شاید این موضوع را بشود پررنگ‌تر دید.

وی استفاده از اندیشمندان کشورهای دیگر را در برنامه‌های تلویزیونی مفید ارزیابی کرد و گفت: باید امکان دعوت از کارشناسان خبره اقتصادی کشورهای دیگر از طریق ترجمه صحبت‌های آنها به صورت زیرنویس فراهم شود. نماینده شیراز در مجلس در پایان خواستار پررنگ‌تر شدن برنامه‌های اقتصادی رسانه ملی شد و تاکید کرد که مسائل اقتصادی از اولویت‌های مردم و نمایندگان مردم در خانه ملت است و در رادیو و تلویزیون نیز باید بیش از این به آن پرداخته شود.

جایگاه مطلوب در میان مخاطبان

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با توجه به تلاطم‌های اقتصادی جامعه، تبلیغات منفی حوزه اقتصادی رسانه‌های معاند بسیار زیاد شده ‌است، گفت: برنامه‌های اقتصادی صدا و سیما رکن خوبی دارد و به نحو شایسته‌ای توانسته جایگاه مطلوب خود را در میان مخاطبان و کارشناسان اقتصادی پیدا کند. وی افزود: معتقدم تحلیل‌هایی که صداوسیما در حوزه اخبار خصوصا برنامه میز اقتصادی ارائه می‌دهد برای کسانی که بحث اقتصادی ایران را دنبال می‌کنند در حوزه‌های مختلف از جمله برق، گاز، ارز و... بسیار اثرگذار است. نماینده رشت خاطرنشان کرد: آمار و اطلاعات رشد اقتصادی خیلی خوب و دقیق ارائه می‌شود و تحلیلگرانی که صحبت می‌کنند تقریبا از فعالان اقتصادی هستند. کوچکی‌نژاد معتقد است: این نوع برنامه‌ها در این مقطع زمانی خیلی مهم است و موجب آگاهی و تبیین مسائل اقتصادی و ارائه راهکار برای مردم می‌شود و اگر توجه کنید بیشترین مخاطبان برای ساعت‌هایی است که تحلیل‌های اقتصادی ارائه می‌شود.

مسیر تحقق توسعه

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید از انتشار صحیح اخبار و اطلاعات در کشور حمایت شود، گفت: هم‌اکنون صداوسیمای ما خط مقدم مقابله با رسانه‌هایی است که علیه جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده‌اند و ما باید صداوسیما را تقویت کنیم.
وی افزود: مجلس تلاش می‌کند در برنامه هفتم توسعه، احکام دائمی و بودجه ۱۴۰۲ برای تقویت صداوسیما، احکامی بیاورد تا با حمایت از صداوسیما سبب توفیق ایران در عرصه‌های رقابتی جهان و مستعد کردن توانایی‌های داخلی شود.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور گفت: با توجه به این‌که صداوسیما دانشگاهی عمومی است که به عنوان مهم‌ترین وسیله ارتباط‌جمعی نقش بزرگی در تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایفا می‌کند، برنامه‌های این سازمان نیز دائم مورد رصد کارشناسان و متخصصان است که خوشبختانه برنامه‌های حوزه اقتصادی این رسانه در مسیر تحقق توسعه است.

نقد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در رسانه ملی

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به برنامه‌هایی که با محوریت اقتصادی در رسانه ملی ارائه می‌شود، گفت: سازمان صداوسیما به‌ویژه در برنامه‌های اقتصادی به بررسی و نقد عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور و ایجاد روحیه پاسخگویی در جامعه توجه کرده است. وی افزود: البته ضعف‌هایی هم در کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها و هم در کارهایی که در بالاترین سطح، استانداردهای جذب مخاطب را داشته‌باشد وجود دارد و مشهود است، ولی ما هم نباید توقع داشته باشیم صداوسیمایی که بودجه‌های لازم را در اختیار ندارد یا امکاناتش متناسب با ماموریت‌هایش نیست کار شگرف و شگفتی انجام دهد. البته توقع داریم آقای جبلی با تاسیس کارگروه‌های ضربتی اقداماتی انجام دهد که به صورت موردی بتوانیم بگوییم آمدن آقای جبلی و گروه ایشان تحولی را در سطح رسانه ملی و به تبع آن جامعه ایجاد کرده ‌است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سلامت مهمان جیب خودتان!

در گفت‌وگوی «جام‌جم» با سرپرست اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد

سلامت مهمان جیب خودتان!

نیازمندی ها