به گزارش جام جم آنلاین، مهندس رضا نواز سخنگوی جایگاه داران سوخت و دکتر رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه صبح و گفتگو رادیو گفتگو حضور یافتند و درباره جمع آوری کارت سوخت جایگاه ها توضیحاتی را بیان کردند.
اصل خبر را از شما جویا شویم آقای نواز اینکه در فواصل مختلف و در دورههای مختلف با جنابعالی هم صحبت شدیم درباره جمع آوری کارت با شما صحبت کردیم و رسانهها هم مفصل بهش پرداخته اند اینکه چرا این اتفاق میافتد یک سوال است اینکه به چه روالی است آیا ابلاغ شده به شما آیا با هماهنگی دارد صورت میگیرد یا اینکه نه جایگاهها سرخود دارند انجام میدهند یا اینکه به هر حال نیست و نباید عرضه شود این ابلاغ رسمی نیست و لفظی است کدام یک از اینها است؟
عرض کنم جایگاهها به هیچ وجه این اقدام را انجام نمیدهند و این کار به صورت رسمی انجام میشود و جمع آوری کارتهای آزاد از جایگاهها به عنوان جمع آوری کامل تلقی نمیشود، ولی تعداد کارتها ۶۰ تا ۷۰ درصد در جایگاههای سوخت کم خواهد شد تا مردم زمانی که میخواهند نرخ آزاد سوخت را دریافت کنند از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند.
خوب اگر کارت نداشته باشد اگر کارتش سوخته باشد یا اینکه کارت اصلاً نیاورده باشد و یا اینکه کارتش گم شده باشد؟
اگر در این شرایط باشد حالا مردم عزیز که همکاری هم میکنند از روی هر سکویی برای هر سکو یک کارت آزاد وجود خواهد داشت که برای افرادی که واقعاً کارت ندارند.
شما این سیاست را گذاشتید و یا شما فقط مجری هستید؟
نه ما اصلاً به هیچ وجه هیچ نقشی در این موضوع نداریم و فقط مجری هستیم و خودمان هم از این بابت مشکلاتی داریم.
من میخواستم بپرسم که چرا این کار را میکنید به خاطر اینکه باعث ایجاد ترافیک میشود باعث ایجاد سردرگمی میشود باعث ایجاد ازدحام میشود آقای دکتر سنگدوینی در خدمت شما هستیم صحبتهای آقای نواز را شنیدید چرا این اتفاق میافتد آیا شما خبر دارید به عنوان نهاد ناظر بر رفتار قوه مجریه یا خیر؟
ببینید بالاخره اگر یک آمار را ما بنگریم میبینیم که در کشور حدود ۴۲۰۰ تا جایگاه دو منظوره است که این آماری که من دارم ۵۰ هزار تا نازل فعال هستند ۸۰ هزار تا کارت سوخت آزاد هستند این خیلی مهم است کل برداشت بنزین ما خدمت شما عرض کنم با نرخ ۱۵۰۰ تومان ۴۶ درصد است و ۷ درصد ما بنزین ۳ هزارتومانی با کارت شخصی استفاده میکنیم ۴۷ درصدش با کارت آزاد است ببینید این عدد عدد بالایی است یعنی حدود ۵۰ درصد اگر ما ۱۰۰ میلیون لیتر مثلاً در نظر بگیریم حدود ۵۰ درصدش را ما داریم بنزین با کارت آزاد استفاده میکنیم حالا من این را خدمت شما عرض میکنم آخرین آماری که من گرفتم این است که ببینید اصلاً کارت سوخت آزاد از جایگاهها جمع آوری نمیشود دارند کاهش میدهند بخاطر این که تعداد کارت جایگاه کارتی که به صورت آزاد در جایگاه است بسیار زیاد است و به ازای هر نازل خدمت شما عرض کنم که یک کارت داشتند همینطور که آقای نواز گفتند الان میخواهند این کارتها را کاهش بدهند به ازای هر سکو یعنی عملاً به هیچ وجه اگر خودرویی کارت شخصی خودش را نیاورد این نیست که مثلاً از کارت آزاد استفاده نکند، ولی من آمار دادم به شما بالاخره دیدید باید رصد بشود کنترل شود مدیریت شود اون بخاطر اینکه باید بالاخره این بنزین کسی باید بنزینش را از کارت شخصی خودش استفاده کند بنابراین باید مدیریت بشود.
یک سوال دارم من به عنوان شنونده به عنوان کسی که از کارت سوخت جایگاه استفاده میکنم بخاطر تعدد رفت و آمدی که دارم مخصوصاً تهران یک مسئلهای است که شرقترین نقطه تهران به غربترین نقطه تهران محل کار و سکونت معمولا ًاست من خیلی وقتها دارم میبینیم که خیلیها از غرب تهران میکوبند و میروند شرق تهران و به عکس ، تهران هم که ابر شهری است برای خودش این باعث میشود که مصرف سوخت طبیعتاً بالا برود خودروهایی هم که داریم موضوعی است که نمیخواهیم الان درباره آن صحبت کنیم مصرف سوختشان بالا است صحبت بر سر این است که اینکه ما هر جایگاه و هر سکو را یک کارت بدهیم و یا اینکه هر تلمبهای پمپی هر کدام از این نازلها یک کارت داشته باشند این تاثیری دارد در مصرف؟
سنگدوینی: من خدمت شما آمار را اعلام کردم.
بله شما فرمودید منتهی میخواهم این را بدانم که شما اگر کارت را از سکو تقلیل بدهید به نازل یا اینکه بر عکسش باعث میشود که مصرف کم شود یعنی؟
سنگدوینی: بله مصرف کنترل میشود.
من که کارت ندارم باید از کارت عمومی استفاده کنم باید استفاده کنم اگر کارت در جایگاه نباشد چه اتفاقی میافتد؟
سنگدوینی: من یک نکته به شما بگویم شما امکان ندارد یعنی خود شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی حتی وزارت نفت و دولت بیاد اگر کسی بخواهد از کارت شخصی استفاده کند اختلال ایجاد شود.
آقای دکتر برای من این اتفاق افتاد شخصاً من در نوروز از شیراز برمیگشتم و به دلیل اینکه جایگاهها شلوغ بود موقع برگشت در اتوبان آزادگان جایگاهی را مراجعه کردم کارت سوخت نداشت و من بنزینم سه کیلومتر جلوتر به جایگاه بعدی نرسیدم و تمام شد این اتفاق برای من افتاد جایگاهی کارت آزاد در اختیار من نگذاشت.
سنگدوینی: ببینید آقای نواز اینجا هست حتماً اونها تجربه عملیاتی شان بیشتر است.
به هر حال این نباید باعث شود لطمه اش را من مصرف کننده ببینم، سوال این است که الان که من باید از کارت آزاد استفاده کنم یعنی اینکه من کارت شخصی ام تمام شده و یا به هر دلیلی فراموش کردم و همراهم نیاوردم من باید از آن کارت استفاده کنم شما اگر تامین بدهید به یک سکو فرقی نمیکند من باید اون را مصرف کنم اون مصرف ما آیا آوردید که اون مصرف آزاد ما ۴۷ درصد مصرف دارد کجا مصرف میشود برای چی مصرف میشود آیا به خاطر زیاد بود کارت در سکوها است یعنی این کارتها باعث میشود که حالا که جایگاه دارها کارت دستشون هست بیایند زیاد مصرف کنند؟
سنگدوینی: من آمار دادم به شما بالاخره باید مدیریت بشود اگر سیستم وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به این نتیجه برسد که اختلال ایجاد میشود در سوخت گیری مطمئناً باید وارد این عرصه شود.
یعنی ما باید آزمون و خطا کنیم بفهیم اختلال ایجاد شده؟
سنگدوینی: نه موضوع آزمون و خطا نیست من یک مطلبی را بگویم اولا ًاینکه ما باید مردم را تشویق کنیم و فرهنگ سازی شود که از کارت خودشان استفاده کنند دوم الان کارتهای شخصی مهاجرت میکند به استانها و بعضاً به استانهای دیگر برای استفاده و بالاخره یک مسیر دیگر ما باید این را مدیریت کنیم .
منظورتان استانها مرزی است یعنی اینکه من که در تهران ساکن هستم اگر کارت من در استان مرزی مصرف شد باید بیاید بگوید که چرا شده به نظر شما کار، حالا آقای نواز بفرمائید شما همراهی بفرمائید؟
نواز: عرض کنم خدمت شما از ابتدا وجود کارت آزاد برای هر نازل کارت اشتباهی بوده یعنی فلسفه وجودی کارت سوخت هر خودرو برای این است که استفاده شود چه بخش آزادش چه بخش سهمیه اش، ولی خوب این روند تکرار شده آمده جلو و مردم به خاطر سهولت این موضوع عادت کردند به این کارتهای آزاد اگر در مورد چرایی اش صحبت کنید بنده بگویم که تنها چیزهایی که به ذهن ما میاد این است که وقتی شما از کارت سوخت شخصی تان استفاده میکنید به دیتا و آمار مصرف کل کشور کمک میشود یعنی مسئولین تصمیم ساز میتوانند مدیریت توزیع را در کل کشور بر اساس این دیتای آمار صحیح در واقع بهتر انجام بدهند، ولی اینکه مدیریت مصرف را هم دارد یعنی اگر اینکه کارتهای آزاد جمع شود و یا اینکه کم شود مصرف کاهش پیدا کند نه ما فکر میکنیم که مصرف کاهش پیدا نخواهد کرد و از اون طرف هم یک نکتهای را عرض کنم خدمت شما وقتی کارت میزانش کمتر شود اون مسئولی که پای سکو صحبت میکند با مردم واقعاً نیاز به انرژی مضاعف دارد که این کارت برای شما نیست از یک قسمت دیگر کارتهای المثنی و جدید باید سریع به دست مردم برسد یعنی این طور نباشد که مردم کارت نداشته باشند و ما هم خیلی مشتاق هستیم که آمار در این موضوع داده شود و ببینیم چقدر از مردم کارت ندارند من یک نکتهای را عرض کنم در قانون بودجه حالا من خواهشم این است که آقای سنگدوینی در این مورد توضیحی بدهند قانون بودجه اسمش رویش است ما تناسبی بین استفاده از کارت سوخت در قانون بودجه نمیبینیم حالا این احکامی که در قانون بودجه میاد چه ارتباطی میتواند به هم داشته باشد، چون خیلی از مردم هم از ما سوال میکنند که چرا در قانون بودجه این جمله است به کارت سوخت شخصی ما چه کار دارد قانون بودجه این را یک توضیحی بدهند بنده خودم عرض میکنم خدمت شما که مردم مطمئن باشند ما برای اینکه سهولتی در سوخت گیری باشد مخصوصاً کسانی که کارت ندارند اذیت نشوند با مسئولین تصمیم ساز در دولت در حال رایزنی هستیم هر چقدر میتوانیم این شرایط را گام به گامتر کنیم و یکباره از روشهای سلبی و اجباری استفاده نشود تا مردم بتوانند راحتتر این را انجام بدهند از اون طرف هم از مردم درخواست داریم که در وضعیت فعلی حتماً کارت سوخت اگر دارند همراهشان داشته باشند.
متشکرم آقای سنگدوینی در یک دقیقه جمع بندی بفرمائید؟
سنگدوینی: آقای نواز توضیحات خوبی را دادند من میخواهم این را بگویم مطمئن باشید هم دولت و هم مجلس به هیچ وجه این را نمیخواهند که مردم خدای ناکرده در مسیر حمل و نقلی شان در سوخت گیری شان اختلال پیش بیاد و من مطمئن هستم ببینید تعداد کارتی که من عرض کنم در جایگاهها هستند تعداد بسیار زیادی هستند اصلاً سوخت هم مشکل ندارد بنابراین حتماً باید سوخت مدیریت بشود در کنار مدیریت سوخت حتماً باید مشکل برای مردم پیش نیاد من خواهشم از شما این است که پخش و فرآوردههای نفتی کشور هم یک برنامه ریزی بکند و گزارش بدهد که به چه صورت دارند مدیریت میکنند و دستگاههای مجلس هم اجازه نمیدهد که برای مردم مشکلی پیش بیاد و این اماری هم که من خدمت شما عرض کردم این آمار دارد ۵۰ درصد سوخت کشور دارد از طریق کارت آزاد سوخت گیری میشود این را شما در نظر بگیرید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد