از 14 تا 18 آبان ماه سال جاری صورت می گیرد:

انجام آمارگیری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر کرمان با کمک دانش آموزان

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری کرمان،بابیان اینکه آمارگیری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر کرمان و تکمیل پرسش‌نامه با کمک دانش‌آموزان پایۀ هشتم ساکن شهر کرمان،از 14تا 18 آبان‌ماه،اجرا می‌شود،ازشهروندان خواست با ارائه اطلاعات دقیق،به ساماندهی وضعیت ترافیک شهر، کمک کنند.
کد خبر: ۱۴۲۶۸۴۶

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛وحیدخلیفه،در نشست خبری،طرح جامع حمل‌و‌نقل وترافیک شهر کرمان را کاری بزرگ و ماندگار و نتیجه آن را تا دوره‌های بعدی مدیریت شهری،تاثیرگذار دانست و جلوگیری از تصمیم‌ گیری‌های سلیقه‌ای و جایگزین‌کردن تصمیات کارشناسی و مهندسی را ازجمله رویکردهای اصلی این طرح برشمرد.

وی،هدف از برگزاری نشست خبری با خبرنگاران را ارتباط نزدیک رسانه‌ها با عوامل اصلی این طرح ذکر کرد و افزود:هدف بعدی،تبیین مطالعات پژوهشی طرح جامع ترافیک شهر کرمان، برای جامعه است.

نقشه راهی برای مدیریت رفت وآمد ها 

وی بابیان این موضوع که مردم و رسانه‌ها باید بتوانند درباره تصمیمات گرفته‌شده،پرسش کنند،ادامه داد:دوسال درتلاش هستیم که این طرح به نتیجه برسدو درحال‌حاضرنیز،با تبیین مطالعات درحوزه شهرداری،می‌توانیم ادعا کنیم که زیرساخت‌ها را آماده کرده و برای ایجاد تحولی بزرگ پیش‌قدم شده‌ایم.

خلیفه،تبیین درست این طرح را موجب همراه‌شدن مردم دانست و بیان کرد:اگر فرایندجمع‌آوری اطلاعات صحیح انجام شود،موفقیت مطالعات این طرح جامع افزایش می‌یابد و به‌همین دلیل از مردم خواهش می‌کنیم با ارائه اطلاعات دقیق به ما، و درحقیقت به ساماندهی وضعیت ترافیک شهر کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرکرمان،تراکم جمعیتی پایینی دارد و نباید ترافیک داشته باشد،گفت:این طرح جامع ترافیک ازجمله طرح‌های مهم درشهر ونقشه راهی برای مشخص‌شدن  مدیریت رفت‌وآمدهاست.

برنامه ریزی بر اساس مطالعات سفر

ْعضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاور طرح جامع ترافیک کرمان نیز،در این جلسه با اشاره به اهمیت و ضرورت طرح جامع ترافیک برای شهر کرمان،گفت:در این آمارگیری به اطلاعات مفید غیرشخصی و غیرمحرمانه شهروندان نیاز داریم و فقط می‌خواهیم ببینیم درمناطق شهری کرمان چقدر رفت‌وآمد وجود داردتا مشخص شود چقدرخودرو، اتوبوس و معبر نیاز است.

محمودصفارزاده،افزود:به‌دنبال آن هستیم تا بدانیم شهروندان ساکن کرمان،با چه وسایلی و در چه زمان‌هایی سفر می‌کنند تا براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد:برای این منظور،پرسش‌نامه‌هایی تهیه شده که به دانش‌آموزان پایه هشتم تمامی مدارس شهرداده می‌شود و دانش‌آموزان این پرسش‌نامه‌ها رابه خانه برده وبا کمک خانواده به سوالاتی که در آن آمده،پاسخ می‌دهند.

مشاورطرح جامع ترافیک شهر کرمان تصریح کرد:علاوه بر هر خانواده،دانش‌آموزان باید یک پرسش‌نامه را هم به همسایه ترجیحا دست‌راستی خانه‌شان بدهند تا تکمیل کند و به سوالاتی ازجمله اینکه در روز ۱۴آبان‌ماه هریک از اعضای خانواده که بالای پنج سال سن دارند،درشهر کرمان ازکجا به کجا رفته‌اندو با چه وسیلۀ نقلیه‌ای تردد کرده‌اند،در این پرسش‌نامه پاسخ دهند.

وی بابیان اینکه درپروژه تهیه طرح جامع ترافیک شهر،هیچ‌یک از اطلاعات شخصی و محرمانه شهروندان درخواست نمی‌شود،گفت:نیاز نیست آدرس دقیق درپرسش‌نامه درج شود؛بنابراین،به‌طوردقیق مشخص نمی‌شود که هر پرسش‌نامه را چه‌ کسانی تکمیل کرده‌اند.

صفارزاده،تاکیدکرد:مردم باید به این باوربرسندکه با پاسخ درست به سوالات درسرنوشت ترافیکی شهر کرمان،نقش‌آفرینی می‌کنند.

نقش موثر مردم در سرنوشت ترافیکی شهر

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو تیم مشاور طرح جامع ترافیک شهر کرمان هم این طرح را سندی بلندمدت دانست و گفت:تجربیات قبلی نشان داده که خروجی این طرح گاهی تا ۳۰سال وجوددارد و همین نتیجه،اهمیت مطالعات را نشان می‌دهد.

امیررضاممدوحی،ادامه داد:اطلاعاتی که درجریان آمارگیری ۱۴تا ۱۸آبان‌ماه نیازداریم مربوط به الگوی سفرهای ساکنان شهر کرمان است و می‌خواهیم بدانیم که مردم ازکجا به کجا و با چه وسیله‌ای سفر می‌کنند، چه تعداد دوچرخه،خودرو،یا موتور دارند.

وی با تاکیدبراینکه نقش و مشارکت مردم درجمع‌آوری این اطلاعات بسیار تعیین‌کننده است،عدم اعتماد به مسئولان در جریان آمارگیری‌های مشابه در برخی شهرها را یکی از مشکلات دانست و از رسانه‌ها خواست که این اعتمادسازی را انجام دهند.

ممدوحی،تصریح کرد:داده‌ها و اطلاعاتی که مبنای مد‌ل‌سازی ما می‌شود،بسیار مهم است و فرایندی که ما برای آمارگیری دنبال می‌کنیم، سه دهه است که در ایران انجام می‌شود.

وی ازانجام این مطالعه در۳۰ شهر ایران،خبر دادوگفت:این مطالعات پیش ازاین بوده و کارجدیدی نیست.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس،با تاکید بر اینکه هرچه اطلاعات دقیق‌تر باشد،خروجی مطالعات دقیق‌تر خواهد بود،توضیح داد:براساس اطلاعات امروز،برای یک سال مدل‌سازی کردیم و به اتکای این اطلاعات می‌توانیم دقیق بگوییم که شهر مترو یا «بی‌آرتی» نیاز دارد یا خیر.

نقش مهم معلم‌ها درموفقیت آمارگیری

ممدوحی،روز چهاردهم آبان را اصلی‌ترین و مهم‌ترین روز آمارگیری دانست و از نقش راهنمایی‌کننده معلم‌ها و توضیحی که به دانش‌‌آموزان می‌دهند،به‌عنوان نقشی مهم درموفقیت این آمارگیری نام برد.

عضو تیم مشاور طرح جامع ترافیک شهرکرمان،با بیان اینکه بخشی از اطلاعات درخواستی،مربوط به ویژگی‌های خانوادگی وبخشی درباره جزئیات سفرها است،یادآورشد:ما به۶۰۰۰نمونه نیاز داریم،هر چندتعداد دانش‌آموزان شهرکرمان خیلی بیش‌تر از این است،اما پاسخگویی ۶۰ درصد دانش‌آموزان هم کافی است.

ممدوحی،با اشاره به اینکه نیازی به درج آدرس دقیق در این پرسش‌نامه نیست و تنها درج هشت رقم اول کدپستی ۱۰ رقمی هم کفایت می‌کند،افزود:اساس کار ما ناحیه ترافیکی است و همین که مردم نام کوچه و خیابان خود را در آدرس مشخص کنند، کفایت می‌کنند.

شمارش جمعیت شناور شهر

عضو تیم مشاور تهیه طرح جامع ترافیک کرمان،درپاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر تردد ساکنان شهرها و روستاهای اطراف کرمان در داخل شهر،جمعیت شناور شهر را نیز جزو آمارگیری اعلام کرد وگفت:آنچه در آبان‌ماه انجام می‌شود،برای تعیین الگوی سفرهای شهری شهروندان کرمان است.

وی با بیان اينکه جمعیت شناور درآمارگیری دروازه‌ای تعیین می‌شود و در کرمان پنج دروازۀ اصلی و چهار دروازۀ فرعی وجود دارد،افزود:درروزهای آمارگیری با هماهنگی پلیس راهور،از هرپنج خودروی عبوری،یک نفر را نگه می‌داریم و اطلاعات سفرش را می‌گیریم.

ممدوحی،بیان کرد:کار به محدوده اصلی شهر محدوده نمی‌شود؛بلکه لایه خارجی شهر،یعنی استان و پایانه‌های آن نیز،در این آمارگیری وجود دارد.

دراین جلسه یکی ازکارشناسان ارشد ترافیک،با اشاره به اینکه شهر کرمان پیش از این،طرح جامع ترافیک داشته است،اظهارکرد:پس ازچند سال ازاجرای آن،کارشناسان و مدیران شهری متوجه شدندکه طرح مناسبی نیست و با صرف‌نظر از بازنگری در آن،تصمیم گرفته‌ شد طرح جدیدی برای شهر نوشته شود.

میرحسینی،ادامه داد:این طرح درمرحله مطالعات است وحالا مشاور قصددارد از 14تا 18 آبان‌ماه بخشی از آمارگیری موردنیاز را انجام دهد.

وی پیشینه تهیه طرح جامع ترافیک رامربوط به اوایل دهه هفتاد درتهران واساتید دانشگاه صنعتی‌شریف را مبدع،طراح و مبتکر این برنامه برشمرد.

میرحسینی،بااشاره به اینکه فرآیند آمارگیری حرفه‌ای درکشور ما،به‌شکل دقیق جواب نمی دهد،گفت: دراین شرایط،تصمیم گرفته شد دانش‌آموزان پایه هفت و هشت به‌عنوان عضو کنجکاو و قابل اعتماد درخانواده‌ها برای این منظور انتخاب شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها