معرفی کتاب «لذت مطالعه»

چگونه کودک خود را کتابخوان کنیم؟

اهمیت مطالعه بر کسی پوشیده نیست، در جهان امروز که به‌طور دائم با رشد تکنولوژی‌های نوین در عرصه‌های مختلف روبه‌رو هستیم، همچنان یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی یک جامعه، میزان مطالعه و کتابخوانی آن است. اگر بپذیریم که نهادینه کردن فرهنگ مطالعه ضرورت رشد و تعالی یک جامعه به‌حساب می‌آید و کتابخوانی عادتی است که از کودکی در فرد نهادینه می‌شود، آنگاه آشنایی با شیوه‌های ایجاد فرهنگ مطالعه در کودکان، نقش و اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۰۶۲۹
نویسنده امیر علوی - چاردیواری
 
متأسفانه در کشور ما با عنایت به سابقه درخشان فرهنگی و با وجود تاکیدات فراوان بزرگان دینی و دانشمندان ملی برای مطالعه کتاب و کسب دانش، جایگاه کتاب و کتابخوانی در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برد. لذا از طریق مطالعه کتاب «لذت مطالعه: چگونه کودک خود را کتابخوان کنیم»، آشنایی خانواده‌ها با شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف ایجاد ارتباط مؤثر بین کودکان و کتاب و در نهایت علاقه‌مند کردن آنان به مطالعه می‌تواند در رشد و تعالی علمی و فرهنگی جامعه بسیار مثمرثمر باشد. 

کتاب لذت مطالعه: 
چگونه کودک خود را کتابخوان کنیم در چهار فصل اصلی تدوین شده است که شامل موضوعات گوناگونی است؛ مانند مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و شیوه‌های کاربردی برای علاقه‌مند کردن کودکان. والدین می‌توانند با مطالعه دقیق، با توجه به تحصیلات، استعداد و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی کودک خود تعدادی از این تکنیک‌ها را برای علاقه‌مند کردن او به کتاب و کتابخوانی استفاده کنند. دراین کتاب سعی شده تکنیک‌های ارائه شده باشرایط کشور ما همخوانی کامل داشته باشد و برای خردسالان و کودکان، قبل و بعد از ورود به مدرسه تالیف شود تا والدین برای کودکان خود در سنین مختلف استفاده کنند. 

لازم به ذکر است تلاش نویسنده در گردآوری کتاب لذت مطالعه:
 چگونه کودک خود را کتابخوان کنیم، تشویق کودکان به مطالعه است و هدف کتاب جز کمک و یاری رساندن به والدین در تحقق این هدف و رشد واعتلای فرهنگی جامعه نیست. این کتاب متفاوت‌ترین کتاب در تکنیک‌ها و نکات کاربردی برای تشویق و انس کودکان به مطالعه است. حسین رحیمی در این کتاب به‌طور خیلی ساده به شما می‌گوید که چگونه کودکانی کتابخوان تربیت کنید. البته در ابتدا باید خود، فردی اهل مطالعه باشید تا کودکان‌تان با مشاهده شما، الگوبرداری کنند و در آینده، آنها نیز فردی کتابخوان باشند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
تکنیک‌های ایجاد انس با کتاب در کودکان: خانواده‌ها می‌توانند با توجه به تفاوت‌های سنی، جنسی، ویژگی‌های اخلاقی و تربیتی، تحصیلات و مواردی از این قبیل، یک یا چند تکنیک کاربردی را با نظر خود برای جلب نظر و انس کودک خود با کتاب انتخاب کنند.‌ نکته اساسی در اجرای این روش‌ها، مشارکت واقعی و تاثیرگذار والدین در انجام این روش‌هاست؛ به این معنی که اگر می‌خواهیم کودکی کتابخوان داشته باشیم و مطالعه و کتابخوانی به یک ارزش در خانواده تبدیل شود، باید خود نیز به مطالعه و کتاب به‌عنوان یک شیء و فعالیت با‌ارزش نگاه کنیم و در شبانه‌روز زمانی را برای مطالعه و کتابخوانی در‌نظر بگیریم. توجه به این نکته می‌تواند در اثربخشی اجرای روش‌های مختلف انس با کتاب، بسیار حائزاهمیت باشد. لذا این روش‌ها نباید تنها برای کودک درنظر گرفته شود بلکه مشارکت معنادار والدین می‌تواند میزان موفقیت در اجرای آن را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها