باتوجه به ظرفیت بهوجودآمده در شرکتهای دانشبنیان حوزه سلامت کشور در سالهای اخیر، توسعه اقتصادی فعالیتهای دانشبنیان سلامت بهعنوان یکی از مأموریتهای جدید معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در مسیر دستیابی به اقتصاد دانشبنیان تعریف شد. ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت در حقیقت بهدنبال ایجاد ارتباط میان شرکتهای دانشبنیان با صنعت سلامت و درمان کشور و رشد اقتصادی شرکتهای دانشبنیان فناور و نوآور در این حوزه است.
از آنجا که سلامت و درمان بهطور کاملا مستقیم و مویرگی با سلامت افراد جامعه در ارتباط است و از طرفی هر روز در حال تحول و رشد است، تعاملات بینالمللی در این حوزه میتواند زمینهساز توسعه هرچه بیشتر باشد. انتقال دانش فنی داخلی به خارج از کشور در قالب همکاریهای مشترک میتواند زمینهساز بسیار خوبی برای شتابدهی روند توسعه و پیشرفت و ارزآوری در حوزه اقتصاد سلامت باشد. از این رو توسعه و تسهیل روند صادرات محصولات دانشبنیان سلامت، فرآوردههای دارویی و تجهیزات پزشکی را میتوان از مهمترین ماموریتهای ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت برشمرد.
بهرهگیری از ظرفیتها با هدف ارتقای سلامت
عملیاتیشدن همکاریهای بینالمللی درحوزه سلامت، نیازمند برنامهریزی دقیق و توسعه همکاریهای اقتصادی سازمانهای دولتی و بخش خصوصی است. انجام این دست هماهنگیها به جهت ایجاد ارزش افزوده موثر با بهرهگیری از تمام ظرفیتها و زیرساختهای موجود در کشور و توسعه آن در افق بلندمدت از وظایف و ماموریتهای اصلی ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت است. همچنین ایجاد بستر همکاری نخبگان و دانشگاهیان در شناسایی و حل مسائل حوزه سلامت با برگزاری رویدادها و فراخوانهای سراسری، بهرهگیری از فناوریهای جدید حوزه اقتصاد سلامت با هدف افزایش اثربخشی، کاهش هزینهها و بهبود زندگی بیماران و روند درمان ازجمله دیگر اهداف کلی ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت است.
مأموریتهای ویژه برای زیرگروههای تخصصی
به دلیل حساست ویژه این حوزه و ازسوی دیگر گستردگی مجموعه فعالیتهای تحتپوشش این ستاد، پنج زیرگروه تخصصی مختلف مأموریتها و دستیابی به اهداف را در این ستاد دنبال میکنند. این زیرگروههای تخصصی شامل گروه تولید، گروه تجاریسازی و توسعه بازار، گروه سیاستگذاری، گروه بینالملل و گروه روابطعمومی و رسانه است که در کنار یکدیگر در تلاش هستند تا زمینهسازی مورد نیاز برای رشد اقتصاد دانشبنیان در مسیر سلامت کشور را فراهم کنند. وظیفه اصلی زیرگروه تولید را میتوان شناخت ظرفیتهای بالقوه مجموعههای دانشبنیان و توسعه و گسترش آن دانست. حمایت از رشد کمی و کیفی شرکتهای دانشبنیان و حمایت از توسعه هدفمند زیرساختهای تخصصی نیز از دیگر وظایف این گروه است.زیرگروه تجاریسازی و توسعه بازار نیز با تمرکز برحمایتهای مالی و ارتباطات گسترده خود در زمینههای تجاریسازی محصولات، توسعه بازار، تأمین سرمایه و توسعه منابع انسانی و صنعتی درصدد هموارسازی روند تولید و بازاریابی مجموعههای دانشبنیان فعال در حوزه اقتصاد سلامت است. زیرگروه سیاستگذاری، آیندهنگری، تنظیم مقررات و تعاملات حاکمیتی بهنوعی شاهرگ زیستبوم اقتصاد سلامت کشور و توسعهدهنده نقشهراه این مسیر است. این زیرگروه وظایف راهبردی و مهمی ازجمله تدوین شیوهنامههای استاندارد، توسعه همکاریهای بینسازمانی و پیگیری اجرایی سندهای راهبردی حوزه سلامت را برعهده دارد. شناسایی ظرفیتهای همکاریهای خارجی و بهروز جهان، ایجاد بستر انتقال دانش، تسهیل روند صادرات محصولات فناورانه و حمایت از تولید داخلی آنها نیز ازجمله وظایف و فعالیتهای زیرگروه بینالملل ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت است. زیرگروه روابط عمومی و رسانه نیز با برگزاری رویدادهای آموزشی و حتی همکاری با رسانهها در تلاش است به تقویت نشان تجاری و معرفی هرچهبهتر مجموعههای دانشبنیان فعال حوزه سلامت کمک کند.
هدفگذاری برای توسعه اقتصادی
بهطورکلی بستهها و طرحهای حمایتی ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان سلامت برای دانشبنیانها شامل ارائه تسهیلات در گردش و سرمایهگذاری اجرایی، اعطای اعتبار مالیاتی، توسعه بازار داخلی، تسهیل روند صادرات و زمینهسازی حضور در بازارهای جهانی و تقویت نشان تجاری میشود. درواقع ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان، با حمایت از شرکتهای دانشبنیان حوزه سلامت که از مرحله توسعه فناوری گذر کردهاند و به تولید محصول رسیدهاند، زمینه مورد نیاز برای تولید انبوه، توسعه بازار داخلی و ورود به بازارهای بینالمللی و در پی آن توسعه اقتصادی در این حوزه را فراهم میکند.