با این تفاسیر پروژهای که سالها روی زمین مانده بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در دور نخست سفر رئیسجمهور فقید به گیلان؛ پیگیری، تکمیل و سرانجامرسانی این پروژه ریلی مهم و اقتصادزای کشور و منطقه مورد تاکید ویژه شهید آیتا... رئیسی قرار گرفت. بر همین اساس چند روز پیش اعلام شد سهشنبه ۸ خرداد با حضور وزیر راه و شهرسازی، راهآهن رشت- بندر کاسپین افتتاح میشود که چند ساعت بعد باز هم این افتتاح کنسل و به فرداهای نامشخص موکول شد.عملیات ساخت پروژه راهآهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما این طرح هم مثل صدها طرح دیگر بر اساس زمانبندی پیش نرفت و بعد از ۱۳ سال یعنی در سال ۱۳۹۸ فقط ۳ درصد کارها انجام شده بود. از این سال به بعد کارها سرعت گرفت و در مردادماه سال ۱۴۰۰ یکی از وزرای دولت دوازدهم با اشاره به پیشرفت فیزیکی۸۰درصدی زیرسازی راهآهن رشت - کاسپین گفته بود «طبق برنامه زمانبندی پیشبینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال(۱۴۰۰) آماده شود اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد، تأخیرهای ناخواستهای را به این پروژه منتقل کرد.»
طرحهای روی زمین مانده
معلوم نیست چرا طرحها و پروژهها بهدرستی و براساس همان زمانبندی کارشناسانه که در ابتدا برای ساخت و اتمامشان، اعلام میشود، پیش نمیروند.مثلا وقتی بعد از۱۵سال و در اواسط سال ۱۴۰۰ اعلام شد «۸۰ درصد از زیرسازی پروژه راهآهن رشت _ کاسپین انجام شده و مصالح لازم برای روسازی نیز آماده است و انتظار میرود باقیمانده مسیر با مشارکت همه دستگاهها و همراهی مردم تا پیش از زمستان همان سال به سرانجام برسد» باز هم کارها زمین ماند و بعد از سه سال حالا در شرایطی که خبرها حکایت از اتمام کارها و آماده شدن این پروژه برای بهرهبرداری دارد، مسئولان وقت نمیکنند آن را افتتاح کنند.
نکته حائزاهمیت در مورد پروژه راهآهن شمال، اینکه مقام معظم رهبری و رئیسجمهور وقت تأکید ویژهای به تکمیل راهآهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا داشتند اما پروژه رشت - کاسپین آنقدر کند و لاکپشتی پیش رفت که چندین دولت توانستند با تبلیغات و صحبت در مورد آن، رای خوبی از مردم کسب کنند.
یکبار هم استاندار گیلان ازجمله مشکلات مهم در کندی کارها و تکمیل نشدن این خط آهن را کمکاری پیمانکار عنوان کرده بود و بر همین اساس خبر از قطع همکاری و خلعید پیمانکار قبلی و امضای قرارداد جدید با پیمانکار دیگری را داد.
ناگفته نماند راهآهن رشت _ کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیجفارس را به دریای خزر متصل میکند و در تاکیدات لازم برای به پایان رسیدن کارهای آن، همین بس که از مصوبات سفر رئیسجمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است.
وزیر به افتتاح نرسید
کمتر از دو کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریلی در شمال کشور در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر از این خط با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خطآهن است در این منطقه انجام شده است.با اینکه خط ریلی رشت - کاسپین در به ثمرنشینی کریدور شمال به جنوب اهمیت بسیار بالایی دارد و طی یک دهه اخیر مسئولان زیادی از اتمام زودهنگام آن و آغاز خدماتدهیهایش سخن گفتهاند اما همچنان در همهچیز در حد همان حرف و وعده باقیمانده است.چندی پیش مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: «با تاکید رئیسجمهور در جلسه بررسی پروژههای اولویتدار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ایران راه، تکمیل طرحهای زیرساختی کریدوری تسریع میشود. »گرچه سرعت اجرای راهآهن رشت - کاسپین قابل قبول بود اما همچنان روی ابر «وعدهها» سیر میکند و فقط در یک سال گذشته چند بار مسئولان کشوری و استانی در حین بازدید از این پروژه ریلی، از افتتاح زودهنگام آن سخن گفتند اما در حد وعده بود و همچنان زمان دقیقی از افتتاح این خط ریلی وجود نداشت تا اینکه روز دوشنبه (۷ خرداد) اعلام شد انتظارها بهسر آمده و با تکمیل راهآهن رشت - کاسپین، یکی از مهمترین زیرساختهای فعالسازی کریدورهای عبوری از ایران بهویژه گذرگاه شمال - جنوب کامل شده و روز سهشنبه ۸ خردادماه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.این برنامهای بود که از سوی اداره کل راه و شهرسازی برای بهرهبرداری از راهآهن رشت - کاسپین اعلام شد و اما چند ساعت بعد، خبرگزاریها خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه «برنامه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان گیلان لغو شد.»