خاطره‌بازی باقصه‌های تلویزیونی که ازخبرنگاران گفتند

روایت سریالی از راویان حقیقت

ماخبرنگاریم. برای هر کسی جذاب است که تصویری از خود در قاب تلویزیون ببیند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. دوست داریم نمایی از تلاش‌ها و چالش‌های این شغل را که بیشتر عشق و حرفه است، به زبان قصه‌ و نمایش تماشا کنیم.
کد خبر: ۱۴۶۷۲۹۳
 
خبرنگاران وروزنامه‌نگاران شهیر بسیاری هم درطول تاریخ می‌شناسیم که زندگی‌شان می‌تواند، دستمایه سریال‌های تلویزیونی قرار گیرد. اساسا این حرفه جذابیت‌های فراوانی دارد و به‌همین خاطر ماجراهای زیادی می‌توان ازآن نقل کرد اما در برخی آثار تلویزیونی و سینمایی، شاهدیم که تصویر ارائه‌شده چندان مطابق با واقعیت نیست وخبرنگاران بیشتر شبیه کارآگاهان به نمایش درآمده و کارهایی انجام می‌دهند که برای جذابیت قصه است و چندان ارتباطی با واقعیت ندارد. با این‌حال همچنان آثار خاطره‌انگیزی را به‌خاطر داریم که در آنها بازیگران مطرح رخت خبرنگاران را بر تن کرده و دل به دریای خبر زده‌اند. درآستانه ۱۷مردادکه باعنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است، نگاهی به این سریال‌های تلویزیونی داشتیم. 

به دنبال گزارش‌های محرمانه
علیرضا جلالی‌تبار در سریال محرمانه که سال ۱۴۰۲ به کارگردانی محمود معظمی روی آنتن شبکه سه‌سیما رفت، نقش یک خبرنگار را داشت. این خبرنگار که به‌دنبال رو کردن دست دلالان دارو در بحبوحه کرونا بود در این مسیر اسیر پاپوش و گرفتاری می‌شود. جلالی‌تبار در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: شخصیت کامران به‌دنبال سرنخی از فروش داروها در بازار قاچاق و کشورهای همسایه می‌گردد. این نقش، پیچ‌وخم بسیاری دارد و به‌خاطر شغلش ناگزیر با افراد زیادی برخورد می‌کند. برای همین من مقابل بسیاری از بازیگران حاضر در این سریال بازی دارم. پیش از این، نقش خبرنگار بازی نکرده بودم و برای همین چالش‌های این شخصیت برایم جالب بود. هرچند در دوران دانشجویی مدتی خبرنگار بودم و در مجله سروش می‌نوشتم. به همین دلیل فکر می‌کنم به این فضا نزدیک شدم. 

بدون شرح با کشتی به‌گل نشسته
سریال بدون شرح که احتمالا خاطرتان هست؟ بیشتر قصه در فضای تحریریه یک هفته‌نامه می‌گذشت.هفته‌نامه‌ای با نام «شهر قشنگ» که مدیریتش را مردی به اسم آقای کاووسی با بازی به یادماندنی زنده‌یاد فتحعلی اویسی برعهده داشت و مدام برای اهالی تحریریه جلسه می‌گذاشت و اعلام می‌کرد، کشتی هفته‌نامه به‌گل نشسته است و عن‌قریب است که به دلیل کمبود بودجه تعطیل شود. سریال نگاهی کمدی به روزنامه‌نگاری داشت وبه همین ‌دلیل نمی‌شد انتظار داشت که تصویری واقعی از کار خبر را منعکس کند. امیر جعفری، نقش سردبیر این مجموعه را داشت ودرکنار او بازیگران دیگری همچون بیژن بنفشه‌خواه، فلامک جنیدی، محمود بصیری، مهدی صبایی و... نقش‌هایی را در جایگاه عکاس خبری، منشی تحریریه، آبدارچی و... بازی می‌کردند. 
 
حدیث خبرنگاری در کربلا
ریحانه فیاض نام شخصیتی بود که زیبا بروفه درسریال«هاتف» به کارگردانی داریوش یاری برعهده داشت. این شخصیت به خبرنگاری مشغول بود.خبرنگاری متعهدکه پاسدار حق وحقیقت بودودر این مسیر ازتهدید سودجویان نمی‌ترسید. در این مسیر، زندگی شخصی، او دچار حوادثی می‌شود که سرنوشت خود وخانواده‌اش را به کربلا گره می‌زند. درواقع ریحانه به اصرار پدرش راهی سفر زیارتی کربلا می‌شود. در کربلا پدرش براثریک سکته قلبی فوت می‌کندو اورابایک وصیت‌نامه نصفه‌و‌نیمه رهامی‌کند. وصیت‌نامه‌ای که زندگی ریحانه و خانواده‌اش را وارد چالش‌های جدیدی می‌کند.

چالش‌های همسر یک خبرنگار
محور سریال مرضیه که سال۱۳۹۸ راهی آنتن تلویزیون شد، بر شخصیت خبرنگار یا کار خبر نبود اما این موضوع سنگ‌بنای قصه را شکل می‌داد. همسر شخصیت اصلی(مرضیه با بازی زنده‌یاد ماهچهره خلیلی) خبرنگاری پیرو حق و حقیقت بود که پیگیری یک پرونده فساد اقتصادی را برعهده داشت. وی درقسمت‌های ابتدایی قصه درمی‌گذرد.با این اتفاق، زندگی شاد این خانواده به هم می‌ریزد و همه باورهای مرضیه دستخوش چالش می‌شود. ایفای نقش خبرنگار در این سریال را امیرحسین صدیق بر عهده داشت. 

دردسرهای خانم خبرنگار 
«سریال با من بمان» در سال ۱۳۸۱ از شبکه سه‌سیما پخش شد. یکتا ناصر در این سریال نقش نرگس مینایی، یک خبرنگار مجله هنری را برعهده داشت. دختری پویا و شاد که غالبا همان شخصیتی است که در ذهن‌مان از خبرنگاران داریم. نرگس قصه با من بمان در زندگی شخصی و پس از آشنایی با پسری به نام نادر ناصری با بازی سام درخشانی، دچار حوادثی می‌شود. زنده‌‎یاد حمید لبخنده، کارگردان شهیر سریال «در پناه تو» این اثر را کارگردانی کرده بود. 

زندگی با بانویی دیگر
سریال بانویی دیگر را سیروس مقدم در سال ۱۳۸۳ کارگردانی کرد. در این سریال می‌دیدیم سعید درخشان و همسرش مهری صالحی، زوج خوشبختی هستندکه در دفتر نشریه‌ای مدافع حقوق زنان، فعالیت می‌کنند.سعید درخشان ظاهرا تنها مرد نویسنده در این موسسه است و... زندگی این خانواده روزنامه‌نگار به دلیل مشکل فرزندآوری دچار چالش می‌شود تا این‌که زن تصمیمی متفاوت و خطرناک می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد بر خلاف حقوق زنان باشد. این تصمیم برزندگی شخصی وکاری او وهمسرش تاثیربسیارمی‌گذاردو حسابی آنها را دچار چالش می‌کند.در این سریال حسن پورشیرازی، لاله صبوری و نگار فروزنده نقش‌های اصلی را بر عهده داشتند. 

گذشته‌ یک قصه
صحرا اسداللهی ازجمله بازیگرانی است که در نقش یک خبرنگار ایفای نقش کرده است. این خبرنگار در سریال بچه‌مهندس با نام لیلا معینی درگذشته وفلش‌بک درخاطرات شخصیت هادی همت بابازی سلمان فرخنده دیده می‌شودوشخصیتی است که هادی دل در‌گرویش دارد. سریال بچه‌مهندس در سه فصل راهی آنتن شد.شخصیت اصلی این سریال جواد جوادی، پسری است که در پرورشگاه بزرگ ‌شده و نخبه است. 

راوی شوق پرواز 
سریال شوق پرواز با محور روایت زندگی شهید خلبان عباس بابایی روی آنتن رفت.دربخشی ازاین سریال که زمان حال را روایت می‌کرد، ستاره اسکندری، نقش یک خبرنگار با نام لیلی غفوری را بازی کرد.این خبرنگار به دنبال این است که در گفت‌وگو با همسر شهید بابایی، خاطرات و زندگی ایشان را منتشر کند امادراین مسیر دچار سانحه می‌شود. اسکندری درباره سریال گفته بود: با این نقش توانستم تا اندازه‌ای با دنیای خبرنگاری آشنا شوم.به‌نظرم این حرفه جذابیت‌های زیادی دارد. درواقع این سریال را یک‌جور بزرگداشت برای شهید بابایی و شناساندنش به مردمی دیدم که فقط ممکن است این اسم را شنیده باشند. 

یک خواهر و دو برادر
در سریال «برادر‌»، خانواده‌ای را می‌دیدیم که دو پسرو یک دختر دارند ویکی ازبرادران،همراه پدر در کار فروش برنج بودند. دختر این خانواده، خبرنگاری پرجنب‌وجوش بود که علیه واردات برنج‌های تاریخ‌گذشته به کشور فعالیت می‌کرد. این نقش (مریم پهلوان) را سوگل طهماسبی بر عهده داشت. 
 
همپای پلیس جوان 
سریال پلیس جوان به کارگردانی سیروس مقدم سال ۱۳۸۰ از شبکه سه‌سیما پخش شد. یکی از شخصیت‌های قصه‌ای که در این سریال روایت می‌شد، خانمی خبرنگار بود. مریلا زارعی این نقش را با نام بیتا مساعد ایفا می‌کرد. بیتا، همسر حبیب مهاباد (پلیس کلانتری) با بازی فرهاد اصلانی بود که جسور، کنجکاو و جست‌وجوگر، همپای پلیس تلاش می‌کرد حق و حقیقت را کشف و منعکس کند. 
 
سلام به خبر
سال ۱۳۸۶ سریال «سلام» با قصه‌هایی که حول محور پرونده‌های یک شعبه کلانتری می‌گذشت، روی آنتن شبکه تهران رفت. در این سریال شخصیتی به نام هانیه با بازی مونا فرجاد حضور داشت که خبرنگار بود و مثل شخصیت بسیاری از خبرنگاران دیگری که در آثار تلویزیونی سراغ داریم، جسارت داشت و تا در کارش به نتیجه نمی‌رسید از پا نمی‌نشست. پدر این شخصیت با بازی محمود پاک‌نیت رئیس کلانتری بود. محمدرضا فرزین، کارگردان این سریال درباره محتوای اثر گفته‌بود: می‌خواستم کاری انجام دهم که قصه‌های آن بر مبنای احادیث، منش و رفتار حضرت‌رسول‌(ص) باشد، به همین دلیل طرح مجموعه سلام را سامان دادم.
 
روزنامه‌نگاری در سرزمین مادری
سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی محمد مسعود از آثار ماندگار تلویزیون است که این شب‌ها از شبکه سه‌سیما پخش می‌شود. در بخش‌هایی از این سریال که روایتی تاریخی دارد نقش خبر و روزنامه پررنگ دیده می‌شود. روزنامه‌نگارانی نیز از طیف‌های فکری مختلف به تصویر کشیده شده‌اند. یکی از این شخصیت‌ها با بازی سهیل تاکی، یوسف نام داشت که دوست رهی و کارمند روزنامه بود. 
 
جنجال آشپزباشی
سریال «آشپزباشی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند با حضور بازیگران شناخته‌شده و قصه‌ای شیرین سال ۱۳۸۸ از شبکه یک پخش شد. سریال نتوانست موفقیت اثر قبلی هنرمند درتلویزیون یعنی«زیر تیغ»راتکرارکند اما همچنان به‌خاطر حضور جمعی از حرفه‌ای‌ها کنار همدیگر جزو آثار مورد‌توجه تلویزیون به‌حساب می‌آید. هدی زین‌العابدین، بازیگری که به‌تازگی با سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش‌خانگی خوش‌درخشید، نخستین تجربه حضورش در یک سریال تلویزیونی را با آشپزباشی به‌دست آورد. او در این سریال نقش کوتاهی به‌عنوان یک خبرنگار داشت که با انعکاس خبر و مصاحبه زوج اصلی قصه، سبب دامن‌زدن به اختلافات آنها شد. 
 
نوشتن در حوالی پاییز
«حوالی پاییز» به کارگردانی حسین نمازی با موضوع حادثه منا در سال ۱۳۹۷ پخش شد. در این سریال لیلا اوتادی نقش شیرین را بازی می‌کرد که یک خبرنگار اجتماعی بود. 
 
بی‌نشان‌تر از همیشه
یکی از سریال‌هایی که در سال‌های اخیر با محور شخصیت یک خبرنگار روی آنتن رفت، «بی‌نشان» بود. این سریال سال ۱۴۰۱ به کارگردانی راما قویدل، نویسندگی آزیتا آسرایی و مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق کریمی پخش شد. پرویز فلاحی‌پور در این سریال نقش اصلی با نام شهاب ادهم را بازی می‌کرد. وی گفت: این نقش به‌دلیل این‌که در قالب زندگی یک خبرنگار است چالش‌های خاص خود را برایم داشت.‌ با بازی در سریال بی‌نشان و ایفای نقش خبرنگار به‌خوبی با سختی‌های کار خبرنگاران آشنا شدم و راستش را بخواهید فکر نمی‌کردم حرفه خبرنگاری تا این حد سختی داشته باشد. نمی‌دانستم خبرنگاران برای انتقال اخبار صادقانه تا این حد مورد‌ هجمه قرار می‌گیرند. از همین‌رو این نقش در سریال بی‌نشان برای من خیلی جالب بود و از طرفی نقش این خبرنگار و این‌که تلاش داشتم آن را طبیعی در بیاورم، بعد دیگری از چالش‌های حضورم در مجموعه تلویزیونی راما قویدل بوده است.
 
وسوسه کیف انگلیسی برای اهل قلم
منصور ادیبان، شخصیت اصلی سریال«کیف انگلیسی» به کارگردانی زنده‌یاد ضیاالدین دری، روزنامه‌نگاری تحصیلکرده و از فرنگ برگشته بود که سودای پای‌گذاشتن در عالم سیاست و آزادی داشت. این روشنفکر به‌مرور دچار اضمحلال و اسیر بازی‌های قدرت می‌شود و آرمان‌خواهی خود را از دست می‌دهد. سریال قصه خود را در دهه۲۰ شمسی به تصویر می‌کشد و از حضور بازیگران بنام و همچنین موسیقی خوش‌آهنگی برخوردار بود که همچنان در ذهن مخاطبان به‌یادگار مانده است. 
 
تبعید به خاطر یک مقاله 
از میان آثاری که نگاه کمدی به فضای کار روزنامه‌نگاری و خبرداشتند می‌توان به«شب‌های برره» اشاره کرد.در این سریال کیانوش استقرارزاده با بازی سیامک انصاری، روزنامه‌نگاری بودکه درزمان حکومت پهلوی به دلیل نوشتن یک مقاله تبعید می‌شود. در مسیر نشیمن‌گز او را نیش می‌زند و سرازناکجاآبادی به اسم برره درمی‌آورد. او دراین روستا نیز به مرور نشریه‌ای راه‌اندازی می‌کند اما همچنان از دردسرهای این کار و آدم‌های عجیب‌وغریب آن دیار در امان نیست. 
 
خواب بلند یا کابوس؟
احمد کاوری سال ۱۳۹۲ مینی ‌سریالی با عنوان«خواب بلند» راکارگردانی کرد.شخصیت‌های اصلی فیلمنامه زوجی روزنامه‌نگار بودند. امیرحسین مدرس و لعیا زنگنه این دونقش رابازی می‌کردند. قصه ازاین قراربودکه صبا و امیر زوج روزنامه‌نگاری هستند که دردفتریک روزنامه فعالیت می‌کنند.دربحبوحه انتخابات ۱۳۸۸ریاست‌جمهوری مقاله‌ای توسط صبا تنظیم می‌شود که به‌خاطر شرایط ملتهب جامعه برای چاپ آن، با مخالفت همسرش امیر که سردبیرروزنامه نیز هست مواجه می‌شود. این امر باعث کدورت بین آنها می‌شود و... .سریال در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از شبکه سه‌سیما پخش شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها