حسن هانی‌زاده در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

روزهای سرنوشت ساز برای منطقه

شاکله حزب الله بگونه‌ای است که شهادت برخی شخصیت‌های بلند پایه حزب الله به کاهش توان نظامی این جنبش ریشه دار لبنان منجر نخواهد شد، زیرا حزب الله اساسا قائم بر افراد نیست؛ لذا به نظر می‌رسد روز‌های آینده روز‌های سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود و اگر محور مقاومت فراخوان دهد هزاران نفر از مردم منطقه به عرصه جنگ ورود پیدا خواهند کرد.
شاکله حزب الله بگونه‌ای است که شهادت برخی شخصیت‌های بلند پایه حزب الله به کاهش توان نظامی این جنبش ریشه دار لبنان منجر نخواهد شد، زیرا حزب الله اساسا قائم بر افراد نیست؛ لذا به نظر می‌رسد روز‌های آینده روز‌های سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود و اگر محور مقاومت فراخوان دهد هزاران نفر از مردم منطقه به عرصه جنگ ورود پیدا خواهند کرد.
کد خبر: ۱۴۷۴۶۲۸
نویسنده  حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

حملات هوایی اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع جنوب لبنان و حومه بیروت نشان می دهد که این رژیم به یک بن بست نظامی رسیده است.

 

نزدیک به یکسال است که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و ارتش رژیم صهیونیستی علیرغم کشتار نزدیک به ۴۲ هزار نفر از کودکان و زنان در غزه نتوانست به اهداف خود دست یابد.

 

از سوی دیگر در طول یکسال اخیر ارتش رژیم صهیونیستی متحمل تلفات وخسارات سنگینی شده بگونه‌ای که بیش از ۱۵ هزار نفر از سربازان ارتش از خدمت فرار کرده اند.

 

برآیند گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که موج نارضایتی صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های شمال اراضی اشغالی بویژه منطقه الجلیل به دلیل طولانی شدن جنگ و آوارگی افزایش یافته است.

 

طولانی شدن جنگ و فرسایش بدنه ارتش به بروز اختلاف میان فرماندهان نظامی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر منجر شده ولذا ارتش برای محقق ساختن یک پیروزی سریع فاز ترور شخصیت‌های تاثیر گذار محور مقاومت را در دستور کار قرار داد.

 

استفاده گسترده ارتش اسرائیل از هواپیما‌های مدرن ساخت آمریکا در جنگ، اگر چه آسیب هایی به مردم غیر نظامی وارد می‌کند، اما در تغییر معادله جنگ خیلی موثر نخواهد بود.

 

در طول روز‌های اخیر هواپیما‌های اسرائیلی حداقل هر روز ۱۵ بار جنوب و حومه بیروت را بمباران می‌کنند تا از رهگذر این بمباران‌ها میان مردم لبنان و حزب الله شکاف ایجاد شود.

 

حزب الله و محور مقاومت نیز تاکتیک‌های نظامی جدیدی را نیز در دستور کار قرار دادند تا جایی که ۳ جبهه مختلف علیه رژیم صهیونیستی گشوده شد.

 

حمله موشکی و پهپادی حزب الله لبنان، انصار الله یمن و الحشد الشعبی عراق به تاسیسات نظامی حساس اسرائیل در بندر حیفا، شرق تلاویو و جولان اشغالی آسیب‌های جدی به بدنه ارتش رژیم صهیونیستی وارد ساخت؛ لذا بعد از این حملات که منجر به توقف تمام پرواز‌های خارجی در فرودگاه بین المللی بن گوریون شد و به این شکل  موجب شد تا رژیم صهیونیستی دست به یک سلسله جریان سازی‌های خبری علیه محور مقاومت بزند.

 

رژیم صهیونیستی مدعی ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله ونیز برخی فرماندهان بلندپایه نظامی شد در حالی که شهادت افراد تاثیر زیادی در عملکرد نظامی این جنبش نخواهد داشت.

 

علت این امر هم این است که مقاومت یک تفکر ریشه دار در عمق وجدان ملت‌های محور مقاومت است وبا حذف فیزیکی افراد این تفکر کمرنگ نمی‌شود.

 

شهادت سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله و ده‌ها تن از فرماندهان میدانی نه تنها به تضعیف این جنبش منجر نشده بلکه نیرو‌های جوانتر با تفکرات و اندیشه‌های خلاق تری به این جنبش پیوستند.

 

تجربه مبارزاتی محور مقاومت در طول ۴ دهه گذشته نیز ثابت کرده که قدرت ایمان و روحیه شهادت طلبی نوعا بر پیچیده‌ترین ابزار‌های جنگی غلبه دارد.

 

افزایش قدرت محور مقاومت نیز برآیند تفکرات مبارزاتی ملت‌های مسلمان منطقه بوده، زیرا حزب الله به عنوان قدیمی‌ترین و مهمترین محور مقاومت توانسته جوانانی خلاق وشهادت طلب در حوزه جنگ‌های کلاسیکی و نا منظم تربیت کند.

 

از این رو شاکله حزب الله بگونه‌ای است که شهادت برخی شخصیت‌های بلند پایه حزب الله به کاهش توان نظامی این جنبش ریشه دار لبنان منجر نخواهد شد، زیرا حزب الله اساسا قائم بر افراد نیست؛ لذا به نظر می‌رسد روز‌های آینده روز‌های سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد بود، زیرا اگر محور مقاومت فراخوان دهد هزاران نفر از مردم منطقه به عرصه جنگ ورود پیدا خواهند کرد.

 

هدف بنیامین نتانیاهو نیز گسترش دامنه جنگ است تا از این رهگذر بتواند پای قدرت‌های فرا منطقه‌ای را به جنگ لبنان و غزه باز کند.

 

شرایط کنونی برای رژیم صهیونیستی شرایط کاملا حساسی است و بحران غزه و خروجی نهایی این بحران برای شخص نتانیاهو و رژیم صهیونیستی بسیار تعیین کننده است.

 

با این حال ممکن طی ساعت‌های آینده محور مقاومت بصورت هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی وارد عمل شود واهدافی راهبردی را در عمق اراضی اشغالی مورد حمله قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها