بخش بین‌الملل فیلم فجر در آستانه آزمونی تازه

کشف استعداد‌های مستقل

ارتباط فرهنگی ایران و چین از دریچه رسانه ملی

دفاتر رسانه‌ای ایران در کشورهای دیگر، مسیر تعاملات رسانه‌ای را هموارتر می‌کند و منجر به گسترش ارتباطات فرهنگی می‌شود.  یکی از این دفاتر در کشور چین است که سابقه طولانی هم دارد. در این راستا به تازگی پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی مسئول دفتر صداوسیما در چین را منصوب کرد.
کد خبر: ۱۴۷۶۰۴۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
ارتباط فرهنگی ایران و چین از دریچه رسانه ملی
 
در این حکم تاکید شده است که مسئول جدید دفتر در چهارچوب سیاست‌ها و مقررات دفاتر خبری، ضمن مدنظر قرار دادن شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور چین، در زمینه تهیه و تولید برنامه‌های مورد نیاز شبکه‌های مختلف سازمان و ارسال سریع و دقیق اخبار بر مبنای تعاملات رسانه‌ای و حرفه‌ای برنامه‌ریزی کند و اهتمام ورزد. امیر شایان‌مهر که پیش از این سابقه فعالیت خبری در حوزه اقتصادی را داشته،  شخصی است که به‌تازگی به‌عنوان مسئول دفتر صداوسیما در چین انتخاب شده است. او که تا یک هفته آینده عازم چین خواهد شد، معتقد است که باید سازوکاری برای افزایش تعاملات رسانه‌ای میان دو کشور طراحی شود. شایان‌مهر درباره ماجرای انتخابش به‌عنوان مسئول دفتر صداوسیما در چین، به جام‌جم می‌گوید: ما خبرنگار هستیم و هر کجایی که سازمان برای ما تعریف کند، خدمت می‌کنیم. اما موضوع چین این بود که صحبتی با دکتر جبلی داشتم و ایشان لطف داشتند و مطرح کردند. تصور من این است که ایران و چین به دلایل متعددی مواضع مشترکی دارند و به نظرم رسید که شاید بتوان با کار رسانه‌ای به این اهداف کمک کرد. در نهایت چین انتخاب شد و من هم استقبال کردم. امیدوارم بتوانم منشاء خیر باشم. 
   
افکار عمومی را آماده کنیم 
وی در خصوص چشم‌اندازی که متناسب با سابقه ارتباط ایران و چین و فرهنگ دو کشور می‌بیند، عنوان می‌کند: ما برای این‌که در کلان‌معاملات اقتصادی دنیای آینده نقش ایفا کنیم، باید به نقش ۳۰۰۰ساله خودمان در حوزه حمل‌ونقل و تبادلات کالا و همان جاده ابریشم نوین برگردیم که چینی‌ها هم آن را دنبال می‌کنند. فکر می‌کنم اگر بتوان از نظر رسانه‌ای، افکار عمومی ایران و منطقه را برای این موضوع آماده کرد، در آینده ایران موثر خواهد بود.شایان‌مهر درباره اهداف اولیه حضورش در چین، این‌طور بیان می‌کند: اولین هدفی که برای خودمان تعریف کردیم، طراحی سازوکاری برای ارتقای تعاملات رسانه‌ای میان دو کشور است. اکنون به‌نوعی طرف حساب ما در تبادلات رسانه‌ای چین مشخص و سازماندهی‌شده نیست. ازعمده وظایفی که اکنون برای خودمان تعریف کردیم، ساماندهی‌ تعاملات رسانه‌ای دو کشور، تولیدات مشترک و معرفی فرهنگ دو طرف برای هر دو کشور است. در عین حال باید در بلندمدت کاری کرد که افکار عمومی ایران را نسبت به خبرهای چین حساس کنیم تا مردم با یک جدیت دیگری، این اخبار را دنبال کنند. این اتفاق برای بسیاری از کشورهای رخ داده، اما برای چین هنوز اتفاق نیفتاده بود. به همین خاطر در اولین اقدام قصد داریم مردم ایران را به تحولات و اخبار چین حساس کنیم. به هر حال چین دیگر به یک بازیگر مهم در عرصه بین‌المللی تبدیل شده و اتفاقاتی که در این کشور می‌افتد، روی کشور ما هم اثرگذار است. این شناخت می‌تواند به سیاستمداران و کارگزاران نظام برای تصمیم‌گیری بهتر کمک کند و همچنین افکار عمومی ما را برای برنامه‌ریزی آینده آماده‌تر کند. 
   
تقویت حضور رسانه‌ای ایران در چین 
وی در تشریح سابقه دفتر چین هم می‌گوید: سابقه دفتر چین به حدود ۱۷، ۱۸ سال قبل بازمی‌گردد. سه خبرنگار در آنجا فعال بودند. اولین خبرنگار آقای روحانی‌نژاد بود، بعد آقای سهرابی و در نهایت آقای خالق‌وردی فعالیت‌شان را شروع کردند. تا مدتی همزمان با آقای خالق‌وردی کار می‌کردم، چون افقی که سازمان دارد، تقویت حضور رسانه‌ای ایران درچین است. رسانه‌های بین‌المللی بسیاری حضور گسترده‌تری نسبت به ما در چین دارند. کمااین‌که رویترز بالغ بر۱۰خبرنگار در چین دارد. به همین خاطر به‌دنبال تقویت این دفتر هستیم.اما نکته دیگر، سند تحول است که بحث‌های محوری مشخصی برای وظایف دفاتر صداوسیما در دیگر کشورها هم لحاظ شده است.شایان‌مهر در این خصوص عنوان می‌کند: خبرنگارانی که به کشورهای مختلف می‌روند، سفیر ایران در آن کشورها هستند و علاوه بر کار خبرنگاری، باید قدری فراتر از آن، تعاملات رسانه‌ای و معرفی فرهنگ‌ها را داشته باشند و در جمع‌آوری اطلاعاتی که بتواند به رسانه‌ملی در سیاست‌گذاری درست طبق افق تحول کمک کند،کوشا باشند.این خبرنگاردر خصوص آشنایی خودش با چین هم می‌گوید: من پیش از این خیلی با چین آشنایی نداشتم، اما چند وقتی است که اخبار و اطلاعات مربوط به آنجا را دنبال می‌کنم. در عین حال، به واسطه کار نویسندگی و کار ادبیات نمایشی که داشته‌ام، با نمایش‌ها و آثار نمایش و سینمای چین آشنایی داشتم. سابقه خبرنگاری اقتصادی هم باعث شد تا به مبادلات ایران و چین آشنایی داشته باشم. 

شایان‌مهر مسئول دفتر صداوسیما در چین شد
با حکم رئیس رسانه‌ملی، امیر شایان‌مهر مسئول دفتر صداوسیما در چین شد.شایان ذکر است امیر شایان‌مهر زاده لارستان فارس بوده وکارشناس ارشدنویسندگی رادیو داردوسوابقی مانند خبرنگاری صداوسیما به مدت۲۰سال،سردبیر میز دولت و ریاست‌جمهوری خبرگزاری صداوسیما، جانشین سردبیر اقتصادی این خبرگزاری و عضویت در شورای طرح و فیلمنامه گروه و فیلم سریال شبکه‌های یک و دو سیما به مدت پنج سال در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها