ماموریت علیه هشت پا

جایی درقلب یکی از خیابان‌های منتهی به کریم‌خان، عوامل مجموعه «هشت‌پا» در حال ضبط یک سکانس در کافه‌ کوچکی هستند که به زحمت از دور مشخص است. در چند قدمی لوکیشن وبا دیدن گریم وسودابه بیضایی، می‌توان متوجه حضورشان شد. سکانسی به ظاهر ساده را ضبط می‌کنند که هماهنگی آن چند ساعت طول می‌کشد و همین فرصتی را فراهم می‌کند تا بتوان با عوامل گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۴۷۶۵۴۵
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

 
آخرین روزهای ضبط سریال هشت‌پاست و سرمای زمستان هنوزنشکسته و باید سروصورت را پوشاند تا فرصت گپ‌وگفت با عوامل برسد. هلیا امامی و سودابه بیضایی گریم شده‌اند و برای ضبط سکانس داخل کافه نشسته‌اند.هنروران هماهنگ می‌شوند و سه‌، دو، یک کارگردان شنیده می‌شود. عوامل دیگر، کناری رفته‌اند تا سایه‌شان درساعت۱۰شب،چیزی اضافه‌تر از برنامه‌ریزی را داخل سکانس نیندازد. درهمین وقفه‌های بین سکانس‌هاست که موفق می‌شویم باعوامل گفت‌وگو کنیم.گفته می‌شود که فازاول مجموعه هشت‌پا، بیش از۱۳قسمت است و احتمالا فصل دوم هم روی آنتن خواهد رفت. پیش‌تولید کار حدود سه ماه بود و ضبط آن، هفت ماه طول کشیده است.هشت‌پا جلوه‌های بصری بسیاری دارد وبه نظر می‌رسد توانسته خودش را به استاندارد کارهای اکشن نزدیک کند. 

هشت‌پا مکمل آثار دیگرم است 
پخش سریال جاسوسی ــ پلسی هشت‌پا محصول جدید سیما‌فیلم با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا (ناجی هنر) از شب گذشته در شبکه یک سیما آغاز شده و این سریال هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن تلویزیون می‌رود. همان‌طور که اشاره شد این مجموعه حال‌و‌هوای پلیسی دارد، اما به گفته خود کارگردان متفاوت‌تر از دیگر آثار پلیسی است. احمد معظمی، کارگردان هشت‌پاست که آثاری همچون بازپرس، سرجوخه، ترور خاموش و سارق روح را در کارنامه خود دارد. او در مجموعه‌هایی مثل بازپرس و سرجوخه ثابت کرد که در تولید یک درام هیجان‌انگیز و مخاطب‌پسند، توانمند است. معظمی در وقفه یک سکانس، قدری استراحت می‌کند تا پرسش‌های مرتبط با مجموعه را پاسخ دهد. او درخصوص نحوه شکل گرفتن پیشنهاد و شروع تولید این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: سریال هشت‌پا به سفارش مرکز سیمافیلم و ناجی‌هنر است که فیلمنامه آن توسط علی طالب‌آبادی نوشته شد و محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده) آن را به من پیشنهاد کرد. جلساتی با فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده داشتیم و احساس کردم سوژه جذابی است، چرا‌که چندین ژانر مختلف مثل پلیسی، جنایی، معمایی و ترکیب آنها در این مجموعه دیده می‌شود و باعث شد جذابیت‌های قصه برای من بیشتر شود. در واقع صرفا بحث مواد‌مخدر نیست و در کنار آن، کارآگاهی به نام کارآگاه کیانفر با بازی سعید چنگیزیان را نشان می‌دهد که با علیرضا جلالی‌تبار که سرگردی از بخش ستاد مواد‌مخدر است، درگیر یک باند مخوف خلافکار می‌شوند که در روند داستان پیچیدگی‌های خاص خود را رقم می‌زند. به نظرم قصه هشت‌پا یک قصه نو و جدید است. من وقتی فیلمنامه را خواندم، احساس کردم در سال‌های اخیر کمتر شبیه به آن را روی آنتن دیده‌ایم. امیدوارم با تلاشی که برای ساخت این مجموعه صورت گرفته و زحمت بسیاری که به لحاظ ساختاری برای تولید انجام شده، مخاطبان خروجی آن را دوست داشته باشند، چون اجرای آن بسیار سخت بود. من پیش از این کارهای جاسوسی ـ امنیتی زیادی ساخته‌ام. احساس می‌کنم هشت‌پا تکمیل‌کننده کارهایی است که پیش از این ساخته بودم. به‌نظرم سریال هشت‌پا فضای ساختاری متفاوتی نسبت به دیگر کارهای من دارد و موضوعی هم که به آن پرداختیم برای مخاطب جدید است. همه اینها در کنار پیچیدگی خود قصه و پرداخت جزئیات شخصیت‌ها که توسط فیلمنامه‌نویس نوشته شده، می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای مخاطب داشته باشد.  معظمی پیش از این و در تولید بازپرس هم پرونده‌های بسیاری را مرور کرده بود تا بتواند به یک قصه منسجم برسد. هشت‌پا با توجه به پیچیدگی‌های بسیاری که دارد، نیاز به بررسی پرونده‌های بیشتری داشته است. او در این‌خصوص می‌گوید: برای این پروژه طی تحقیقاتی که خود نویسنده و تهیه‌کننده داشتند، به چند پرونده رسیدیم و آنها را با هم ترکیب کردیم تا در نهایت به قصه هشت‌پا برسیم. ضرباهنگ و ریتم کار در این سریال بالاست و فضای ملتهب جذابی دارد و به‌نظرم جزء کارهایی خواهد بود که بیننده آن را بپسندد چرا که یک کار جدید و به‌روز است که به لحاظ محتوایی و ساختاری، نو و تازه خواهد بود. در عین‌حال، بازی بازیگران هم خاص و دیدنی است که باعث شده کاراکترها باورپذیر باشند. هشت‌پا به لحاظ تولیدی پروداکشن زیادی داشته و تیم همراه و البته تهیه‌کننده، پای کار ایستادند تا کار به سرانجام برسد.  کارگردان هشت‌پا با اشاره به تعدد بالای لوکیشن‌ها در هشت‌پا، ادامه می‌دهد: لوکیشن‌های این سریال نقاط مختلفی از شهر تهران است. فیلمنامه پیچیدگی‌های بسیاری داشت و من تمام تلاشم این بود که یک کار متفاوت و دور از کلیشه بسازم.

عبور از تکرار
معظمی درقامت کارگردانی که سریال‌های پلیسی ـ جاسوسی بسیاری ساخته، نقدی هم به این تیپ کارها دارد و می‌گوید: گاهی می‌بینم در کارهای پلیسی تقلید و تکرار از برخی کارهای شاخص صورت می‌گیرد. این مسأله از جذابیت کار کم می‌کند. تلاش کردیم در سریال هشت‌پا از این تکرار عبور کنیم و یک مجموعه ایرانی را در کنار حفظ فرهنگ، به مخاطب ارائه کنیم. در عین‌حال توجه به جزئیات در این تیپ کارها اهمیت بسیاری دارد و ما هم تلاش کردیم به آن توجه کنیم. در مجموع امیدوارم هشت‌پا بتواند مخاطب را راضی کند؛ چون راضی کردن مخاطب واقعا کار سختی است.معظمی کارهای پلیسی ــ جاسوسی بسیاری روی آنتن برده که هرکدام، شناسنامه متمایزی در میان کارهای دیگرش دارد و متفاوت است. خودش می‌گوید: من همیشه تصور می‌کردم کارهای قبلی‌ام سخت بود اما الان می‌توانم بگویم هشت‌پا از سخت‌ترین کارهایی بود که تا‌به‌حال ساخته‌ام. تجربه این کار را بسیار دوست دارم و شاید بعدتر، دلم برای روزهای کار و لحظات ناب آن تنگ شود. به‌نظرم هشت‌پا جزو کارهایی است که حرف‌های بسیاری در زمینه بازیگری دارد چون همه بهترین خودشان را برای تولید این کار گذاشته‌اند. 
   
ماجرای هشت‌پای حلقه‌آبی
کارگردان هشت‌پا درباره روایت کلی وخط اصلی قصه این مجموعه هم این‌طور بیان می‌کند: هشت‌پای حلقه‌آبی، سمی‌ترین هشت‌پای موجود است و قصه ما هم به نوعی به آن ربط پیدا می‌کند. قصه هشت‌پا بسیار پیچیده بوده و کلیت آن مربوط به کارآگاهی است که درگیر یک پرونده پیچیده می‌شود اما در نهایت خیلی منطقی و البته با سختی فراوان، به نتیجه ۸۰ درصدی درباره پرونده و باند مربوط می‌رسد.البته پایان این سریال باز است و برخلاف کارهای دیگر، بدمن‌های قصه بسیار باهوش هستند و در موارد بسیاری، از شخصیت‌های اصلی جلو می‌افتند که می‌تواند جزو نکات مثبت آن باشد. در کنار این روایت، خانواده‌ای را نشان می‌دهیم که به قصه مرتبط است.معظمی در خصوص بالا رفتن گرایش به سمت کارهای پلیسی، تاکید می‌کند: اصولا کارهای اکشن، بیننده بسیاری دارد که می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سنین مختلف شود. درست مثل کارهای کمدی که اقبال مخاطبان را دارد. کشش قصه در سریال هشت‌پا هم مثل دیگر کارهای اکشن بالاست و می‌تواند مخاطب را به خود جذب کند. تلاش کردیم تا جایی که شعاری نشود، به مباحث آموزشی و هشداردهنده بپردازیم تا به مخاطب آگاهی داده شود. 

دوست دارم نقش پلیس را بازی کنم 
هلیا امامی از بازیگران این سریال، پیش از این با سریال لژیونر وارد قاب تلویزیون شد و با سریال از یادها رفته در نقشی متفاوت به شهرت رسید. او در مجموعه‌های دیگری چون آزادی مشروط، دادستان و در شهر هم نقش‌آفرینی کرده است. امامی حالا در مجموعه هشت‌پا نقشی متفاوت را روی آنتن به نمایش می‌گذارد. بعد از یک سکانس، کنار اتاق گریم از نقش متفاوتش در هشت‌پا و جزئیات این نقش به جام‌جم می‌گوید: سریال دادستان را کار کردم که ضرباهنگ تندی داشت و در سریال از یادها رفته هم کاراکتری پرجنب و جوش داشتم. یا در داستان یک شهر هم یک خبرنگار فعال بودم اما نقشم در هشت‌پا، فراتر از بقیه نقش‌هاست و در واقع بیش‌فعال است. نقش من در هشت‌پا دختری است که مربی کاراته است و اکت‌های بسیاری دارد. از این رو این کاراکتر را دوست داشتم تا نشان دهیم یک دختر چادری می‌تواند حضور متفاوتی در جامعه داشته باشد. البته این شخصیت بیش‌فعال است و اصولا افراد دارای این اختلال سراغ کارهای خاص هم می‌روند. ویژگی‌های پریچهر را دوست داشتم و به نظرم دخترانی با این پوشش هم شخصیت او را دوست خواهند داشت. وی در خصوص میزان تاثیرگذاری کاراکترش در پیشبرد قصه اصلی هم عنوان می‌کند: به نظرم پریچهر در روند قصه تاثیرگذار است و می‌تواند گره بزرگی را باز کند. کاراکتر این نقش را دوست دارم چون آدم‌های شبیه او را که شور زندگی دارند برایم جذاب هستند. البته شخصیت خودم بسیار آرام است و شباهت زیادی به این نقش ندارد. به نظرم قشنگی بازیگری این است که درگیر چالش‌هایی می‌شوی که در زندگی واقعی سراغ آنها نمی‌روی. وقتی این کاراکتر به مرور خودش را در قصه معرفی می‌کرد، احساس کردم شبیه یکی از دوستان من است. با او صحبت کردم و متوجه شدم دوست من هم بیش‌فعالی دارد. آقای معظمی هم کارگردان خوبی است و به من بسیار کمک کرد تا این کاراکتر را به درستی نشان دهم. او پلان به پلان و دیالوگ به دیالوگ به بازیگر راهنمایی می‌داد و حتی از پلک‌زدن بازیگر هم گذر نمی‌کرد. واقعا کار کردن با آقای معظمی برایم تجربه خوبی بود. یک بازیگر باید بسیار خوش‌شانس باشد تا با چنین کارگردانی کار کند که کارش برایش مهم باشد. به نظرم آقای معظمی راحت از کنار کار نمی‌گذرد و با استانداردهای سینمایی کار می‌کند. باید از کل گروه هم تشکر کنم چون تک‌تک عوامل حال‌شان با کار خوب است. این از مدیریت تهیه‌کننده و کارگردان است.او در ادامه می‌گوید: خیلی دوست دارم نقش پلیس را بازی کنم. نمی‌دانم پلیس‌های زن چطور زندگی یا کار می‌کنند اما خیلی دوست دارم چنین نقشی را تجربه و بازی کنم. مثلا دوست دارم مادرانگی‌های یک سرهنگ زن را نشان دهم. 

کارآگاه باهوش و متفاوت
سعید چنگیزیان، بازیگر دیگر این مجموعه است که نقش کارآگاه کیانفر را بازی می‌کند. او پیش از این در آثاری مثل «گیلدخت»، توانمندی خود را خلق کاراکترهای متفاوت به رخ کشیده بود. سخت صحبت می‌کند و به‌طور‌کلی اهل مصاحبه نیست، اما کمی بیشتر از قبل صبوری می‌کند تا از کارآگاه کیانفر بگوید. او در خصوص نقش خود در مجموعه هشت‌پا به جام‌جم می‌گوید: کسری کیانفر که نقش او را بازی می‌کنم، کارآگاهی آرام و خونسرد است. ظاهر خیلی پلیسی ندارد که بخواهد اکت زیادی داشته باشد. منضبط و متفکر است و با شخصیت‌هایی که تابه‌حال بازی کردم متفاوت است. این برای من جالب بود که تفاوت بسیاری با دیگر نقش‌هایی دارد که تاکنون داشته‌ام. آرامش، خونسردی و تفکری که دارد برای من جذابیت داشت. سیامک راشدی در این کار به من بسیار کمک کرد.وی ادامه می‌دهد: من همیشه تلاش کرده‌ام نقش‌های منفی را هم به گونه‌ای بازی کنم که تماشایی و دوست‌داشتنی باشد. در مورد این سریال هم، به نظرم کارآگاه کیانفر، حالت سمپات دارد. درواقع ویژگی‌های متفاوتی نسبت به دیگر پلیس‌ها دارد، چراکه برخلاف دیگر شخصیت‌هایی که از پلیس دیده‌ایم، بیشتر از این‌که اسلحه دست بگیرد، به‌دنبال کارآگاهی است و مسائل را حل می‌کند. خیلی با کسی دست به یقه نمی‌شود و با هوش خودش مسائل را حل می‌کند. کسری را خیلی دوست داشتم. او در پاسخ به نقش خاصی که در مجموعه گیلدخت داشته، می‌گوید: سر این سریال فحش زیادی خوردم. می‌گفتند چرا با دختر مردم این کار را می‌کنی و نمی‌گذاری دو نفر به هم برسند.
   
سختی تولید آثاری با محور مواد مخدر
سعید نظری، مدیر تولید مجموعه هشت‌پاست که در آثاری مثل گیلدخت و بازپرس هم حضور داشته است. پروژه هشت‌پا اما متفاوت از دیگر آثار است. پرداختن به مسأله موادمخدر و انتخاب لوکیشن برای این موضوع، از چالش‌های کار بوده که نظری درباره‌اش این‌طور به جام‌جم می‌گوید:وقتی سریال‌های تلویزیونی ازفضای غالب آپارتمان بیرون می‌آیند،فرازوفرود خودرادارند و به‌همین‌‌خاطر، دغدغه کار در تولید این تیپ کارها بیشتر است. به‌خصوص این‌که بیشتر سکانس‌های هشت‌پا در حاشیه شهر بود که اغلب پاتوق بسیاری از خلافکاران است و ممکن است در ضبط سکانس‌های پلیسی، احساس ناامنی کنندوهمین بیرون‌رفتن آنها، خطر کار را برای ما هم بیشتر می‌کند. درعین‌حال پراکندگی لوکیشن‌ مشکلات خود را دارد، چراکه برای استقرار گروه و عوامل چالش‌برانگیز است. از همه اینها سخت‌تر این‌که وقتی وارد مناطق پایین‌شهر می‌شویم، فقط یک نفر نیست که طرف قرارداد باشد و بتوان برای استفاده از یک لوکیشن با او صحبت کرد. وقتی یک سریال قرار است به موضوع موادمخدر بپردازد، ناخواسته کار خود را در انتخاب لوکیشن و نمایش صحنه‌های مربوط به این موضوع دشوارتر می‌کند. نظری در این رابطه می‌گوید: تولید شیشه بوی بدی دارد و به‌همین‌خاطر افراد خلافکار دنبال نقاطی می‌روند که کمتر تردد داشته باشد.حتی گاهی نقاطی راانتخاب می‌کنند که به ذهن آدم نمی‌رسد.بعضی وقت‌هاهم به نقاط متروک ودورافتاده می‌روند تاکسی متوجه نشود.رسیدن به این نقاط برای ما که می‌خواستیم قصه آنها را روایت کرده و درسریال نمایش دهیم،خیلی سخت بود.برخی محل‌ها را طراحی و پیش‌بینی کردیم. کارگاه تولید شیشه را باید می‌ساختیم و در برخی مواقع نیز لازم بود از دکور استفاده کنیم. بیشتر لوکیشن‌ها را باید صفر تا صد در اختیار می‌گرفتیم.

تیتراژ «هشت پا» با صدای حسین حقیقی
ترانه تیتراژ سریال هشت پا را حسین حقیقی می‌خواند. ترانه «‌هشت پا‌»به قلم محمد‌مهدی سیار است و موسیقی متن این سریال را امیر‌حسین سمیعی ساخته که موسیقی متن سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری را برعهده داشته است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها