وقایع اجتماعی - امنیتی یکی از مهمترین بسترها برای تلنگر و آغاز خلق یک اثر است. این نوع وامگیریها معمولا برای حفظ یاد و خاطره آن واقعه در قالب اثری هنری صورت میگیرد. در فیلمسازی ایران هم آثاری چون به رنگ ارغوان، قلادههای طلا، روباه، سیانور، بادیگارد، ماجرای نیمروز، شبی که ماه کامل شد و... در قالب سینمایی و سریالهای تلویزیونی گاندو، خانه امن،صبح آخرین روز و... از این نوع بودهاند. در چهارم آبان ۱۴۰۱ حادثهای دلخراش در حرم مطهر شاهچراغ(ع) رخ داد که به جان باختن ۱۳نفر وزخمی شدن ۱۹نفرانجامید. این حمله تروریستی که توسط یک فرد وابسته به گروه داعش صورت گرفت، نه تنها جامعه را تحتتأثیر قرارداد،بلکه به موضوعی برای خلق آثارهنری و رسانهای تبدیل شد.دراین جهت،مرکز صداوسیمای استان فارس، مینیسریالی به نام «روز خون» به کارگردانی حمیدرضا همتی و تهیهکنندگی مرتضی رضایی تولید کرده که داستان آن بر محور پیگیری نیروهای امنیتی و مقابله آنان با تروریستهایی که در پی انجام عملیات جنایتکارانه در حرم شاهچراغ(ع) هستند، میچرخد. درباره این سریال کوتاه که راهی آنتن شبکه یک سیما شده با مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس، تهیهکننده، نویسنده و کارگردان گپ زدیم تا بیشتر با جزئیات آن آشنا شویم.
خط اصلی روز خون
مرتضی رضایی، تهیهکننده روز خون درخصوص ایدهپردازی این سریال به جامجم گفت: «بعد از وقوع حادثه تروریستی در چهارم آبان۱۴۰۱، تیمی پژوهشی از بچههای حسینیه هنر شیراز به ثبت تاریخشفاهی و خاطرهنگاری در اینخصوص پرداختند. این پژوهش به ایجاد یک اثر هنری منجرشد که با مشاوره دفتر فیلمنامه رسانهملی، بعد از حدود ۹ بار بازنویسی، در نهایت به هفت قسمت ۴۰ دقیقهای سریال روز خون انجامید. داستان اصلی به پیگیری نیروهای امنیتی و عملیات تروریستها برای ایجاد ناامنی در شهر شیراز در بستر اغتشاشات آبان ۱۴۰۱ میپردازد.»
راسخ، تروریستها و خانوادهها حاضر در حرم
حادثه دارای یک شخصیت اصلی است که خط داستانی حول فعالیتهای پلیسی و امنیتی او میچرخد. این تهیهکننده تلویزیونی در بیان خلاصهای از روز خون ادامه داد: همزمان نگاهی هم به فعالیتهای تروریستها داریم. چهار خانواده هم در داستان حضور دارند. بهطور مثال یک خادم شاهچراغ، یک خانواده که در حال برگزاری مراسم عقد دختر و پسرشان هستند و خانوادهای دیگر که حین خرید جهت زیارت به حرم آمدهاند. قصه حول و حوش این خانوادهها و نیروهای امنیتی و تروریستها روایت میشود. همه این شخصیتها در نقطه پایانی که حادثه تروریستی رخ میدهد، در محل ترور که حرم شاهچراغ است، حضور دارند. با توجه به اغتشاشات و شلوغیهایی که آن روز بود، بستری بهوجود میآید که نیروهای امنیتی مجبور به تمرکز در نقاط مختلف میشوند و تروریستها از این موقعیت استفاده کرده و عملیات ترور را انجام میدهند.
یادآوری جنایتی دلخراش
بهگفته تهیهکننده هدف از بازنمایی این واقعه تروریستی در قالب اثری تلویزیونی را زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای ترور و یادآوری این جنایت تروریستی است. وی افزود: بعد ازحادثه،رهبر معظم انقلاب فرمودند که شهدای این حادثه باید مانند شهدای عاشورا زنده نگه داشته شوند. کلیت ساخت اثر بر مبنای همین سخنرانی بوده و هدف این است که هر هنرمندی از زاویه دید خود این حادثه را تعریف کند. کسی که نویسنده است؛ کتابی بنویسد. آنکه نقاش است؛ تابلویی خلق کند. ما داستان را بهگونهای روایت میکنیم که یادآور جنایات تروریستهاباشدونشان دهد که افراد بیگناهی دراین حادثه جان خود را ازدست دادند. از آنجا که حرم شاهچراغ در مسیر رفتوآمد است، خیلی از شهدا مردم عادیای بودند که صرفا از حرم عبور میکردند.»
گرتهبرداری از شخصیتهای حادثه اصلی
با توجه به واقعی بودن اصل ماجرا، چگونگی طراحی شخصیتهای سریال و نزدیکی آنها به واقعیت پرسش دیگری است که از این تهیهکننده پرسیدیم. رضایی توضیح داد: «براساس پژوهشی که از این حادثه انجام شد، کاراکترهایی طراحی کردیم که هرکدام نمایانگر وجوه مختلف شخصیتهای درگیر در داستان ازجمله شهدا و آسیبدیدگان و حتی نیروهای امنیتی باشند اما اینکه بگوییم کاراکتری در سریال دقیقا مطابق شخصیتی حقیقی در واقعه باشد، نه اینگونه نبوده. با توجه به اینکه با حادثهای مواجه بودیم که واقعی است، تصاویری از آن وجود دارد و به لحاظ تاریخی به آن نزدیکیم، حافظه جمعی از آن خاطراتی دارند، به همین دلایل تلاش کردیم از شخصیتها و قصههایشان گرتهبرداری کرده و کاراکترهای خودمان را بسازیم.»
در اختیار گرفتن مستندات
تهیهکننده روز خون در پاسخ به میزان دسترسی به اسناد طبقهبندیشده این عملیات و استفاده از آنها در دراماتیکسازی داستان گفت: «ما به هر آنچه نیروهای پیگیر حادثه از هر نهادی ثبت کردهاند و البته به لحاظ امنیتی همچنان طبقهبندی نبودهاند، دسترسی داشته و استفاده کردیم. البته با تمام خانوادههای آسیبدیده چه زخمی و چه شهدا مصاحبه کردیم. مستندها بهطور کامل بازسازی شدند و تصاویری که در دسترس بود، حتی آن دسته تصاویری که در دسترس عموم نیست، مورد استفاده قرار گرفت. اتفاق و نگاره براساس این موارد بازسازی شده است.
ملاحظات امنیتی رعایت شد
وی، فیلمسازی از وقایع امنیتی مشمول ملاحظاتی دانست وگفت:«در تمامی پروندههای امنیتی ملاحظاتی وجود دارد که نمیتوان تمام جزئیات را در فیلمسازی بیان کرد. در تمامی حوزههای امنیتی و پلیسی جزئیاتی وجود دارد که قطعا این قصه هم فارغ از آن ملاحظات نیست، اما هیچکدام از این ملاحظات بهحدی نبوده که بر داستان ما تأثیر بگذارد.»
باورپذیری بازیگر در نقش، اساس انتخاب بازیگری
رضایی با اشاره به تدابیر لازم در انتخاب بازیگران،توضیح داد:«در انتخاب بازیگران، به شباهت ظاهری توجه نکردیم، چراکه بهدنبال بازنمایی واقعی شخصیتها نبودیم. ولی اینکه چهرهها به نقشهای تروریستی، امنیتی و حتی خدام حرم نزدیک و برای مخاطبان، آن چهره باورپذیر باشد بسیار برایمان مهم بود.نکته دیگردر انتخاب بازیگرها پیشینه بازیِ بازیگران انتخابشده بود. اینکه پیش از این نقشی بازی کرده باشندکه درراستای تداعی بهترنقش واگذارشده در ذهن مخاطب باشد از دغدغههایمان بود.»
چالش بازسازی فضای ترور در حرم
این برنامهساز تلویزیونی درخصوص چالشهای پیشرو درمراحل تولیدعنوان کرد: بزرگترین وسختترین چالش درحوزه تولید مربوط به سکانسهای حرم بود. چراکه مدیریت اذهان عمومی برای حضور تعداد زیاد نیرو جهت فیلمبرداری و متعاقبا فضاسازی سروصداها و تیراندازیهای مشقی، آسان نبود. باید توجه میکردیم که این صحنهها باعث ایجاد نگرانی در مردم نشود. نیاز به آگاهیرسانی بود که اینجا فیلمبرداری میشود و صداها مربوط به بازسازی حادثه است. ممکن بود کسی در فضای مجازی شیطنت کند و فضاسازیهای انجامشده را بهشکلی دیگر جلوه دهد.»
دوبله عربی و انگلیسی بعد از پخش اولیه
باتوجه به واکنشهای بینالمللی به این حادثه رضایی گفت:«بعد از پخش اولیه سریال که همزمان است با تاریخ وقوع آن، دوستان برونمرزی صداوسیما قصد دارند اینکار را به زبانهای انگلیسی و عربی دوبله کنند و سریال در بخش برونمرزی پخش خواهد شد.»وی درباره واکنشهای احتمالی به سریال روز خون تصریح کرد: «ازآنجاکه هنوز سریال درمعرض قضاوت عموم قرار نگرفته نمیتوانیم برداشتها و واکنشهای احتمالی را حدس بزنیم اما قطعا با واکنش متنوعی روبهرو خواهیم شد. مخاطب آزاد است حدسوگمان داشته باشد و قضاوت کند اما با وجود احترام به همه برداشتهای احتمالی در ادامه هیچکدام را تأیید یا رد نخواهیم کرد.»
داستانی پلیسی درکنار قصهای واقعی
حمیدرضا همتی، کارگردان سریال روز خون سابقه سالها دستیاری و برنامهریزی سینما و تلویزیون را در کارنامه کاری خود دارد. «سیاهباز» اولین کار سینمایی اوست که سال ۱۳۹۹ نوشت و کارگردانی کرد و درسال ۱۴۰۰ اکران شد. در سریال روز خون که حاصل هماندیشی و تفکر تیم نویسندگی چهارنفره است، همتی از اعضای تیم نویسندگی بود. نویسنده و کارگردان روز خون درباره اثر جدیدش به جامجم گفت: «شیراز درسال۱۴۰۱ دوبار مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در روز خون حادثه اول تروریستی مبنا و شاکله قصه فیلمنامه را تشکیل میدهد. باتوجه به اینکه این سریال در ژانر درام و قصهپردازی روایت شده، سعی کردیم از درام در جریان جهان و ساختار فیلمنامه استفاده کنیم. ولی بالطبع به قصه اصلی حادثه هم پرداختیم و فضای دراماتیک قصه را براساس اتفاقاتی که در حادثه اول حرم شاهچراغ رخ داد منطبق کردیم. بهعبارتی داستانی پلیسی را درکنار یک قصه واقعی شخصیتمحور قرار دادیم. تلاشمان این بود درام حاصل از این تلفیق باورپذیر باشد و در راستای مناسبتهای انسانی و محکومیت جنایتهای تروریستی شکل بگیرد.»
شخصیتهایی با درامهای عاطفی
سیر روایت، پرداخت دراماتیک و انسانی این سریال موضوع دیگری است که همتی درباره آن ادامه داد: «در ساختار فیلمنامه متناسب با شخصیتها، درامهای عاطفی هم وجود دارد. بهاین شکل که شخصیتهایی که برگرفته از شخصیتهای اصلی حادثه تروریستی هستند، قصهها و زندگیهای مشخص خود را داشته باشند و بهصورت موزاییکوار خردهروایتها کنار یکدیگر چیده شدند تا در روز و شب حادثه در حرم به هم برسند و با تروریست مواجه شوند.»
راسخ بهدنبال سرنخ نفوذ
وی شروع و خلاصه داستان «روز خون» را تلفیقی از پرداخت پلیسی و درام معرفی و اضافه کرد: «داستان از جایی شروع میشود که شخصیت اصلی قصه ما بهدنبال یک پرونده تروریستی میگردد. در میان این جستوجوها در پرونده، به شخصی میرسند که بهعلت رسیدن به نقطه کور، توسط خود تروریستها حذف میشود. در قبال این خط داستانی به قصهها و شخصیتهای اصلی فیلمنامه میرسیم. شخصیت پیشبرنده داستان مأمور امنیتی بهنام راسخ است که بهدنبال سرنخی برای نفوذ عوامل تروریستی به داخل کشور میگردد.»
جنایتی هولناک در زندگی مردم عادی
کارگردان روز خون در بیان نکته قابل توجه داستان این سریال تشریح کرد: «زاویه روایت داستانِ روز خون، نگاه مردم است. مردم کوچه و بازار و معمولی که درسطح جامعه زندگی میکنند و هرکس ساختار کاروشغلی خود را دارد. درکنار این نگاه، مأمور امنیتی وجود دارد که همانطور که پیش از این گفتم بهدنبال پروندهای تروریستی است. نکته قابل توجه ورود داستان به زندگی مأمور امنیتی است. او مثل همه مردم زندگی عادیای دارد و درکنار این روند زندگی معمولی فعالیتهای امنیتی و ضدتروریستی خود را هم انجام میدهد.»
اطلاعات کافی، مبنای روایت
پژوهش و دسترسی به منابع و مستندات پرونده امنیتی عملیات تروریستی حرم شاهچراغ از لازمههای ساخت چنین سریالی است. این فیلمساز در این خصوص گفت: شش ماه برای پژوهش فیلمنامه روز خون وقت گذاشتیم و توسط مرتضی رضایی، تهیهکننده این سریال به پروندههای اصلی عملیات دسترسی پیدا کردیم. عکسها، فیلمها و اطلاعاتی که بشود قصه را به واقعیت نزدیک کرد، به اندازه کافی دراختیارمان قرارگرفت تابتوانیم ازهمین اطلاعات درجهت ساختن کاراکترهای شبیه به کاراکترهای اصلی (تا حد امکان) استفاده و موفق عمل کنیم. وی ادامه داد: به پروندهها و فیلمهای موجود از عملیات مراجعه و با افرادی که در آن حادثه امنیتی و تروریستی به هر نوعی دخیل بودند صحبت کردیم. مجروحان حادثه و خانواده شهدا کمک بزرگی به ما کردند. مثل تمام آثار فیلمسازی شبیه به این تلاش کردیم قبل از شروع تولید، تحقیقات جامعی انجام شود. تاکید دارم که شش ماه پژوهش کامل داشتیم. چرا که هیچ مرجع سینمایی از این ماجرا در دسترسمان نبود. به جرأت میتوانیم بگوییم اولین سریال درام در مورد این حادثه امنیتی هستیم. صرفا بحث تحقیقات و دیدن افرادی که به هر نوعی در حادثه دخیل بودند پایه اولیه کار بود.
جنایت در حق مردم فراموش نشود
همتی هدف گروه را در ساخت روز خون جلوگیری از فراموشی این جنایت تروریستی و مظلومیت مردم عادی آسیبدیده از آن در کنار آگاهیبخشی اجتماعی دانست و تکمیل کرد: به تصویر کشیدن حوادث شوم تروریستی وظیفه اهل هنر، قلم و رسانه است. ضمن اینکه جذابیتهای درام و جذابیتهای تلویزیونی و سینمایی میتواند در روایتگری و محکومیت این نوع جنایتها در جامعه نقش مؤثری داشته باشد.هر چقدر ما فیلمسازان بهتر بتوانیم با کیفیت و ساختار بهتری جهان فیلمنامه و ساخت فیلم را قویتر نشان دهیم علیالقاعده این ماجرا تأثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت و میتواند به صورت درس و آموزش در خدمت جامعه قرار بگیرد. امیدواریم بینندگان از تماشای این درام امنیتی و دریافت مضامین آگاهیبخشی عمومی، لذت ببرند.
مدیر کل مرکز صداوسیمای فارس:
روزخون؛ اقدامی در جهت زنده نگهداشتن یاد شهدای ترور
با توجه به اینکه سریال روز خون کاری از مرکز صداوسیمای استان فارس است، شروع پخش آن فرصتی فراهم کرد تا با مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس گفتوگویی داشته باشیم. امیر رئوف در این گفتوگو به بررسی مراحل تولید و چالشهای این پروژه پرداخت. مدیرکل صداوسیمای فارس درباره ایده شکلگیری سریال به جامجم گفت: در سال ۱۴۰۱، با عملیات تروریستی، حادثه تلخی در حرم احمدابنموسی (شاهچراغ) رخ داد که به جان باختن تعدادی از زائران و مجاوران منجر شد. این واقعه غمانگیز واکنشهای گستردهای را به همراه داشت و مراسم تشییع شهدا به یک رویداد با شکوه تبدیل شد. رهبر انقلاب در دیداری با خانوادههای شهدا بر لزوم زنده نگهداشتن این حادثه تأکید کردند و به دنبال آن، همکاران صداوسیمای فارس به تولید سریالی به نام روز خون اقدام کردند. این سریال پس از تأیید در شورای فیلمنامه سازمان، وارد مراحل عملیاتی شد و بهدلیل ظرفیتهای موجود در مرکز فارس، تولید آن آغاز شد.مراحل پیشتولید تقریبا یکسال بهطول انجامید و از شهریور ۱۴۰۳، فاز تولید به اجرا رسید. تمامی امکانات استان فارس برای این پروژه بسیج و تلاش شد تا تمامی دستگاهها و ارگانها در این کار مشارکت داشته باشند.
استفاده از ظرفیتهای بومی استان
در ادامه، امیر رئوف به نقاط قوت پروژه، ازجمله استفاده از ظرفیتهای بومی استان، اشاره کرد و ادامه داد: بازیگران بسیار خوبی برای این مجموعه انتخاب شدهاند. تهیهکننده پروژه آقایان رضایی و همتی از تهیهکنندگان و کارگردانهای برجسته استان فارس هستند. در این سریال، حدود ۴۰بازیگر ازاستان فارس به کارگرفته شدهاند که همگی تجربه فعالیت در پروژههای سینمایی، تلهفیلم و سریالی را دارند. ۱۰بازیگر را هم ازتهران به کارگرفتیم. درمجموع، حدود ۳۰۰هنرور در این کار مشارکت داشتهاند و ۴۰۰ سکانس در ۷۵ لوکیشن براساس فیلمنامه تولید شده حدود ۲۰۰ صحنه از این سکانسها شامل جلوههای ویژه بصری هستند.موسیقی تیتراژ این فیلم رامحمد معتمدی میخوانند.مدیرمرکز صداوسیمای استان فارس درخصوص تنوع ظرفیتها و قابلیتهای مراکز استانی در تولید محتوا، بر لزوم شناسایی و بهرهبرداری از این توانمندیها در پروژههای مختلف تأکید و عنوان کرد: مراکز استانها دارای ظرفیتها و قابلیتهای متفاوتی هستند. برخی از استانها در حوزه تولید انیمیشن و پویانمایی بهعنوان قطب تولید قلمداد میشوند. استانهای دیگر در ساخت نمایش و تلهفیلم از سابقه خوبی برخوردارند. برخی دیگر نیز در حوزه مستندسازی و سایر زمینهها، توانمندیهای قابل توجهی دارند. استانهایی هم داریم که بهطور نسبی در همه حوزهها از این مزیت بهرهمندند. اگر بتوانیم براساس توانمندیهای هر استان، این ظرفیتها را شناسایی کنیم و در ارائه پروژهها از آنها بهرهبرداری بیشتری داشته باشیم، قطعا انگیزه مضاعفی به هنرمندان استانها خواهیم داد. سازمان صداوسیما در دوره تحول، عزم و اراده ویژهای برای توجه به این ظرفیتها به کار بسته است. با توجه به ظرفیتهای موجود در استانها، امیدوارم با همکاری بیشتر در حوزههای مالی و پشتیبانی، شاهد تولید آثار متعددی از استانها باشیم.
برش استانی سند تحول
وی با اشاره به دوران جدید مدیریتی در مرکز صداوسیمای استان فارس، به تشریح اهداف و راهبردهای کلان سند تحول در زیست بوم این استان پرداخت و افزود: مرکز صداوسیمای استان فارس در حال سپری کردن روزها و ماههای اولیه مدیریت جدید خود است. بر این اساس تصمیم گرفتیم برای داشتن دیدی جامع و راهبردی، برش استانی سند تحول در زیست بوم استان فارس تهیه شود. این سند سه راهبرد کلان دارد؛ راهبرد اول، هویت محوری است که به هویت ایرانی و اسلامی به صورت یکپارچه نگاه میکند. ما باید در استان فارس مصادیق و نمادهای هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی را به تصویر بکشیم و این وظیفه سنگینی بر دوش ماست. در این حوزه، ساختارهایی مانند فیلم و نمایش میتواند تأثیر زیادی بر تعمیق بخشیدن به هویت ملی و اسلامی ما داشته باشد.
راهبرد دوم سند تحول، عدالتگستری است. سازمان با نگاهی دقیق به این نتیجه رسیده که کشور فقط تهران نیست و ظرفیتهای هنری در نقاط مختلف کشور وجود دارد؛ از روستایی در سیستان و بلوچستان تا استان فارس. ما باید از تمام این ظرفیتها به خوبی مناسب استفاده کنیم و عدالتگستری میتواند یکی از رموز موفقیت ما در دوره تحول باشد.
نکته سوم این سند، شتابدهی به پیشرفت است. اینکه در مرکز صداوسیمای استان فارس چه برنامههایی انجام شده است باید گفت استان فارس همواره در حوزههای مختلف عملکرد موفقی داشته و در زمینه پویانمایی و انیمیشن بهعنوان یکی از قطبهای کشور شناخته میشود. همچنین در تولید مستند، آثار فاخری داشتهایم که در جشنوارههای داخلی و بینالمللی همواره درخشیدهاند. در حوزه فیلم و سریال هم همینطور بوده است. ما باید توانمندیهایمان را با نگاه تحول محتوایی که در سند تحول به آن اشاره شده، همگام کنیم. این موضوع یکی از برنامههای جدی ما در این دوره مدیریتی خواهد بود. بنابراین، ما در حال تهیه برش استانی سند تحول در استان فارس هستیم و هدف ما این است که در این مسیر گام برداریم.
تخصیص به موقع منابع مالی در پروژههای بزرگ
این مدیر استانی صداوسیما در تشریح چالشهای تولید این اثر، ازجمله تعدد لوکیشنها وتعداد بالای هنروران گفت: پروژه «روز خون» ازپروژههای بزرگ فیلمسازی محسوب میشود. با توجه به تعدد لوکیشنها (حدود ۷۰ تا ۸۰ لوکیشن متنوع) و تعداد زیاد هنروران (بیش از ۳۰۰ هنرور) به نوعی با کاری دشوار و حساس روبهرو بودیم. در کنار این موضوع تخصیص به موقع منابع مالی از چالشهای دیگر این پروژه بود. در مراحل تولید، تهیهکننده باید بدون نگرانی از تخصیص منابع مالی، کار را پیش ببرد. خوشبختانه، رئیس محترم سازمان به ماکمک کرد تاوقفهای درکار ایجادنشود اما نیازبه درکی جامع ازحمایت از پروژههای سریالی و نمایشی در حوزههای پشتیبانی وجود دارد تا عوامل بتوانند با اطمینان بیشتری در مراحل تولید پیش بروند.
استفاده از ظرفیتهای قرارگاهی
رئوف درباره رویکرد سازمان در دوره تحول، به شیوه پیشبرد پروژههای فیلمسازی تکمیل کرد: نگاه سازمان صداوسیما در دوره تحول استفاده از ظرفیت اقدامات قرارگاهی است. ما سعی کردیم که همه مجموعههای استان را در این پروژه همگام و همصدا کنیم. خوشبختانه تمام ارگانها از جمله نهادهای نظامی، انتظامی و فرهنگی استان از تولید سریال«روز خون» حمایت کردند.رئیس محترم سازمان نیز درجلسات مختلفی که به مباحث آثار نمایشی اختصاص داشت، حمایت جدی از این پروژه داشتند.همچنین، معاونان و مدیر مرکز نیز تلاش کردند تا ارتباطات و همافزایی لازم را برقرار کنند تا عوامل بتوانند پروژه را به بهترین نحو پیش ببرند.مدیر مرکز صداوسیمای استان فارس درپایان اظهار امیدواری کرد که پس ازپخش«روز خون» همراه عوامل برنامه در اداره کل روابط عمومی سازمان حضور پیدا کنند و پاسخگوی نظرات مخاطبان از طریق سامانه ۱۶۲ باشند.
نیمنگاهی به نقشها
حمید ابراهیمی: نقش افسری امنیتی به نام راسخ را بازی میکند که در گیرودار وقایع در تعقیب نیروهای تروریستی و حل و فصل مراحل عملیات است
اشکان هورسان: تروریستی که خارج از مرزها برای این عملیات تروریستی آموزش دیده است. او با داشتن اسامی مختلف و گذرنامههای جعلی زیاد وارد کشور میشود
محمد فیلی: ریش سفید و بزرگ منطقهای که به دعاوی مردم رسیدگی میکند. او همزمان با این عملیات برای عقد دخترش در حرم حضور دارد
آزیتا ترکاشوند: دکتر زنان و زایمان وهمسر راسخ است.شبی که این عملیات تروریستی واغتشاشات انجام میشود مریض بدحالی را به ایشان ارجاع میدهند
حدیثه تهرانی: نقش یک مشاور اجتماعی را بازی میکند که از سر اتفاق خواهرزاده او درگیر قصه شلوغیها میشود. این مشاور تلاش میکند این مسأله را حل کند
علیرضا مهران: اولین تروریستی که نیروهای امنیتی به او میرسند و دستگیرش میکنند