رئیس سازمان صداوسیما در آستانه دوم آذر، سالگرد صدور فرمان امام راحل(ره) مبنیبر تشکیل بسیج دانشجویی، در «نشست مسئولان بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور» که ظهر روز پنجشنبه،یکم آذر در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، حضور یافت و در جمع دانشجویان تأکید کرد: بسیج در دوران دفاعمقدس و بعد از آن، با توان علمی و فعالیت اثرگذارش راهگشای حل مسائل جامعه بوده و هست.
نقش تعیینکننده جامعه دانشگاهی در حوزه فرهنگ و هنر
وی افزود: اولین هستههای تفکر بسیجی نیز در دانشگاهها شکل گرفت و امید است با عزم شما در پیگیری مسائل کشور، مشکلات حل شود و در آینده نیز که شما مدیران کشورید، با همین عزم و اراده پیش بروید.دکتر جبلی درباره تشکیل حلقههای هنر و مقاومت دانشجویی هم گفت: این حلقهها در استانها شکل گرفته وتولیداتی هم ازآنها به آنتن رسیده است.امید است بهزودی این تولیدات به شبکههای سراسری هم برسد.رئیس رسانهملی در ادامه به پرسشهای مطرحشده از سوی دانشجویان پاسخ داد و با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب، با صدور بیانیه گام دوم انقلاب و باتوجه به تأکیدات رهبری مبنیبر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ کشور، شاهد تغییرات چشمگیر در دستگاههای فرهنگی کلان بودیم، گفت: صداوسیما، اصلیترین، مؤثرترین و مهمترین نهاد فرهنگی کشور است که باید مشمول بیانات رهبری میشد. به همین علت، در دوره جدید، سند تحول تصویب و ابلاغ شد و هویتمحوری و عدالتگستری بهعنوان شعار محوری در دستور کار ما قرار گرفت.
توجه به موضوعات مغفولمانده
رئیس رسانهملی درخصوص طرحهای تحولی صداوسیما در حوزه تولیدات نمایشی تصریح کرد: برای بهبود تولید آثار نمایشی، به موضوعاتی که از آنها غفلت شده بود، ازجمله حوزه پیشرفت، عدالت، زن انقلابی، نگاه امتی و جهانی و... که عناوین محورهای تحولیاند و هریک کارگروهی در ستاد تحول دارند، توجه کردهایم. ضمن آنکه دفتر فیلمنامه، تشکیل و ساختارهای سریالسازی شبکهها در مرکز سیمافیلم ادغام و یکپارچه شد.
توفیق نمایشیهای سیما با همکاری چهرههای برجسته فیلمسازی
دکتر جبلی افزود: سریالها، گرانترین، پرمخاطبترین و ماندگارترین تولیدات ما بهشمار میرود. از اینرو، باید بیشترین تمرکز بر روی آنها باشد. هدف از ایجاد مرکز سیمافیلم هم همین بود. اکنون استادان بزرگی مشغول کار یا در آستانه تولید سریالهای جدیدند که داوود میرباقری، ابراهیمحاتمیکیا، مسعود جعفری جوزانی، کمال تبریزی و جلیل سامان ازجمله آنها هستند. وی با اشاره به نکاتی درخصوص میزان مخاطبان تولیدات نمایشی نیز پرسید: آیا «طوبی» با مخاطب ۳۰میلیون نفری،کممخاطب بود؟ آیا «تانکخورها» کممخاطب بود؟ همچنین باید دید آیا اینکه میزان مخاطب «آقای قاضی» با ۴۱.۳درصد بیننده و مخاطب ۲۸میلیون نفری در ۱۰سال گذشته شبکه دو بیسابقه بوده، که معتقدیم باید الگو باشد -، نشان افت مخاطب است؟ این امر نشان میدهد صداوسیما و مجموعههای نمایشیاش مخاطب خودشان را دارند و این روند رو به جلو است.
پایتختزدایی از تولیدات سیما
رئیس رسانهملی به پرسشی درباره پایتختزدایی از تولیدات سیما، اینگونه پاسخ داد: نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان میدهد ۶۳درصد از مخاطبان ما میگویند خود و محل زندگیشان را در رسانهملی ندیدهاند و نزدیک به ۷۰درصدشان تمایل دارند خودشان را در قاب تلویزیون ببینند. تلاش کردیم این تعادل و توازن را برگردانیم. در موضوع تمرکززدایی از تهران، دغدغه داریم و معتقدیم باید به همه نقاط کشور توجه شود که در مناسبتهای مختلفی چون راهپیماییها، مراسم احیا و... این کار را انجام دادهایم و تکرار شده است. سعی کردهایم به شبکههای استانی که تولیداتشان را بهطور مستقیم در قالب برنامه «ایران ما» روانه آنتن ملی میکنند، هویت دهیم.
رسانهملی و «روایت اول»
دکتر جبلی با بیان اینکه در گذشته اطلاعرسانی و بیان روایت اول تماما بر دوش شبکه خبر بود، گفت: گویا قبلا دیواری میان شبکه خبر و سیما کشیده شده بود و اکنون این رویه تغییر کرده است. تمام شبکههای رادیو و تلویزیون درمواقع حساس باید پای کار بیایند و بحرانها را مدیریت کنند که این اتفاق دربرخی مواقع، چون هک کارتهای سوخت رخ داد. برنامههای «پاورقی»، «مکث»، «جریان» و... با هدف به دست گرفتن روایت اول و تقویت نقش ژورنالیستی صداوسیما روی آنتن هستند. برنامه «شیوه» نیزدرهمین دوره راهاندازی شدوبرنامه «جامجم» برای اولینبار عملکرد تلویزیون را به نقد میگذارد. وی در ادامه و در پاسخ به اظهارات دانشجوی دیگری درباره عملکرد رسانهملی در روایت وقایع جریان مقاومت گفت: در تمام عملیاتها و وقایع جریان مقاومت، ازجمله عملیات طوفانالاقصی، وعده صادق ۱ و ۲ و حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان، روایت اول را در هماهنگی با نیروهای مسلح در دست داشتیم و مدیریت رسانهای این رویدادها برعهده رسانهملی بود. با این همه، میپذیریم که همچنان کمبود داریم، حتما باید نیرو تربیت کنیم و حتما دانشجویان باید به کمکمان بیایند.