تِلماسه؛ آخرالزمان به روایت صهیونیسم

به نظر می‌رسد سریال شش‌قسمتی «تلماسه: پیشگویی» که اخیرا آخرین قسمت آن پخش شده، تأثیر زیادی در موفقیت فیلم «تلماسه ۲» (دنی ویلنو) در فصل جوایز داشته باشد، زیرا  این فیلم در اوایل فوریه ۲۰۲۴، عرضه شده و شاید چندان در یادها نمانده باشد. به‌ویژه آن‌که به طنز گفته می‌شود رأی‌دهندگان در فصل جوایز، حافظه قوی چندانی نداشته و اکران قبل از نوامبر را نمی‌توانند به خاطر بیاورند!
به نظر می‌رسد سریال شش‌قسمتی «تلماسه: پیشگویی» که اخیرا آخرین قسمت آن پخش شده، تأثیر زیادی در موفقیت فیلم «تلماسه ۲» (دنی ویلنو) در فصل جوایز داشته باشد، زیرا  این فیلم در اوایل فوریه ۲۰۲۴، عرضه شده و شاید چندان در یادها نمانده باشد. به‌ویژه آن‌که به طنز گفته می‌شود رأی‌دهندگان در فصل جوایز، حافظه قوی چندانی نداشته و اکران قبل از نوامبر را نمی‌توانند به خاطر بیاورند!
کد خبر: ۱۴۹۰۵۴۱
نویسنده سعید مستغاثی - منتقد و نویسنده
 
از همین روی فیلم تلماسه ۲، تا همین الان نامزد دریافت ۲۵۹ جایزه و برگزیده و برترین‌ها در لیست‌های مختلف منتخبین سینمایی ده‌ها انجمن نقد فیلم و کانون‌ها و اتحادیه‌های هنری و مراسم سینمایی سال شده و ۱۰ نامزدی جوایز منتقدین و نامزدی گلدن‌گلوب بهترین فیلم را به‌دست آورده است.
‌سریال «تلماسه: پیشگویی» درواقع یک اسپین‌آف از مجموعه فیلم‌های «تلماسه» محسوب شده که به «محفل خواهری بنی جزریت» پرداخته است، همان محفلی که در قسمت‌های اول و دوم تلماسه دیدیم چگونه قرن‌ها و نسل‌ها با برنامه‌ریزی و یک طرح آخرالزمانی، منجی آخرالزمان را به دنیا آورده و رشد دادند، یعنی درواقع این منجی از سوی یک فرقه جادوگری و ساحر تدارک دیده شد و نیروهای ماورایی‌اش را هم از منشأ همان جادو می‌گیرد.از آنجا که این منجی در سیاره آراکیس قیام می‌کند، بنا بر اعتقاد ساکنان آن سیاره که قومی به‌نام «فره‌من» هستند و مانند اعراب بیابانگرد ردایی بر تن و دستاری بر سر داشته، نامش را «مهدی» یا «لسان‌الغیب» اعلام کردند، اما درواقع نام اصلی و عبرانی‌اش، «کویساتز هادراک» است، به معنی نوعی هدایت منجی آخرالزمان از سوی فرقه‌های صهیونی.

روز حساب
درواقع زبان و واژه‌های عبری، در فرازهای حساسی از فیلم مطرح می‌شوند. مثلا قسمت نخست همین سریال تلماسه: پیشگویی با مرگ سرکرده محفل به‌نام مادر راکلا آغاز شده و او در بستر مرگ به وصی و جانشین خود یعنی وایلا هارکونن (امیلی واتسن) با زبان عبری سخن گفته و از یک خطر نزدیک با نام «غبار سرخ» سخن می‌راند و آن را به عبری «تیران آرافل» می‌نامد. که از سویی معنی «روز حساب» یا «مجازات مقدس به دست یک ستمکار» هم معنی می‌دهد.زمان سریال تلماسه: پیشگویی مربوط به ۱۰۱۴۸ سال پیش از تولد پاول آتریدیز (یعنی همان منجی آخرالزمان که در فیلم و کتاب تلماسه، مهدی می‌نامند) شروع شده، جایی که والیا و تولا هارکونن (اولیویا ویلیامز) پس از ماجراهایی ازجمله ازدست‌دادن برادرشان گریفین در جنگ با آتریدیزها و سپس قتل‌عام گروهی از آنان و رانده‌شدن از خاندان هارکونن (که پس از پیروزی انسان‌ها در جنگ با ربات‌های هوشمند به‌دلیل ترس و فرار از میدان، منزوی شده بودند) «محفل خواهری بنی جزریت» را بنیان می‌گذارند تا به‌اصطلاح انسان‌های صالح و فروتن و جهانی پر از صلح به‌وجود آورند اما مادر راکلا و به‌دنبالش والیا و تولا، برنامه دیگری برای تسلط بر جهان می‌ریزند: تربیت رهبرانی هوشمند و نخبه برای این‌که دنیا و آینده را به چنگ محفل خواهری بنی جزریت دربیاورند.  برای این امر، اول زنان محفل بنی جزریت را با آموزش‌های سحر و جادوگری و به‌اصطلاح حقیقت‌سنجی به تمامی خاندان‌های دنیا نفوذ داده تا به نام کشف دروغ از حقیقت، آنها را تحت سلطه خود درآورده و از طرف دیگر با برنامه‌ای مخفیانه، ضمن تعیین وضعیت ژنتیک آنها، پایگاهی از این داده‌های ژنتیکی به‌وجود آورد که با سیستمی هوشمند به‌نام آنیرول، ازدواج‌های مناسب برای به‌وجود آوردن فرزندان برتر تحت سلطه محفل بنی جزریت را برنامه‌ریزی نمایند. اگرچه گروهی از زنان محفل بنی جزریت به سرکردگی مادر دوروتیا (کامیلا بی پوت)، این امر را مخالف اراده پروردگار دانسته و دخالت در خلقت و کفرآمیز به‌شمار آوردند. اما با جانشینی وایلا، همه آنها طی عملیاتی جادوگرانه و خونین از بین می‌روند. درواقع نفوذ محفل بنی جزریت تحت عنوان حقیقت‌یاب در تمامی خاندان‌ها ازجمله پیرامون شخص امپراتور، کل امپراتوری و به‌خصوص سیاره مهم آراکیس و ماده سحرآمیز اسپایس را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

بازمانده
اما وقتی سروکله شخصی عجیب‌وغریب به‌نام دزموند هارت (ترویس فیمل) به‌عنوان تنها کسی که از جنگ‌های خونین آراکیس جان سالم به‌در برده و دارای نیروی خارق‌العاده‌ای است (که آن را ناشی از برخورد با کرم‌های غول‌آسای آراکیس اعلام نمود) پیدا می‌شود، کار وایلا و محفل جادوگری بنی جزریت با مشکل برخورد می‌کند.  در اینجا دزموند و قدرت عجیبش از یک‌سو و سحر و جادوی وایلا و برنامه‌ریزی‌های پیچیده محفل بنی جزریت از سوی دیگر و بالاخره گروهی شورشی در این میان که ترکیبی از بقایای آتریدیزها و برخی فره‌من‌ها هستند، ماجراهای پیش‌بینی‌نشده‌ای به‌وجود می‌آورند.

دوری از منبع اصلی
سریال تلماسه: پیشگویی که برخلاف دو قسمت قبلی تلماسه چندان از کتاب‌های فرانک هربرت اقتباس نکرده و بیشتر از میان ۱۴جلد کتاب پس از مرگ او در این سری اقتباس نموده که توسط برایان هربرت (پسر فرانک) و همچنین کوین جی. اندرسن منتشر شد ازجمله کتاب «خواهران تلماسه» (Sisterhood of Dune).اما فیلم‌های اصلی تلماسه، ازجمله قسمت سوم که قرار است در سال ۲۰۲۶ روی پرده بیاید، همچنان به آثار فرانک هربرت وفادار بوده و به‌نام «تلماسه: مسیحا» یکی دیگر از کتاب‌های او به‌نام «مسیحای تلماسه» منبع اقتباس قرار داده است.
سریال تلماسه: پیشگویی، اگرچه بنا به خاصیت سریالی‌اش،اضافاتی دارد اما به نسبت سایر سریال‌ها،این اضافات چندان توی ذوق نزده و خسته نمی‌کند، خصوصا برای مخاطبی که تلماسه‌ها(حتی فیلم۱۹۸۵دیوید لینچ)وکتاب‌های فرانک هربرت راتعقیب کرده باشد.
ایجاد گره‌ها و فرازها و پیچش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی داستانی در هریک از این شش قسمت بعلاوه صحنه‌پردازی‌ها و فضاسازی غریب همراه جلوه‌های تصویری و رنگ‌آمیزی قهوه‌ای/ خاکستری، به‌خوبی می‌تواند تماشاگر را با خود همراه سازد. اگرچه خیل اطلاعات و اسامی نه‌چندان ساده و شخصیت‌های متعدد، بدون آشنایی با کتاب‌های هربرت و حتی فیلم‌های قبلی تلماسه، ارتباط با سریال را کمی دشوار می‌گرداند. 

تدارک برای آخرالزمان
نفوذ محفل جادوگری بنی جزریت در خاندان‌ها و امپراتوری‌ها تحت عنوان حقیقت‌سنج در کنار سران هر خاندان (تا جایی که برای گریز از نقشه‌های دشمن غدارشان یعنی دزموند هارت، مدام پاتک‌های گوناگون تدارک می‌بینند اما بازهم در خطر به‌دام‌افتادن هستند مگر به‌سرعت در مقابلش دام‌افکنی کنند)، برنامه‌ریزی‌های دقیق برای تداوم سلطه خود و تدارک منجی آخرالزمان، و این‌که نجات محفل به هر قیمت در اولویت است و ...همه و همه این داستان را به فرقه‌های صهیونی در تدارک آخرالزمان نزدیک ساخته، به‌ویژه همان‌گونه که توضیح داده شد، از اصطلاحات عبرانی بهره می‌گیرند.
و آن دشمن غدار، خود حاصل دو خاندان آتریدیز و هارکونن بوده و بی‌ارتباط با محفل بنی جزریت نیست، مثل «جنگ‌های ستاره‌ای»، به‌خصوص که پایان سریال تلماسه: پیشگویی بی‌شباهت به انتهای سه قسمت نخست جنگ‌های ستاره‌ای به نظر نمی‌رسد که امپراتوری دارت ویدر بر دنیا حاکم است، جدای‌ها پراکنده و متواری شدند و حتی یودا در سیاره‌ای دوردست مخفی گردیده، و در آخرین صحنه‌ها، بچه‌های آناکین وپدمه یعنی پرنسس لیا ولوک اسکای واکر دردو سیاره جداگانه به دو خانواده مختلف سپرده می‌شوند تا به دور از خشم دارت ویدر بزرگ شوند، در عین این‌که جدای‌ها ازجمله او بی وان کنوبی هم از دور مراقب‌شان است. بچه‌هایی که آینده حاکمیت بر کهکشان مجموعه جنگ‌های ستاره ای را می‌سازند.

آینده تِلماسه
در سریال تلماسه: پیشگویی نیز مشابه این تصویر برای مخاطب ترسیم می‌گردد، ولی این‌که این ۱۰۱۴۸ سال بقیه چگونه می‌گذرد تا با جست‌وجوی ژنتیکی دقیق، نسل‌ها در پی نسل‌های بیاید و برود و پاول آتریدیز متولد شود، شاید اندکی در تلماسه: مسیحا و شاید در فصل‌ها یا اسپین‌آف‌های بعدی این مجموعه مشخص‌تر شود، به‌هرحال ۲۰ جلد کتاب است وتخیل گسترده‌تر و خیل فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و سریال‌هایی که از آنها درباره آتریدیزها و هارکونن‌ها و آراکیس و اسپایس وفره‌من‌ها و... ساخته شده و به نظر می‌آید در دهه آینده جانشین جنگ‌های ستاره‌ای و آواتارو...خواهد بود،خصوصا این‌که در هالیوود و به‌ویژه در فصل جوایز آن، بسیار مورد توجه و حمایت است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها