چالش‌های بازیگر برای ایفای نقش یک قهرمان
نشست‌ها و حاشیه‌های پنجمین روز جشنواره فیلم فجر به روایت «جام‌جم»

چالش‌های بازیگر برای ایفای نقش یک قهرمان

در نشست‌های خبری چهارمین روز جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

از جنجال «شمال از جنوب ‌غربی» تا ترنم نغمه ایرانی

در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر، عوامل فیلم‌های سینمایی «لولی»، «شمال از جنوب غربی»، «ژولیت و شاه» و «بازی خونی» در نشستی خبری به تشریح جزئیات این آثار پرداختند.
در چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر، عوامل فیلم‌های سینمایی «لولی»، «شمال از جنوب غربی»، «ژولیت و شاه» و «بازی خونی» در نشستی خبری به تشریح جزئیات این آثار پرداختند.
کد خبر: ۱۴۹۲۵۵۱
 
در نشست خبری فیلم لولی، رضا فرهمند، کارگردان فیلم تاکید کرد فیلمش ریشه در سینمای مستند و تجربیات شخصی او دارد و با ریسک دوری از سینمای تجاری ساخته شده است. بازیگران نیز از چالش‌های ایفای نقش، از جمله نمایش صادقانه نقصهای شخصیتی سخن گفتند، در حالی‌که تهیه‌کننده فیلم آن را اثری «روشنفکری» خواند و نقدپذیری را نقطه‌قوت آن دانست. 
نشست خبری فیلم «لولی» در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل اصلی این اثر برگزار شد. رضا فرهمند، کارگردان و نویسنده فیلم، با اشاره به پیشینه مستندسازی خود، اعلام کرد: «این فیلم محصول صداقت سینمای مستند است و برای جلب نظر مخاطب عام یا خاص طراحی نشده‌؛ با قلب ساخته شده.» وی افزود: «ریسک دوری از سینمای تجاری را پذیرفتیم تا اثری متین و منطبق بر هویت سینمای ایرانی خلق کنیم.» 
ژیلا آل‌رشاد، بازیگر زن فیلم، با بیان این‌که «نقش این فیلم آزادی عمل زیادی به من داد»، گفت: «تلاش کردم ابعاد پیچیده یک زن را بدون کلیشه‌سازی نمایش دهم.» در مقابل، داریوش امینی، دیگر بازیگر، از تجربه متفاوت خود در نمایش لکنت زبان گفت: «می‌خواستیم بگوییم نقص، بخشی از زندگی است و نیازی به پنهان‌کردن آن نیست.» 
رامین محمدیان، طراح صحنه، درباره طراحی فضای انتزاعی فیلم توضیح داد: «جهان «لولی» ما‌به‌ازای بیرونی نداشت‌؛ پس آن را از صفر ساختیم اما مرعوب معماری نشدیم.» جلیل اکبری صحت، تهیه‌کننده، نیز با تاکید بر هنری‌بودن اثر، گفت: «نقد را می‌پذیریم. سینمای ملی فقط به یک ژانر یا جغرافیا محدود نیست‌؛ مشکل ما تقلید نادرست از هالیوود است.» علی شاهیده (مدیر فیلمبرداری) و حسن مهدوی (صداگذار) نیز به چالش‌های فنی اشاره کردند. شاهیده گفت: «قاب‌های ایستا را به معماری فضا ترجیح دادیم» درحالی که مهدوی از «استفاده از صداهای خارج از قاب برای انتقال مفهوم بدون آزار مخاطب» سخن گفت. فرهمند در پایان با اشاره به بودجه شخصی ساخت فیلم، افزود: «هیچ نهاد یا ارگانی در تولید این اثر دخیل نبود. می‌خواستم «لولی» بازتابی از فرهنگ و تقدس سینمای شرقی باشد.»
   
زنان اروپایی در «ژولیت و شاه» برترند؟ 
نشست پرسش و پاسخ انیمیشن «ژولیت و شاه» در چهارمین روز از چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر با حضور اشکان رهگذر (کارگردان و نویسنده) و تیم سازنده برگزار شد. این اثر که شش سال تولید آن طول کشیده، روایتی نو از تعامل ایران قاجار با دنیای مدرن را با ترکیب تاریخ و عشق ارائه می‌دهد. رهگذر با دفاع از انتخاب تکنیک دوبعدی و پاسخ به انتقادات درباره نمایش زنان ایرانی، تاکید کرد: «هدف ما تحریف تاریخ نبوده، بلکه بازتاب واقعیت‌های فرهنگی دوران قاجار در قالب داستان است.»
انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به‌کارگردانی اشکان رهگذر در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مورد بررسی قرار گرفت. این اثر که دومین پروژه رهگذر پس از شش سال تلاش است، روایتگر تعامل ایران دوران قاجار با دنیای مدرن از طریق یک داستان عاشقانه است. کارگردان در ابتدای جلسه با اشاره به ایده اولیه فیلم گفت: «اولین تئاتر غربی اجراشده در ایران، الهام‌بخش ما بود. می‌خواستیم با پیوند تاریخ و نمایش، ورود ایران به عصر جدید را روایت کنیم.» 

تکنیک دوبعدی‌؛ انتخاب آگاهانه یا محدودیت؟ 
رهگذر در پاسخ به پرسشی درباره سبک هنری انیمیشن تاکید کرد: «دوبعدی‌بودن به‌معنای کیفیت پایین نیست. این تکنیک با نقاشی‌های قاجار، به‌ویژه آثار کاخ گلستان، هماهنگی دارد و فضای تاریخی را دقیق‌تر منتقل می‌کند.» 
 
انتقادها: از گویش محلی تا نمادپردازی چادر 
موضوع جنجالی‌تر، نمایش زنان ایرانی با گویش‌های محلی و پوشش چادر بود. رهگذر توضیح داد: «در دوره قاجار، شاه همسرانی از مناطق مختلف داشت. گویش‌ها بازتاب این واقعیت است.» وی درباره استفاده از چادر افزود: «تاج‌السلطنه، دختر شاه، با چادر شخصیتی باهوش و قدرتمند است.» 
   
زن اروپایی برتر است؟ 
کارگردان در پاسخ به نقد برتری زنان فرانسوی در فیلم گفت: «شخصیت‌های اروپایی پر از تناقض هستند. هدف، قضاوت نبوده، بلکه نشان‌دادن تعامل دو فرهنگ است.» 
   
تحقیقات میدانی و بازنویسی‌های مکرر 
رهگذر از فرآیند پیچیده تولید گفت: «سه سال صرف بازنویسی فیلمنامه شد. تیم تحقیقاتی به کاخ گلستان رفت، عکسبرداری و طراحی کرد تا به واقعیت تاریخی نزدیک شویم.» وی درباره طراحی چهره‌های به‌ظاهر زشت شخصیت‌ها نیز افزود: «براساس عکس‌های تاریخی پیش رفتیم. حتی تاج‌السلطنه با همان پوشش، زنی تاثیرگذار است.» 
   
تهیه‌کننده: تقلید از هالیوود اشتباه است 
آرمان رهگذر (تهیه‌کننده) در پایان با اشاره به هویت سینمای ایران گفت: «متاسفانه گاهی از هالیوود تقلید می‌کنیم اما «ژولیت و شاه» اثری کاملا ایرانی و مبتنی بر تحقیقات میدانی است.»
 
جشنواره فجر هنوز معیار است 
نشست پرسش و پاسخ فیلم «شمال از جنوب غربی» در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر با حاشیه‌های جنجالی همراه شد. امیررضا دلاوری، یکی از بازیگران فیلم، با انتقاد از کوتاه‌شدن نقشش، بحث‌های داغی را با کارگردان، حمید زرگرنژاد، به‌وجود آورد. دلاوری گفت: «سینما بی‌رحم است و نباید به فکر دیگران بود.» در مقابل، زرگرنژاد توضیح داد که این اتفاق به‌دلیل تعهدات دلاوری به پروژه‌های دیگر رخ داده است. این در حالی بود که امیر آقایی، دیگر بازیگر فیلم، با دفاع از کارگردان، تلاش کرد تا جو را آرام کند.نشست پرسش و پاسخ فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، با حواشی جنجالی همراه شد. این فیلم که داستان حضور گروه‌های تروریستی در سال‌های پس از انقلاب را روایت می‌کند، با حضور بازیگرانی چون امیر آقایی، مصطفی زمانی، مهدی زمین‌پرداز، امید آهنگر، علی دهکردی، مهدی احمدی، امیررضا دلاوری و بهناز جعفری ساخته شده است. 
 
جنجال بر سر نقش کوتاه دلاوری 
امیررضا دلاوری، یکی از بازیگران فیلم، با انتقاد از کوتاه‌شدن نقشش، گفت: «سینما بی‌رحم است و نباید به فکر پروژه یا دیگران بود. دلم برای وقتی که گذاشتم و انرژی‌ام می‌سوزد.» در مقابل، حمید زرگرنژاد توضیح داد: «دلاوری در میانه فیلمبرداری به پروژه دیگری متعهد شد و من نمی‌توانستم یک گروه ۲۰۰ نفره را به‌خاطر یک بازیگر معطل کنم.» وی افزود: «متاسفم که این بحث اینجا مطرح شد اما حاشیه‌ها برای رسانه‌ها جذاب است.» 
امیر آقایی، بازیگر پیشکسوت، در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه جشنواره فجر گفت: «امیدوارم سینمای اجتماعی جایگاهش را بازپس بگیرد. جشنواره می‌تواند تغییر کند اما باید شرایط بهتری برای رسانه‌ها فراهم شود تا فیلم‌ها را درست ببینند و بشنوند.» وی درباره نقش خود در فیلم نیز افزود: «تنها دلیل پذیرش این نقش، حمید زرگرنژاد بود. او فیلم‌ساز مهمی است و من می‌خواستم روایتگر مردی باشم که نمی‌داند با چه‌کسی زندگی کرده است.» 
   
زرگرنژاد: فیلمی مستقل از وقایع آمل 
کارگردان فیلم در پاسخ به شباهت‌های داستان فیلم با وقایع شهر آمل در دهه ۶۰ گفت: «این فیلم هیچ ارتباطی با آن اتفاقات ندارد. شاید شباهت‌ها به‌دلیل پخش فیلم «بازی‌خونی» پیش از این اثر باشد اما داستان ما کاملا مستقل است.» 
 
مددکار، تهیه‌کننده: شرایط سخت فیلمبرداری 
مددکار تهیه‌کننده نیز با اشاره به چالش‌های تولید فیلم گفت: «فیلمبرداری در جنگل شرایط خاصی داشت و ما اتفاقات مهمی مانند شهادت رئیس‌جمهور و انتخابات را نیز در این مدت پشت‌سر گذاشتیم.» 
 
هومن حاجی‌عبداللهی: سینما برایم مهم بود 
هومن حاجی عبداللهی، دیگر بازیگر فیلم، نیز درباره تجربه خود گفت: «هر بازیگری دوست دارد در نقش‌های مختلف ظاهر شود. من تمام تلاشم را کردم تا این نقش را به‌خوبی اجرا کنم و امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد.» این نشست با تلاش امیر آقایی برای آرام‌کردن جو و دعوت دلاوری به سکوت به پایان رسید اما بحث‌های مطرح‌شده، حاشیه‌های قابل توجهی برای این فیلم به همراه داشت. 
   
فیلمی برای خانواده‌ها و نوجوانان 
نشست فیلم سینمایی «چشم بادومی» با حضور ابراهیم امینی (نویسنده و کارگردان)، سجاد نصراللهی‌نسب (تهیه‌کننده)، علی‌محمد حسام‌فر (نویسنده)، علیرضا برازنده (مدیر فیلم‌برداری)، رضا رزم (طراح صحنه)، ستایش دهقان و حسین رامه (بازیگر) و اجرای سونیا پوریامین برگزار شد. در این نشست، عوامل فیلم به بیان اهداف و چالش‌های ساخت این اثر پرداختند و بر اهمیت ارتباط والدین و فرزندان در دنیای امروز تاکید کردند. 
در این نشست، ابراهیم امینی به بیان داستان فیلم پرداخت و گفت: «در این فیلم، پدر و مادر تلاش‌های علمی زیادی برای درمان فرزندشان انجام می‌دهند اما پدربزرگ براساس تجربه شخصی خود به درمان نوه می‌پردازد که نشان می‌دهد گاهی مصادیق غیرواقعی و علمی نیز می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند.»
امینی همچنین تاکید کرد که این فیلم تنها برای نوجوانان نیست و خانواده‌ها نیز مخاطب آن هستند. او در ادامه به ایده ساخت فیلم اشاره کرد و گفت: «دیدن یک مصاحبه درباره کی‌پاپ (موسیقی پاپ کره‌ای) جرقه‌ای برای داستان ما بود و نشان می‌دهد که چگونه نوجوانان ما به سمت این موسیقی کشیده می‌شوند.»
وی افزود: «در طول فیلم، مضامین و مظاهر کره‌ای را مشاهده می‌کنیم و در قطعه پایانی، ‌ساز کمانچه به آن اضافه می‌شود که نغمه ایرانی را به تصویر می‌کشد. ما به مساله بازگشت به خویش در موسیقی توجه ویژه‌ای داشتیم.»نصراللهی نسب، تهیه‌کننده فیلم، نیز به دلایل کشش نوجوانان به سمت موضوعات فیلم اشاره کرد و علی‌محمد حسام‌فر درباره ارتباط والدین و فرزندان گفت: «تلاش ما این بود که پرداخت درستی از این موضوع داشته باشیم و از مشاوره‌های روان‌شناسی نیز بهره بردیم.»
ستایش دهقان، بازیگر فیلم، از آشنایی قبلی خود با امینی گفت و حسین رامه به دغدغه‌های موسیقی در نسل جوان اشاره کرد. ماهور صادق‌علی، بازیگر خردسال فیلم نیز از افتخار خود برای حضور در این پروژه سخن گفت. امینی در ادامه به اهمیت رعایت اصول علمی در فیلم پرداخت و علیرضا برازنده، مدیر فیلم‌برداری، اظهار امیدواری کرد که مخاطبان فیلم را دوست داشته باشند. رضا رزم، طراح صحنه، نیز به چالش‌های پیدا‌کردن لوکیشن‌های مناسب اشاره کرد و امینی در نهایت توضیح داد که موضوع فیلم از یک پژوهش اینترنتی نشات گرفته است. 
سجاد نصراللهی‌نسب در پایان نشست به کیفیت پخش صدا و تصویر سالن انتقاد کرد و گفت: «ما با شرایط جوی بسیار سختی کار کردیم و فیلمی برای مردم ساختیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها