شاید بسیاری از مربیان چنین تجربهای داشتهاند که گاهی انتقال مفاهیم اعتقادی و فرهنگی در محیطهای آموزشی، توسط برخی معلمان محبوب دروس علوم پایه و...، بهتر انجام میپذیرد. البته نمیتوان در تمام موارد حکم به تعمیم یک مصداق داد و حتی بر فرض عمومیت، نباید آن را نقصی بر کارکرد دیگران دانست چراکه طبع سلیم انسانی به سوی دریافت کمال حقیقت متمایل است و هر کس در این بازار اندیشه، مطاع بهتری عرضه کند، منطقی است که خریدار بیشتری بیابد. بعضی اوقات، همان مباحث معلم درس دینی در کلاس و مدرسه را معلم ریاضی با زبان ریاضیات میگوید ولی عمق اثرگذاری این دو بر شاگردان متفاوت است. خدای متعال در قرآن کریم هم بر تبیین حق با «بیان قوم» تاکید میفرماید و به ضرورت بهرهگیری از اعجاز لسان معلمی در مسیر نشر معارف و معالم اشاره دارد. برای دستیابی به زبان مشترک با فرزندان این روزگار، اهمیت برانداختن طرحی نو با تکیه و تاکید بر انجام تجدیدنظر اساسی در سبک و شیوه ارائه مباحث فکری و عقیدتی به نوجوانان و جوانان مطابق با روند پرشتاب تغییر و تحولات جوامع و بهرهگیری بیشتر از ابزار «هنر» در ارتقای دانش و بینش تربیتیافتگان مکتب معلم، بهوضوح احساس میشود.