مدارسی که در آنها جایگاه معلم و دانشآموز بهدرستی تعریف نشده و چه بسا از ایمنی کافی برخوردار نیستند. مردم باید در این امر خیر مشارکت کنند؛ چه با اهدای زمین رایگان به وزارت آموزش و پرورش برای احداث مدرسه، وچه با آگاهی از مشکلات موجود که ممکن است مانع ساخت آن شوند. این مواردباید ترویج و تشویق شوند. در این راستا، رسانهها میتوانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند. به عبارت دیگر رسانهها در صورت اطلاعرسانی درباره کمبودمدارس ومشکلات مربوط به ایمنی آنها، میتوانند مردم ایران را نسبت به این موضوع ترغیب کنند. چند سال پیش، باتغییرات در مقطع ابتدایی واضافه شدن پایه ششم، کمبود زمین و فضای آموزشی شدت گرفت،به طوری که برخی مدارس تغییراتی ایجادکردند تا بتوانند کلاس جدیدی برای این پایه اضافه کنند. بااین حال،همچنان شاهدچالشهایی دراین حوزه هستیم.برای احداث مدرسه وتعیین زمین مناسب، قطعا فرآیندهای اداری مشخصی وجود دارد؛ ازجمله مکان مدرسه،نوع کاربری وجنسیت پذیرش دانشآموزان، که گاهی اوقات موجب اختلافاتی نیز میشود. ضرورت دارد که در این زمینه شفافیت وجود داشته باشد. به عبارت دیگر،زمانی که خیری اقدام به اهدای زمین میکند، باید از همان ابتدا، یعنی لحظه واگذاری زمین یا تامین هزینه ساخت مدرسه، شفافیت را رعایت کنیم. ارائه گزارشهای منظم روزانه یا ماهانه به مردم و آن خیر، موجب تشویق بیشتر و رونق مدرسهسازی میشود. اگر بتوانیم روند پیچیده بروکراسی اداری را کاهش دهیم و تمرکز اصلی را بر ایجاد آرامش و امنیت در این حوزه معطوف کنیم، قطعا پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد. از سوی دیگر، شفافیت مالی در این زمینه نیز بسیار مؤثر و مفید خواهد بود.