چرخ قطار شهری اصفهان لنگ می‌زند

متروی اصفهان که عملیات اجرایی آن از سال 79 آغاز شد، در یک دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت، اما این پروژه امسال در طرح‌های مهر ماندگار دولت قرار گرفت تا طبق وعده مسوولان سرانجام فاز اول آن تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد. هر چند که به اعتقاد مجریان پروژه، مشکلی به نام کمبود اعتبار، حرکت این قطار را تاحدی متوقف ساخته است.
کد خبر: ۵۳۵۵۳۲
چرخ قطار شهری اصفهان لنگ می‌زند

البته مسوولانی مانند معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار اصفهان از تصویب دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه خبر می‌دهند ولی در مقابل سالک کاشانی، نماینده مردم اصفهان خیلی به تحقق آن خوشبین نیست و معتقد است: با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی بعید است تمام بودجه مترو اصفهان پرداخت شود، چراکه دولت در شرایط کنونی پرداخت بودجه و ارز را برای طرح‌های در حال اجــرا در شهرها کاهش داده ‌یا حذف کرده است،‌ بنابراین احتمال این‌که فقط 15 تا 30 درصد از این بودجه به کمک پروژه مترو بیاید چندان دور از ذهن نیست. زیرا در سال جاری نیز فقط 11درصد از اعتبار مترو به آن اختصاص یافت.

عبدالجواد زعفرانی ‌مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان چندی پیش در گفت‌وگویی در مورد کمبود اعتبار این پروژه گفته بود: دولت، امسال ۲۳۰ میلیارد تومان به پروژه متروی اصفهان اختصاص داد که فقط‌۱۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان آن را پرداخت کرده است، در حالی که اگر کل بودجه پرداخت شده بود،‌ فاز اول خط یک متروی اصفهان ـ ‌یعنی مسیر قدس‌ ـ‌ شهید باهنر که بیش از ده کیلومتر طول دارد ـ‌ تا پایان سال راه‌اندازی می‌‌شد. با راه‌اندازی این خــط به یقین از حجم قابل توجهی از سفرهای درونشهری اصفهان که با اتوبوس‌های گازوئیلی دودزا و تاکسی‌ها و خودروهای فرسوده انجام می‌شود، کاسته می‌شد.

بنابر ادعای کارشناسان محیط‌زیست‌، 75درصد از آلودگی هوای این کلانشهر، مربوط به تردد ‌خودروها و انتشار ذرات آلوده آنها در هواست و این در حالی است که حدود‌460 هزار خودرو، 460 هزار موتور‌سیکلت فرسوده و 250 اتوبوس گازوئیلی دودزا در سطح استان و شهر اصفهان می‌تواند با راه‌انــــدازی مترو از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شود و به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حتی نیاز به تعطیلی پنجشنبه‌ها هم نباشد.

به گفته سیدناصر موسوی لارگانی، دولت به جای این‌که ۵۲ روز از سال ـ یعنی روزهای پنجشنبه ـ را برای کاهش آلاینده‌ها تعطیل کند، می‌‌تواند کوتاهی خود در تخصیص دو میلیارد دلار به متروی کلانشهرها را جبران کند و به جای وعده‌های مکرر، بودجه شهرداری اصفهان را پرداخت کند تا حداقل خط یک متروی این کلانشهر به بهره‌برداری برسد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز معتقد است وعده دولت مبنی بر تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی تحقق خواهد یافت و مردم مثل همیشه همراه دولت خواهند بود و قرار نیست پول مترو از جیب مردم تامین شود.

مهدی جمالی‌نژاد در حالی از مذاکره با محرابیان، مدیر پروژه‌های مهر ماندگار کشور خبر می‌دهد که مترو را از نیازهای اساسی اصفهان می‌داند و می‌گوید: سهم اصفهان از 5000 پروژه مهر ماندگار، 53 طرح است که بخشی از مترو هم در زمره ‌این پروژه‌ها قرار گرفته و باید تا پایان دولت احمدی‌نژاد به پایان برسد.

به گفته وی، دولت در جلسه هفته پیش به مسئولان اصفهان وعده تخصیص 70 میلیارد تومان اعتبار برای مترو را داده و در عین حال قرار است شرکت مپنا نیز ـ که به صورت هلدینگ، دولت را بخصوص در طرح‌های مهر ماندگار پشتیبانی می‌کند ـ متروی اصفهان را هم حمایت کند و مساعدت آن از طریق اختصاص 62 میلیون یورو باشد تا فاز اول این طرح در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

آن‌گونه که معاون عمرانی استاندار اصفهان می‌گوید قرار است با افتتاح فاز اول مترو ـ از ایستگاه قدس تا باهنر ـ به‌گونه‌ای ‌از صبر و تحمل مردم قدردانی شود. البته او با توجه به این‌که از عمر کابینه احمدی‌نژاد چند ماه بیشتر باقی نمانده است‌، ابراز امیدواری می‌کند دولت بعدی نیز در بحث خطوط ریلی کشور، طرح‌های دولت قبلی را تکمیل کند تا وعده‌ها نافرجام نماند.

به گفته این مقام مسوول، خوشبختانه اصفهان در خرید واگن طی مذاکراتی با چین فعلا مشکلی ندارد و اگر تمام اعتبارات وعده داده‌شده به اصفهان تزریق و تلاش‌ها کمی بیشتر شود، سیر اجرا و تکمیل دیگر فازهای قطار شهری این کلانشهر نیز در آینده‌ای نزدیک و البته در مسیری برنامه‌ریزی‌شده سرعت بیشتری می‌یابد.

آسیه اسدپور‌ -‌ جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها