
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
این تغییر مسیر ناگهانی با صدای بوق اعتراضآمیز سایر رانندگان همراه میشود و این وضع برای خیلی از رانندگانی که در این مسیر تردد میکنند، تکرار میشود.
ماجرا از این قرار است که این دو خودرو باهم تصادف کردهاند، اما رانندهها به هیچ قیمتی نمیخواهند صحنه تصادف را به هم بزنند حتی اگر محل تصادف درست وسط بزرگراه باشد!
حفظ صحنه تصادف، مهمترین اشتباه
از این صحنهها در خیابانهای شهرمان کم نیست، یک تصادف و به دنبال آن ساعتها راهبندان و کورشدن گره ترافیکی مسیر تنها به این دلیل که طرفین تصادف اصرار دارند صحنه تصادف را برهم نزنند، حتی اگر این اصرار به قیمت ساعتها قفل شدن ترافیک مسیرتمام شود.
این روزها که خیابانهای شهر به دلیل تردد میلیونها خودرو به شرایط قفل رسیده و ترافیک به جزء جدانشدنی از زندگی شهرنشینها تبدیل شده، وقوع روزانه چند تصادف خسارتی و جرحی در خیابانها و بزرگراههای شهر اتفاق عجیبی نیست، اما نکته مهم اینجاست که هنوز خیلی از ما نمیدانیم پس از وقوع یک تصادف چه کار باید انجام دهیم؟
بسیاری از شهروندان پس از وقوع یک تصادف خسارتی یا جرحی با عملکرد نادرست خود ناخواسته شرایطی را به وجود میآورند که نهتنها گره ترافیک مسیر را کورتر میکند، بلکه حتی ممکن است یک تصادف کوچک را به تصادفات زنجیرهای مرگباری تبدیل کند.
واقعیت این است که هنوز خیلی از رانندگان نحوه عملکرد مناسب پس از وقوع یک تصادف خسارتی یا جرحی را نمیدانند و همین بیاطلاعی ناخواسته، آنها را در ردیف رانندگان بیقانون قرار میدهد.
هرچند برخی رانندگان هم میگویند قبول دارند اصرارشان برای حفظ صحنه تصادف باعث ایجاد ترافیک سنگین میشود، اما چون احتمال دارد کارشناس پلیس در تشخیص مقصر اشتباه کند و در نتیجه حق آنها ضایع شود، بنابراین ترجیح میدهند به هر قیمتی شده صحنه تصادف را به هم نزنند.
از صحنه تصادف فیلم و عکس بگیرید
این یک قانون است؛ در تصادفات خسارتی طرفین تصادف حق ندارند تا زمان رسیدن پلیس، خودروشان را از وسط خیابان یا بزرگراه تکان دهند، صرفا به این دلیل که نمیخواهند صحنه تصادف را به هم بزنند، اما براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، هنگام وقوع تصادفات خسارتی اولین کاری که رانندگان باید انجام دهند این است که هرچه سریعتر دو خودرو را به منتهیالیه سمت راست هدایت کنند تا از ایجاد راهبندان و اختلال در تردد سایر خودروها جلوگیری شود.
رسول پرستاری، سرکلانتر مرکزی پلیس راهور پایتخت در گفتوگو با جامجم در اینباره میگوید: در تصادفات خسارتی طرفین ملزم هستند خودروها را به منتهیالیه سمت راست هدایت کنند و اگر نگران هستند که به همزدن صحنه تصادف موجب شود پلیس در تشخیص مقصر حادثه اشتباه کند و در نتیجه حقشان تضییع شود، در این صورت میتوانند با تلفن همراه از صحنه تصادف فیلم و عکس بگیرند تا افسر کارشناس تصادف براساس شواهد و فیلم و عکس گرفته شده مقصر حادثه را شناسایی کند.
وی تاکید میکند: حتی اگر امکان فیلمبرداری نبود، باز هم باید خودروها را از وسط خیابان به منتهی الیه سمت راست حرکت داد و در نهایت اگر با نظر کارشناسی افسر تصادف موافق نباشند، میتوانند درخواست بدهند کروکی پلیس برای رسیدگی به شورای حل اختلاف برود.
سرهنگ پرستاری این را هم میگوید که البته اگر خسارت زیر دو میلیون و 250 هزار تومان باشد به شرط توافق و سازش، طرفین تصادف میتوانند با تعویض مدارک شامل بیمهنامه و کارت خودروی خود به نمایندگی بیمه مراجعه کنند و خسارت خود را بگیرند.
به گفته این مقام مسئول در پلیس راهور، هماکنون بسیاری از تقاطعها، بزرگراهها و حتی داخل تونلهای شهری مجهز به دوربینهای نظارت تصویری است در مواقعی که هیچکدام از رانندگان زیر بار اینکه کدامشان در وقوع تصادف مقصر بودهاند نمیروند، پلیس میتواند با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق این دوربینها مقصر حادثه را شناسایی کند.
سرهنگ پرستاری یادآوری میکند: در برخی تصادفات مانند حرکت با دنده عقب، نداشتن بیمه، به توافق نرسیدن طرفین تصادف اگر با نظر کارشناس حاضر در صحنه تصادف موافق نیستند، میتوانند درخواست کروکی برای رسیدگی در شورای حل اختلاف را داشته باشند.
بعد از تصادف خونسرد باش
دست و پایتان را گم نکنید، درست است که تصادف سختی داشتهاید، خودروی شما و راننده مقابلتان خسارت دیده و حتی ممکن است این تصادف مجروحی هم داشته باشد، اما با تمام اینها مهمترین نکته این است که خونسردی خود را حفظ کنید چون با آرامش بهتر میتوانید صحنه تصادف را مدیریت کنید.
اگر طرفین در مورد اینکه کدامشان در تصادف مقصر هستند به توافق نرسیدند و قرار شد قضاوت به پلیس واگذار شود، نگهداشتن دو خودرو وسط بزرگراه یا خیابان و مسدودکردن مسیر تردد سایر رانندگان کار درستی نیست.
بهترین و ضروریترین کار این است که تا زمان انتظار برای رسیدن پلیس خودروها به حاشیه خیابان یا بزرگراه منتقل شود. رانندگان دیگر گناه نکردهاند که باید تاوان تصادف شما را بدهند و وقتشان تلف شود.
حالتان خوب است؟
شما جزو کدام دسته از رانندگان هستید؟ آنهایی که پس از وقوع تصادف با حفظ خونسردی از خودرو پیاده میشوند و اولین کاری که میکنند این است که از راننده خودروی مقابل بپرسند: شما حالتان خوب است؟ شاید هم از آن دسته رانندگانی هستید که اولین عکسالعملشان پس از تصادف این است که با حالتی تهاجمی و پرخاشگرانه به سمت راننده مقابلشان حملهور شده و حتی با او گلاویز میشوند، اما واقعا اینقدر خشونت لازم است؟
درست است که حفظ خونسردی و داشتن برخورد منطقی در شرایط حساسی مانند وقوع یک تصادف کار سادهای نبوده و حتی ممکن است با خود فکر کنید اگر پس از وقوع تصادف حال راننده و سرنشینان خودروی مقابل را بپرسیم به اصطلاح طرف دور بردارد و خود را محق بداند، اما این تصور اصلا درست نیست؛ پس بهتر است بهترین کار را انجام دهید.
کمی مکث، حفظ خونسردی و برخوردی منطقی همراه با آرامش، فقط به شما کمک خواهد کرد صحنه تصادف را به خوبی مدیریت کنید تا مامور راهنمایی و رانندگی از راه برسد.
تصادف جرحی و فوتی؛ به هم زدن صحنه هرگز
برعکس تصادفات خسارتی که پلیس، رانندگان را ملزم میکند طرفین خودروهایشان را به منتهیالیه سمت راست خیابان منتقل کنند تا از ایجاد راهبندان جلوگیری شود، اما این قانون استثنایی هم دارد.
رانندگان باید در تصادفات منجر به جرح و فوت وضع خودروها را به همان صورت حفظ کنند و در اولین فرصت موضوع را به پلیس و اورژانس برای اعزام آمبولانس به صحنه تصادف و انتقال مصدوم به بیمارستان اطلاع دهند، همچنین اگر تصادف منجر به فوت شده باشد ماموران پلیس راهور، هماهنگیهای لازم را با پزشکی قانونی برای انتقال جسد انجام میدهند.
سرهنگ پرستاری تاکید میکند در تصادفات جرحی چون اطلاع دقیقی از شرایط جسمانی مصدومان حادثه وجود ندارد، بهترین کار این است که از تکاندادن فرد مجروح خودداری شود تا آمبولانس اورژانس از راه برسد، اما در مواقعی که علائم بالینی نشان میدهد در صورت جابهجاکردن مصدوم مشکلی برای وی به وجود نمیآید با صلاحدید کارشناس پلیس حاضر در صحنه تصادف ـ که دورههای آموزشی لازم را نیز در این زمینه دیده است ـ باید مصدوم را به منتهیالیه سمت راست خیابان منتقل کرد تا آمبولانس از راه برسد، زیرا وجود مصدوم در وسط صحنه حادثه باعث اختلال در تردد خودروها در آن مسیر میشود.
برای تماشا، تجمع نکنید
اینکه روزانه چند تصادف در خیابانها و بزرگراهها رخ میدهد شاید دیگر عادی شده باشد، اما انگار تماشای صحنه تصادف هنوز برای خیلی از شهروندان تازگی دارد.
برخورد دو خودرو با یکدیگر، اصرار طرفین به اینکه صحنه تصادف را برهم نزنند و راهبندان سنگین یک طرف، تجمع پیادهها و رانندگانی که به محض رسیدن به صحنه تصادف با مکث کوتاهی میخواهند صحنه تصادف را از نزدیک ببینند، نه تنها به گره ترافیکی دامن میزند، بلکه دست پلیس را هم برای مدیریت صحنه تصادف میبندد.
به همین دلیل است که پلیس در اینباره توقع همکاری بیشتر را از مردم دارد.
سرهنگ پرستاری از شهروندان میخواهد هر گاه متوجه وقوع تصادفی شدند از تجمع در محل حادثه برای تماشای صحنه که باعث ایجاد ترافیک و سد معبر میشود خودداری کنند، چون این کار علاوه بر تشدید ترافیک ممکن است تصادفات زنجیرهای را رقم بزند.
وی تاکید میکند: خلوت نگهداشتن محل حادثه و ترافیک روان باعث میشود آمبولانس اورژانس زودتر به محل تصادف برسد و در نتیجه مجروحان حادثه نیز به موقع به بیمارستان منتقل شوند تا در صورتی که امکان نجات مصدومان وجود داشته باشد این فرصت با وقتکشی در ترافیک سنگین از دست نرود.
شاید حالا دیگر با خواندن این گزارش کمی از اصرار بیمورد آن دسته از رانندگانی که پس از وقوع تصادف خسارتی به هیچ قیمتی حاضر به کنارکشیدن خودرویشان نیستند کم شده باشد، آنها حالا دیگر خوب میدانند این پافشاری ـ که شاید از ناآگاهی آنها ناشی شده ـ علاوه بر اینکه بیاحترامی به حقوق سایر رانندگانی است که در آن مسیر تردد میکنند چه تصادفات زنجیرهای مرگباری را نیز ممکن است رقم بزند.
پوران محمدی - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد