محسن اصفهانیان مجری طراحی و ساخت اولین اتوبوس هیبرید الکتریکی درون شهری خاورمیانه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: این خودروی هیبریدی با اهدافی همچون کاهش مصرف سوخت و آلایندگی طراحی و ساخته شده است.
وی گفت : این خودروها با دو سوخت برق و دیزل کار می کنند و با توجه به فناوری که در آن به کار رفته 30 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می کند و میزان آلایندگی را به میزان 50 درصد کاهش می دهد.
وی اظهار داشت: در موتور این خودروی هیبریدی یک سیستم کنترل هوشمند قرار دارد که با توجه به شرایط حرکت خودرو ، نوع و میزان سوخت مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین می کند بنابراین خودرو همیشه در بهترین حالت عملکرد قرار دارد و انرژی اضافه در آن نمی سوزد.
اصفهانیان گفت: فناوری این خودروی هیبریدی به گونه ای است که موتور احتراق آنها کوچک تر از خودروهای معمولی است ازاین رو نسبت به خودروهای معمولی میزان آلایندگی کمتری دارند . به این معنا که ظرفیت موتور احتراق در خودروهای معمولی 220 کیلو وات است در حالی که موتوراحتراق این خودرو 130 کیلو وات است.
مجری طراحی و ساخت اولین اتوبوس هیبرید الکتریکی درون شهری خاورمیانه گفت: زمانی که این خودروی هیبریدی در پشت چراغ قرمز می ایستد سیستم کنترل هوشمند تعبیه شده در موتور آن ، با توجه به شرایط ، نوع و میزان سوخت را در بهترین شرایط تنظیم می کند از این رو از کار کردن بیهوده موتور خودرو جلوگیری می شود.
وی اظهارداشت: سه کشور آلمان ، امریکا و ژاپن فناوری ساخت خودروهای هیبریدی را دارند و اکنون ایران هم به این کشورها پیوسته است. در حال حاضر خودروهای هیبریدی به دلیل این که دوستدار محیط زیست هستند و مصرف سوختشان پایین است در کشورهای زیادی استفاده می شوند.
وی اظهار داشت: کار طراحی و ساخت این اتوبوس هیبریدی به طور ناپیوسته 5 تا 6 سال زمان برد و اکنون نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده و آماده وارد شدن به بخش نیمه صنعتی و بعد از آن صنعتی است.
طراحی و ساخت اولین اتوبوس هیبرید الکتریکی درون شهری خاورمیانه در بیست و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی رتبه دوم پژوهشهای کاربردی بخش مکانیک را کسب کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد