سعید حقبین، دکتری مهندسی برق قدرت دانشگاه چالمرز، مطالعات دکترای خود را در زمینه ساخت و توسعه بهینه شارژر خودروی الکتریکی متمرکز کرده است.
نتیجه این مطالعات یک درایو موتور و شارژر باتری یکپارچه برای خوروهای الکتریکی با قدرت بالاست. در این طرح روش جدیدی برای انتقال قدرت معرفی شده که با عنوان ترانسفورماتور دوار شناخته میشود.
سعید حقبین میگوید: البته شاید ایدهآلترین سناریو، تولید شارژری باشد که بتواند یک خودروی الکتریکی را در مدت زمان پنج تا ده دقیقه کاملا شارژ کند، اما چنین شارژری حدود 350 میلیون تومان قیمت خواهد داشت که گرانتر از قیمت خود ماشین تمام میشود.
از آنجا که موتور الکتریکی و اینورتر (مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب) در طول شارژ باتری استفاده نمیشوند، ما امکان استفاده از آنها را در مدار شارژر و ساخت چیزی شبیه موتور الکتریکی و شارژر یکپارچه بررسی کردیم. بهجای داشتن یک شارژر باتری مجزا، محققان مفهوم جدیدی برای انتقال قدرت بهنام ترانسفورماتور دوار معرفی کردند که برای انتقال قدرت در حال چرخش بهوجود آمد.
باتری از طریق ترانسفورماتور دوار و موتور الکتریکی نیم فازی که مخصوص این کار طراحیشده، شارژ میشود. چالمرز در حال تلاش جهت پیدا کردن یک کاربرد بالقوه صنعتی برای این اختراع است، در حالی که شرکت ولوو کار روی این مفهوم جدید برای ارتقای بیشتر و استفاده از این شارژر در سیستمهایش را آغاز کرده است. از اتومبیلهای الکتریکی بهعنوان راهحل ممکنی برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن برای مدتی طولانی یاد میشود، اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند این طرح حمل و نقل در آینده شکل عملی به خود خواهد گرفت یا خیر.
سعید حقبین معتقد است: اگر ایده او و همکارانش موفق به حل مشکل اصلی خودروهای الکتریکی شود که باتری و شارژر سریع آن است، خودروهای الکتریکی میتوانند به آینده روشنتری امیدوار باشند.
منبع: physorg
مترجم: آتنا حسنآبادی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد