در واقع، تصاویری که هماکنون روی پاکت سیگارها چاپ شده است، نهتنها هشداردهنده نیست و کمتر سیگاری را از سیگار کشیدن منصرف میکند، بلکه برای بسیاری از سیگاریها نیز فرق بین سیگار طرحدار و غیرطرحدار، تنها در اختلاف قیمت آنهاست.
حالا به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت قرار است تا مهر امسال، سه تصویر هشداردهنده جدید روی سیگارها چاپ شود تا میل مصرفکنندگان به مواد دخانی کاهش پیدا کند. جالب است تصاویری که هماکنون روی پاکت سیگارها چاپ شده است، به حدی کودکانه و ابتدایی طرح شده است که دل هیچ سیگاریای را نمیلرزاند و برای یک لحظه هم که شده، او را به فکر فرو نمیبرد.
به طور مثال، نشان دادن پای فردی که در حین له کردن سیگارهاست، چگونه میتواند اشتیاق به مصرف سیگار را بین سیگاریها کاهش دهد، در حالی که میتوان با طرحهایی حسابشده و هشداردهندهتر، حداقل بخشی از سیگاریها را از مصرف این ماده دخانی منصرف کرد.
براساس قانون، باید هر شش ماه یکبار نیز تصاویر روی پاکتهای سیگار عوض شده و طرحی جدید رونمایی شود، اما از روزی که این تصاویر روی پاکتهای سیگار نقش بسته است، شاهد هستیم که نهتنها این قانون هر نیم سال یک بار رعایت نمیشود، بلکه تا امروز نیز لحظه به لحظه از خلاقیت و سطح تاثیرگذاری این طرحها کاسته میشود.
با وجود این که در گذشته، طرح دو ریه سالم و ناسالم روی پاکتهای سیگار نقش بسته بود، اما حالا به طرح سیگاری له شده در زیر پای یک شهروند رسیدهایم و با این روند، بعید نیست که طرح بعدی روی پاکتهای سیگار، حتی از طرح فعلی هم کماثرتر و خنثیتر باشد.
امین جلالوند - گروه جامعه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛