ابراهیم حاتمی کیا امروز در حرف هایی عنوان کرده بود: آنچیزی که در سایت های مختلف دیده می شود و آدم با خود می گوید که چقدر منفور شده است و سروصدا و هیاهو هم هست ولی وقتی که به جامعه بر می گردی می بینی این خبرها هم که در این سایت ها میبینی نیست. ده نمکی کتک خورش در این چیزها ملس است ولی من تازه وارد این گونه فضا شدم! واقعا هم این طور است چون گمراه می کند. این لازم است که ما گمراه نشویم از این جماعت پای مانیتور نشین دستبه کیبوردها که هر لحظه نظر می دهند، این ها سپاهشان بزرگ نیست و جنجال هایشان بزرگ به نظر می آید ولی وقتی وارد جامعه می شوی می بینید که اینها در جامعه چندان بزرگ نیستند!
کارگردان فیلم های «آژانس شیشه ای» و «از کرخه تا راین» ادامه داد: این تشکلیلاتی که مربوط به فضای اینترنتی هست شبیه یک خانه تیمی شده است که در ارتباطشان با هم قوی شده اند و گمان می کنند آنچه فکر می کنند در جامعه هم به این صورت است!
علیرضا داوود نژاد کارگردان پیشکسوت سینما به دنبال اظهارنظرهای اخیر ابراهیم حاتمیکیا درباره سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: آیا آقای حاتمیکیا میداند که متوسط تماشاچی سالیانه هر فیلم ایرانی از دهها میلیون مخاطبی که در سطح کشور برای محصولات سمعی و بصری از جمله فیلم وجود دارد در خوشبینانه ترین حالت به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر میرسد؟ این برای آقای حاتمیکیا به چه معنا است؟
وی ادامه داد: حاتمیکیا باید به این سوال جواب دهد که چرا دهها میلیون مخاطب ما، مخاطب ماهواره هایی شده اند که فیلمها و سریال های خارجی دوبله شده پخش میکنند و ساعتها در طول روز پای ماهواره نشسته اند؟ چرا این دهها میلیون مخاطب مشتری بازار سیاه فیلم خارجی شده اند؟ چرا آمار ویدیوی خانگی فیلم های ایرانی روز به روز کمتر شده است و در بالاترین موفقیت به یک میلیون نفر هم نمی رسد؟
کارگردان «مرهم» خاطرنشان کرد: آن تغییر بزرگی که اتفاق افتاده این است که ما بیش از هر زمان دیگری از محصولات فرهنگی داخلی جدا و تبدیل به مصرف کننده محصولات رسمی وغیر رسمی خارجی شده ایم. فیلم های ایرانی در تهران، شهرهای بزرگ و شهرستانها بیشتر به صورت تکثیر غیرمجاز دیده میشوند. هتل ها، بیمارستانها و کشتی رانی بدون پرداخت دیناری حقوق نمایش، ویدیوی خانگی را برای مشتری های خود نشان میدهند و کسی نیست مقابل آنها بایستد.بازار کالاهای فرهنگی در مملکت متلاشی شده است. چرا صدای آقای حاتمیکیا در این موارد در نمی آید؟
داودنژاد در ادامه گفت: حاتمیکیا اگر دلسوز انقلاب، کشور ، ملت، آینده جوانان، فرهنگ و دین است به این سوالها جواب داده و برای این مشکلات راه حل نشان دهد نه این که بر سر سینمای ایران بکوبد تا باز هم از حریفها و رقبای خارجی اش ضعیف تر شود. من نمی دانم حاتمیکیا در چه عوالمی به سر میبرد اما آنچه مسلم است با واقعیت های روی زمین و آنچه در فضای کشور میگذرد یا بیگانه است یا خودش را به آن راه زده است. من متعجبم از آقای حاتمیکیا!
کارگردان «کلاس هنرپیشگی» در ادامه با اشاره به حمایت های صورت گرفته از حاتمیکیا تصریح کرد: آقای حاتمیکیا از ابتدا در آغوش حمایتها زندگی و کار کرده و حرف زدن های امروزش نشان میدهد که با واقعیات بیگانه است و حتی از موضع یک انقلابی مسلمان هم قادر به تشخیص موضوعات اصلی و ارائه راه حل نیست. داودنژاد صحبت های خود را با این مصرع به پایان رساند «نازپروده تنعم نبرد راه به دوست»
ابراهیم حاتمیکیا پس از پایان یافتن جشنواره فیلم فجر در برنامه نقد و بررسی فیلم «چ» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقادات تندی درباره جشنواره فجر و سینمای ایران مطرح کرد. حاتمیکیا در انتقاداتش گفت:«متاسفانه جشنواره فیلم فجر ما و بخصوص مدیریت آن ساختار خود را و نیز الگوهایشان را از آن طرف آب میگیرند و «رد کارپت» میاندازند ولی من به آنها میگویم که به جای اینکه به این توجه کنید که چه رنگی زیر کفشهایمان پهن شود به افکارمان نگاه کنیم.»
اظهارنظرهای حاتمیکیا به همین جا ختم نشد و بارها در برنامهها و مناسبت های دیگر انتقاداتش به سینما را توسعه داد. حاتمیکیا شب گذشته در همایش «تصویر قلم» نیز گفت: «من دوست ندارم آنقدر در سایتها دیده شوم اما چارهای هم نیست چون باید تاکید کنیم که از کجا آمدهایم، میخواهیم چکار کنیم و میخواهیم به کجا برویم. به نظرم هر هنرجوی سینما باید بتواند به این چند سوال پاسخ دهد و برایش خیلی مهم است.» (پیام نو)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد