این سریال از سال 2012 تا کنون از کانالهای تلویزیونی کشورهای متعددی پخش و با استقبال خوب مخاطب کودک و نوجوان روبهرو شده و اکنون نیز از شبکه پویا در حال پخش است. همانطور که گفته شد، داستانهای این مجموعه ماجراهای پو، خرس پاندای پرانرژی، سادهدل و همیشه گرسنهای است که با آموزشهای استاد شیفو به مقام محافظ اژدها رسیده است. او با همراهی پنج انتقامگیر استاد کونگفو ببر، میمون، درنا، افعی و فالبین از دره صلح محافظت میکند. پو حالا باید مسئولیتهای زیادی را به عهده بگیرد و با یک سری تبهکار جدید که امنیت دره صلح را به خطر میاندازند، مبارزه کند. او یاد میگیرد که محافظ اژدها بودن یک مقصد نیست؛ بلکه پیمودن مسیر یک سفر است که متاسفانه برای پو در اغلب موارد این مسیر سر بالایی است. این سریال در مجموع با نقدهای مثبت منتقدان روبهرو بوده است و طی سالهای 2012 تا 2014 بارها نامزد دریافت جوایز آنی و امی در رشتههای مختلف بوده و تاکنون برنده چهار جایزه امی و سه جایزه آنی شده است.
این سریال بعد از مجموعه «پنگوئن ماداگاسکار» دومین کار مشترک دریم ورکز انیمیشن و نیکلودئون است. در ادامه مطلب با نحوه ساخت این مجموعه از زبان سازندگان آن آشنا میشویم.
سال 2012 سال فوقالعادهای برای پو بود. زیرا هم فیلم دوم پاندای کونگفوکار روی پرده سینما رفت و هم سریال انیمیشن مخصوص او نیز از شبکههای تلویزیونی پخش شد. تهیهکننده اصلی مجموعه ـ که سابقه طولانی در صنعت انیمیشن دارد ـ در ساخت کارهای موفقی مثل پینگی و برین، ماجراهای تاینیتون، موچا لوچا و فیلم سینمایی چطور اژدهایتان را رام کنید، شرکت داشته است.
وی درباره این مجموعه چنین میگوید: این کار در واقع ادامه فیلم اول است. پو محافظ اژدها شده و با دوستانش در قصر جدید زندگی میکند. البته فیلم دوم هم شبیه یک نسخه طولانی شده سوپردولوکس گرافیک رایانهای یکی از قسمتهای سریال نیست. پو با سمت محافظ اژدها وارد ماجرایی میشود که تبعات عاطفی هم دربر دارد. من واقعا فیلم اول و شخصیت اصلی را دوست داشتم و ساخت یک مجموعه اکشن - کمدی از این شخصیت و دانستن این نکته که میخواهیم این پروژه را با کیفیت بالا کار کنیم، فرصت خوبی برای من و دوستانم بود. شیوه تصویری این مجموعه کاملا مشابه فیلم است.
هستینگز اشاره میکند که نیکلودئون با وجود اینکه کار تلویزیونی بودجه و زمان یک فیلم سینمایی را ندارد، در ساخت این مجموعه از بهترین انیمیشن و جلوههای رایانهای استفاده شده که تاکنون در تلویزیون سابقه نداشته است.
او میگوید: در ساخت این اثر، جزئیات بسیار و نورپردازی، موفقیت خوبی به دست آوردیم که پشتکار ما را در مورد داستان و کمدی بیشتر میکرد؛ اما حتی با یک مقایسه کوچک در مورد فیلم سینمایی برای ساخت یک کار 80 دقیقهای چهار ساعت زمان و حدود صد میلیون دلار بودجه اختصاص داده میشود در حالی که در همین زمان با کسری از این بودجه، ما حدود 1200 دقیقه کار تولید میکنیم! البته من این را برای توجیه کردن بیان نکردم؛ بلکه به این دلیل گفتم که چرا از داشتن تصاویر به این خوبی خوشحالم.
رونالد پویندکستر مسئول بخش انیمیشن نیکلودئون نیز در مورد شخصیتهای قوی این سریال میگوید: پو مثل باب اسفنجی از مدل شخصیتهایی است که تماشاچیان انتظار دیدن آن را در کارتونهای نیکلودئون دارند. یک شخصیت دوستداشتنی، خوشذات، باوفا و بانمک که قلبش از مغزش بزرگتر است.
هستینگز به سرپرست داستاننویسی این مجموعه اسکات کریمر و تیمش اختیار داد شیوههای هوشمندانهای را پیدا کنند که ماجراهای پو سرگرمکننده و دیدنی باشد. او میگوید: اگر داستان کار خوبی در بیاید، همه چیز از آن پیروی میکند و خوب جواب میدهد؛ اما اگر داستان کسالتآور باشد، بقیه چیزها هم خوب پیش نمیرود. یکی از چیزهایی که موجب میشود یک برنامه واقعا از بقیه کارها متمایز شود، توجه و پرداختن به زندگی احساسی شخصیتهاست.
هستینگز میگوید: میخواستم در بازیگری شخصیتها قدری ظرافت وجود داشته باشد. وقتی که میبینید شخصیتها فکر میکنند و وارد مقولههای احساسی میشوند، با آنها ارتباط برقرار میکنید. وقتی حس کردم ما این مورد را از انیماتورها میگیریم، ناظر تهیه، کارگردانها و گروه هنرمندان را تشویق کردم که وارد این مقوله شوند که آنها هم بسیار استقبال کردند. وقتی کارهای اولیه را مرور میکردیم، کاملا میتوانستیم درباره افکار و احساسات آشکار شده شخصیتها صحبت کنیم و این خیلی عالی بود؛ چون وقتی شما بتوانید احساس را در چهره ببینید، میتوانید دیالوگ را حذف کنید. مطابق آنچه معمول است، حجم زیادی از انیمیشن این مجموعه در کشورهای دیگر انجام شد. البته تدوین و اتمام آن در استودیوی دیجیتال نیکلودئون صورت گرفت. علاوه بر این استودیو سکانسهای عناوین اصلی هر قسمت را که به صورت دو بعدی است (مشابه صحنههای آغازین فیلم اول و دوم) به سرپرستی رندی دورمانس انجام داد.
به گفته دورمانس آنها از همان ابزارهایی استفاده کردند که همه کمپانیهای تولید انیمیشن استفاده میکنند. مایا و فوتوشاپ نرمافزارهای اصلی برای تولید انیمیشن و نورپردازی بودند. هستینگز عقیده دارد: مجموعه کونگفو پاندا یک برنامه فوقالعاده در یک گروه سازنده بااستعداد است که همه از کار کردن روی آن لذت بردهاند. گرافیک رایانهای هم دیگر واقعا به بلوغ رسیده است، هم از نظر تکنیکی و هم از این نظر که افراد با تجربهای با آن کار میکنند. بنابراین مساله دیگر این نیست که آیا انجام این کار ممکن است یا نه؟ بلکه مساله این است که چه چیزی را میخواهید شرح دهید.
این پاندای محافظ دوستداشتنی هرچند روشهای غیرمعمول خودش را دارد که حتی کفر رفقایش را هم در میآورد، ولی باعث صرفهجویی در وقت هم میشود. منحصر به فرد بودن او چیزی است که وی را از بقیه دوستانش متمایز میکند و موجب میشود این مجموعه هم از بسیاری کارهای دیگر سر باشد. او واقعا مظلوم است و سبک خلاف عرف او دلیلی بزرگتر از یک کمدی صرف دارد و به بینندهها یادآوری میکند که متفاوت بودن اشکالی ندارد و بعضی مواقع قهرمانان از غیرمنتظرهترین گروهها به وجود میآیند. (پریسا کاشانیان/ ضمیمه قاب کوچک)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد