اکنون شبکههای سراسری تلویزیون براساس نوع مخاطبان تعریف میشود، شبکه یک شبکهای برای همه مردم است، شبکه دو به کودکان و خانواده اختصاص دارد، شبکه سه شبکه جوانان است و شبکه چهار نیز شبکه فرهیختگان. این در حالی است که تعداد جمعیت جوان فرهیخته علاقهمند به سرگرمی و ورزش در کشورمان کم نیست، همینطور بانوی خانهدار جوان و فرهیخته!
خوشبختانه سیاست چابک سازی در سازمان صداوسیما، علاوه بر پیرایش ساختار سازمانی فواید دیگری هم دارد که از جمله محسوسترین آنها برای مخاطب تلویزیون میتوان به بازنگری در ساختار شش شبکه تلویزیونی اشاره کرد.
براساس این بازنگری، قرار بر این شده که شبکه یک به عنوان شبکه ملی و عمومی کشور شناخته شود، شبکه دو شبکه تخصصی درباره مسائل اجتماعی باشد، شبکه سه به ورزش و تفریحات اختصاص پیدا کند و شبکه چهار نیز به عنوان شبکه علمی و فرهنگی به کار خود ادامه بدهد.
همچنین برنامهریزی شده که فرکانس شبکه تهران برای یک شبکه اقتصادی در نظر گرفته شود و این شبکه به صورت استانی با سیگنالرسانی در محدوده استان تهران به کار خود ادامه دهد.
در بازنگری صورت گرفته، شبکههای سراسری براساس موضوعات مورد علاقه مخاطبان دستهبندی میشود و با تحقق تصمیمات جدید معاون سیما میتوان امیدوار بود که شبکههای تلویزیون به معنای واقعی تخصصی شود که در این صورت مخاطب علاقهمند به موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی، سرگرمی و ورزش میداند باید به کدام شبکه مراجعه کند. خوشبختانه برای موضوعاتی مانند سلامت، فیلم و سریال و مستند هم پیش از این شبکههای تخصصی ایجاد شده که همه آنها در کنار هم انتخاب مخاطبان را سادهتر میکند.
ضمن اینکه تخصصی شدن شبکههای تلویزیونی به صورت موضوعی این فرصت را برای مدیران هر شبکه فراهم میکند که از برنامهسازان متخصص دعوت به همکاری کنند و برنامهسازان هم در یک گونه برنامهسازی تخصص و تجربه کسب کنند و بتوانند بهترینها را به مخاطبان خود ارائه کنند.
آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد