به بهانه انتشار کتاب «گفت‌وگو با وودی آلن»

خروش خلاقیت در نابغه هنرهای نـمایشی

زاویه

حکایت مرد طناز و جعبه جادو

با آن‌که وودی آلن به‌عنوان یک کمدین سینمایی و فیلمسازی غیرمتعارف شناخته شده است، ولی با تلویزیون چندان هم بیگانه نیست.
کد خبر: ۷۶۳۱۰۴
حکایت مرد طناز و جعبه جادو

شاید کمتر کسی بداند این هنرمند قدیمی در شروع فعالیت‌های هنری‌اش با رسانه تلویزیون همکاری داشت. در حقیقت، آلن کار فیلمنامه‌نویسی را با تلویزیون آغاز کرد و اولین نوشته‌های او برای مجموعه‌های تلویزیونی بود. این موضوع به اوایل دهه 1950 میلادی برمی‌گردد، به زمانی که وی در کار نگارش فیلمنامه‌های مجموعه‌هایی مثل «نمایش سید سزار» همکاری کرد. این فیلم سینمایی تلویزیونی سال 1958 ساخته و با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شد و نام آلن را هم مطرح کرد. این در حالی است که او قبل از آن در سال‌های 1950 و 1956 هم با دو مجموعه تلویزیونی به نام «استنلی» و «ساعت کمدی کلگیت» کار کرده بود. آلن تا سال 1969 که «پول را بردار و فرار کن» را کارگردانی و بازی کرد، با بیش از 20 مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی به‌عنوان فیلمنامه‌نویس همکاری داشت.

او حتی یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم جیمز باندی «کازینو رویال» (1967)‌ هم است، اما ورود وودی آلن به دنیای بازیگری و کارگردانی سینما باعث قطع همکاری‌اش با رسانه تلویزیون شد. او به دنبال موفقیت به عنوان یک کمدین سینمایی (در هر سه رشته بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی)‌ دیگر به تلویزیون نرفت و کار تازه‌ای برای مجموعه‌های تلویزیونی انجام نداد.

منتقدان هنری بر این عقیده‌اند که سابقه کار تلویزیونی قدیمی آلن و ‌آشنایی‌اش با این رسانه و نوع فعالیت‌های آن کمک بسیار زیادی به او در کارگردانی اولین مجموعه تلویزیونی‌اش خواهد کرد. با این حال، همین منتقدان می‌گویند با اشتیاق خاصی منتظر حاصل کار هستند و می‌خواهند ببینند دستپخت تلویزیونی آلن چه چیزی خواهد بود. تازه‌ترین فیلم سینمایی این فیلمساز که هنوز نامی ندارد، اواخر تابستان 2015 روی پرده سینماها می‌رود، اما استون و یوآکین فونیکس بازیگران آن هستند و داستان پروفسوری در کالج یک شهر کوچک را تعریف می‌کند که درگیر یک بحران در زندگی خانوادگی‌اش است.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها