به گزارش جام جم کلیک: تاکنون تلاشهای زیادی صورت گرفته تا کاربران بتوانند از منابع رایانشی استفاده کنند. برای مثال، ورودیهای جستجوی کاربر و مجموعهای از نتایج به دست آمده را میتوان برای جستجوهای آتی ذخیره کرد. با این وجود، این تلاشها کمتر به آنچه کاربر تایپ و کلیک میکند توجه دارند. در پتنت جدید مایکروسافت، سیستمی شرح داده میشود که میتواند آنچه را کاربران میبینند مسیریابی کرده و سپس پروفایلی ایجاد کند تا برای سفارشیکردن جستجوهای بعدی از آنها استفاده شود.
برای درک بهتر از این پتنت به مثال زیر توجه کنید:
تصور کنید کاربری به باغوحش رفته است. چشمان او را میتوان داخل باغوحش مسیریابی کرد. در این حالت، کاربر به یوزپلنگ داخل قفس و سپس به یک صفحه برای دریافت اطلاعاتی از قبیل اینکه یوزپلنگ متعلق به منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی است، نگاه میکند. این روش بصری و دیداری (به عنوان مثال چیزی که کاربر به آن نگاه کرده است) میتواند با متادیتاهایی مانند مکان (به عنوان مثال باغوحش، شهری که باغوحش در آن قرار دارد و...)، تاریخ، زمان یا کسی که همراه کاربر بوده است، مرتبط شود. این اطلاعات تصویری را میتوان به پروفایلِ کاربری حافظه کاربر اضافه کرد.
سپس کاربر روی دستگاه رایانشی یک ورودی را برای جستجوی تصویر یوزپلنگ وارد میکند. در این حالت، اطلاعات تصویری داخل پروفایل کاربری حافظه کاربر را میتوان برای تعیین (به عنوان مثال رفع ابهام) آنچه کاربر میخواهد ببیند به کار گرفت تا به جای تصویر خودروی جگوار یا تیم ورزش جگوار فقط تصویر حیوان یوزپلنگ (جگوار) را ببیند. در حالت دیگر این اطلاعات تصویری که کاربر به تازگی به باغوحش رفته و یوزپلنگی را دیده است برای سفارشیسازی تجربه رایانشی وی استفاده میشود.
این مسیریابی چشم فقط به اشیای فیزیکی خلاصه نمیشود و میتواند شامل محتوای دیجیتال نیز باشد. اگر کاربری به تصاویر تعدادی گل روی نمایشگر نگاه کرده باشد، وقتی میخواهد روی کامپیوتر یا گوشی خود درباره گلها جستجو کند، این سیستم میتواند نتایج را دقیقا مطابق با گلهایی ارائه کند که وی در ابتدا دیده است.
این پتنت همچنین درباره کنترلهای حریم خصوصی در مسیریابی چشم توضیحاتی ارائه میکند:
تمامی راهکارهای امنیتی و مربوط به حریم افراد را میتوان برای حافظت از کاربر پیادهسازی کرد. برای مثال ممکن است کاربر اعتبارسنجی را بر روی دستگاه خود فعال کرده باشد. این دستگاه تنها زمانی میتواند به کار خود ادامه دهد که مطابق شرایط اعتبارسنجی چشم کاربر را مسیریابی و دنبال کند. به همین ترتیب میتوان به کاربر اجازه داد تا استفاده از پروفایل کاربری حافظه خود شامل دیتای تصویری را تعریف کند. هر نوع استفاده از پروفایل کاربری حافظه کاربر باید با شرایط تعریف شده وی مطابقت داشته باشد.
فناوری Eye Tracking (مسیریابی چشم) را میتوان برای تسهیل کارها روی دستگاههایی چون هولولنز به کار برد. برای مثال، اگر کاربری به یک محصول نگاه کند، این فناوری میتواند اطلاعات بیشتری از آن محصول را ارائه کند که گوگل نیز درصدد است تا در نسل بعدی عینک هوشمند خود موسوم به گوگلگلس ای فناوری را عرضه کند.
نظر شما درباره پتنتهای مایکروسافت که به تازگی ثبت کرده چیست؟
منبع: زومیت
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد