پرترهای از بازیکن ایرانی
یک انقلاب خاموش در اتاقهای نشیمن، وسایل نقلیه عمومی و اوقاتفراغت میلیونها ایرانی در جریان است؛ انقلابی که نه با شعار، بلکه با صدای کلیکها و لمس صفحات نمایشگر هدایت میشود.
یک انقلاب خاموش در اتاقهای نشیمن، وسایل نقلیه عمومی و اوقاتفراغت میلیونها ایرانی در جریان است؛ انقلابی که نه با شعار، بلکه با صدای کلیکها و لمس صفحات نمایشگر هدایت میشود.
صنعت بازیهای ویدئویی ایران درآستانه برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای خود با عنوان «هفته بازی؛ هفتخوان» قرار دارد. این رویداد ملی که با شعار «از چالش تا افتخار؛ هفتخوان بازی» طراحی شده، با هدف ایجاد یک پلتفرم جامع برای گردهمایی بازیسازان، بازیکنان، سرمایهگذاران و نهادهای مرتبط، در بهمنماه سال جاری برگزار خواهد شد.
صنعت بازیهای ویدئویی در ایران با عبور از مرزهای سرگرمی، به یک حوزه اقتصادی قدرتمند با گردش مالی مستقیم ۷۰هزار میلیارد تومانی تبدیل شده است. گزارشها و پیمایشهای ملی انجامشده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ابعاد جدیدی از هزینهکرد و عادات مصرف بازیکنان ایرانی را آشکار میسازد که نشاندهنده رشد چشمگیر این صنعت، بهویژه در حوزه سختافزار است.این آمار که صرفا به هزینهکرد مستقیم خانوادهها برای خریدبازیها وتجهیزات مرتبط اختصاص دارد،هزینههای زیرساختی را در بر نمیگیرد و نشان از ظرفیت بالای اقتصادی این حوزه فرهنگی دارد.
صنعت بازی اکنون از سینما و موسیقی باارزشتر است. زیرا امروزه گیمها دیگر فقط تفریح نوجوانان و یک ابزار سرگرمی نیستند بلکه به پدیدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شدهاند که نقش عمیقی در شکلدهی به هویت فردی و جمعی ایفا میکنند. بازیها به ابزارهای مؤثر یادگیری تبدیل شدهاند و میتوانند مهارتهایی مانند حل مسأله، تفکر سیستمی و کار گروهی را تقویت کنند.
بازی و سرگرمی همواره نقشی کلیدی در پرورش خلاقیت، اعتمادبهنفس و هوش هیجانی کودکان و نوجوانان داشته و بازیهای فکری و گروهی، ذهن را به چالش کشیده و مهارتهایی نظیر کار تیمی،حل مساله و تقویت روابط اجتماعی را در کودکان و نوجوانان پرورش میدهد.
صنعت بازیهای رایانهای، که دیگر صرفا یک سرگرمی نیست، به یکی از تاثیرگذارترین و سودآورترین عرصههای اقتصاد دیجیتال جهانی بدل شده است. این صنعت با گردش مالی صدها میلیارد دلاری، نهتنها بهعنوان یک موتور اقتصادی عمل میکند، بلکه بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای صدور فرهنگ، شکلدهی به هویت نسل جوان و روایتگری از وقایع تاریخی و معاصر، نقشی استراتژیک ایفا میکند. این گزارش با رویکردی تحلیلی، به بررسی دینامیک بازار جهانی و جایگاه ویژه بازار ایران در این منظومه پیچیده میپردازد.
هوش مصنوعی، پدیده نوظهور و انقلابی عصر دیجیتال، مانند هر ابزار قدرتمند دیگری، دارای کاربریهای چندگانه است. این فناوری که میتواند در پزشکی، صنعت و آموزش تحولآفرین باشد، در سالهای اخیر وجه دیگری از خود را در میدانهای نبرد به نمایش گذاشته و به یک سلاح استراتژیک و بازیگر خاموش در جنگهای مدرن، ازجمله جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بدل شده است.
شاید هیچگاه تصور نکنید بازی سرگرمکنندهای که ساعتها وقت شما و فرزندتان را پر میکند، ابزاری در دست رژیم صهیونیستی برای نفوذفرهنگی، جاسوسی اطلاعاتی وکسب درآمد ازجیب ایرانیان است.
مخاطبشناسی برای بازیسازان ایرانی، نه یک مزیت بلکه یک ضرورت است. شناخت دقیق مخاطبان برای بازیسازان ایرانی در بازاری که همزمان با پتانسیلهای داخلی و چالشهای جهانی دست و پنجه نرم میکنند، کلید موفقیت و بقاست. این شناخت باید شامل درک عمیق از ویژگیهای دموگرافیک، روانشناختی، فرهنگی و رفتاری بازیکنان ایرانی باشد و تفاوتهای آنها با مخاطبان جهانی را در نظر بگیرد.
در صنعت بازیسازی ایران که با وجود چالشها، پتانسیلهای فراوانی دارد، درک عمیق روانشناسی بازیکنان از اهمیت حیاتی برخوردار است. بازیسازان ایرانی برای خلق آثاری که نهتنها در بازار داخلی موفق باشند، بلکه بتوانند در عرصه جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند، باید فراتر از جنبههای فنی و هنری، به ذهن و احساسات مخاطب بپردازند. روانشناسی به آنها کمک میکند مکانیزمهایی طراحی کنند که بازیکنان ایرانی را به طور مؤثر درگیر کرده و تجربیاتی معنادار و بهیادماندنی برایشان رقم بزند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی جامجم با دکتر علی انتظاری، جامعهشناس مطرح شد
کاظم اولیایی در گفتوگو با جامجم از رفتارهای خارج از ادب و فرهنگ بعضی فوتبالیستها انتقاد کرد