این کمپین در واقع ادامه واکنش بازار خودرو به بیانیه مشترک وین و روشن شدن افق احتمال رفع تحریمها محسوب میشود که در راستای آن، برخی خریداران با توجه به ورود احتمالی خودروسازان خارجی به ایران و ورود خودروهای نو با فناوری بالا و همچنین کاهش قیمت خودروهای داخلی تحتتاثیر این تحولات، از خرید خودرو دست کشیدند و آن را به آینده موکول کردند.
راه افتادن این کمپین، ابتدا بیاعتنایی خودروسازان داخلی را در پی داشت، اما با نزدیک شدن به انتهای دومین ماه تابستان که اوج گرمای بازار خودرو محسوب میشود و راکد ماندن نسبی بازار، انتقاد خودروسازان از این کمپین و ابراز نظرهای مردمی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شروع شد.
بهزعم خودروسازان، قیمت فعلی خودرو نهتنها جای کاهش ندارد، بلکه با توجه به رشد دستمزدها و قیمت ارز مبادلهای باید افزایش نیز بیابد.
این در حالی است که محاسبات نشان میدهد شل شدن فعلی تحریمها و رفع احتمالی آن در آینده، باعث حذف بسیاری از هزینههای سربار تولید خودرو مانند هزینه جابهجایی پول، حمل و نقل، خرید آزادانه قطعات و مواد اولیه از خارج، سرعت گردش نقدینگی، حذف هزینههای واسطهگری و... خواهد شد که در کاهش هزینه تمام شده خودرو کاملا موثر است.
از سوی دیگر، راه افتادن این کمپین را میتوان حاصل ناراحتی پنهان شده و طولانیمدت مردم از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی دانست که با وجود این و بهخاطر انحصاری بودن بازار خودرو، مجبور به خرید خودروهای داخلی بودهاند.
به نظر میرسد خودروسازان باید به جای مخالفت با این نوع کمپینها، به محتوای آن توجه کرده و صدای پای رقابت و ورود رقبای جدید به بازار خودروی ایران را بشنوند؛ رقابتی که در هر چارچوبی که انجام شود، به هر حال معادلات قدیمی حاکم بر بازار خودرو را برهم زده و شکل جدیدی از کیفیت، قیمت، پاسخگویی، مسئولیتپذیری و خدمات پس از فروش را بر بازار حاکم خواهد کرد.
سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
مافیا درست كردن
خودرو سازهای داخلی اگر توان رقابت داشتن وارد بازارهای جهانی میشدن . سالهاست دارن با تولید آشغال ترین ماشین ها سر مردم كلاه میذارن . مسئولین هم كه سكوت كردن . نمیدونم چرا .