حقیقتا و بدون مجامله واژه عزت وامدار نام حسین است. حسین آبروی تاریخ است، اما چرا و چگونه چنین واقعیتی در برابر دیدگان ما تجلی یافته است؟ پاسخهای گوناگونی به این پرسش ارائهشده و داده خواهد شد.
واقعیت است که حسین بلاشک برگزیده خدا در اعطای عزت و کرامت است؛ گویی حضرت حق در میان خیل انسانهای بزرگ و جاویدان اعصار مختلف امانتی را به آنها عرضه داشت، به نام عشق و پرستش و البته بسیاری با روح بزرگشان تحمل برداشتن این بار امانت را داشتهاند، ولی حسین است که یکجا و به شکل اکمل امانتدار خدا گشت و یگانه قهرمان صحنه عشقبازی با خدا در عاشورا شد.
حسین آبروی انسان و بشریت را در دستگاه الهی و آفرینش خرید. بزرگی حرکت او و عمق مصیبتهای او پردهای شد بر همه زشتیها و پلیدیهایی که به نام بشر ثبت شده است.
او ضامن جاویدان هدایتپذیری و رستگاری انسان شد. ملائکه را در اطاعت مشتاقانه و پارسایانه حیرتزده کرد و شیطان را بیش از همیشه در رد دعوت به خودخواهی خجلتزده نمود. خدای مهربان، غفور و شکور نیز به مصداق آیه شریفه:
إِنَّ اللَّهَ اشْتَری مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیقْتُلُونَ وَ یقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیعِکمُ الَّذی بایعْتُمْ بِهِ وَ ذلِک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (توبه/۱۱۱)
به عهد خود وفا نموده است و مهر و عشق حسین را در فطرت ابنای بشر قرار داده است و چه محرومیت بزرگی است برای کسی که این دانه فطرتش را با اشک بر حسین پرورش ندهد.
در واقع امر امام حسین تجلی وعده برحق الهی مبنی بر: وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً (سوره اسرا/۸۱) است.
خداوند در تاریخ برگزیدهای میخواست که غلبه حق، حقیقت، درستی، پاکی و زیبایی بر باطل، دروغ، پلیدی و زشتی را در یک هماورد و در یک میدان و به بهایی بالا و والا نشان دهد و این رسالت بزرگ هزینه و بهای بالایی داشت که هیچکس تاب و توان آن را نداشت و ندارد و نخواهد داشت جز حسین(ع) که با مظلومیت خود در روزها و شبها و ساعات غمبار قبل از عاشورا و درنهایت با شهادت جانگداز خود در عاشورا بهای آن را پرداخت، ولی برای همیشه تاریخ فریاد زد که حق، راستی و پاکی باقی و پابرجا و باطل، دروغ و زشتی میراست و باطل فقط گهگاهی ظاهر میشود، ولی در نهایت زایلشدنی است.
دکتر امیر دبیریمهر - استاد دانشگاه
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد