سیاست‌گذاری تولید، نیازمند تغییر

سیاست‌گذاری و قوانین مجلس و دولت به صورتی است که تولید‌کننده را به سمت مونتاژکاری سوق می‌دهد. اکنون در کنار مونتاژکاران، دو شرکت بزرگ خودروساز سایپا و ایران‌خودرو هم به سمت مونتاژکاری رفته‌اند و آن بخش که از داخلی‌سازی باقی مانده، زیان‌ده است.
کد خبر: ۱۵۲۴۳۵۷
نویسنده امیرحسن کاکایی | کارشناس صنعت خودرو
 
۳۰۰ همت زیان انباشته در دو شرکت بزرگ خودروساز به دلیل قیمت‌گذاری دستوری مسیر تولید را کند کرده است. از خروجی سیاست‌گذاری در چهار سال گذشته می‌توان فهمید که توجه به مونتاژکاری بیشتر است.در دو دوره گذشته نمایندگان مردم در مجلس چند بار در رفع موانع تولید خودرو صحبت کردند و بیشتر رفع موانع در حوزه واردات بوده است. در پنج سال گذشته «طرح ساماندهی بازار خودرو» وارد مجلس شد که پس از مدتی اسم آن را تغییر دادند ولی داخل این طرح به طور دقیق تولید را از واردات جدا کرده و موانع تولید را از متن برداشته‌اند و تسهیل واردات اتفاق افتاده است. هر چند روز یک بار توسط مجلس و بخش‌های دیگر موانع جدیدی جلوی تولید می‌گذارند و به مشکلات صنعت دامن می‌زنند، باید تفکر کلان به تولید مونتاژ محور و واردات محور در کشورمان اصلاح شود و این مانع تراشی‌ها از بین برود وگرنه هر روز تولید یک قدم به سمت مونتاژکاری حرکت می‌کند. به جراحی در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری نیاز داریم. قانون ساماندهی صنعت خودرو هم اشتباه است و تبعیض آشکار بین تولید و واردات دارد. حتی نگاهی به عملکرد شورای رقابت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز نشان می‌دهد که نحوه قیمت‌گذاری روی خودروی داخلی با مونتاژی و وارداتی فرق می‌کند و تولید داخل سرکوب می‌شود. نتیجه ریل‌گذاری به سمت مونتاژکاری باعث شده حداکثر داخلی‌سازی در کشورمان به ۲۰ درصد برسد و رفتار بخش خصوصی بر اساس معیارها و ریل‌گذاری‌های دولت باشد.
newsQrCode
برچسب ها: مونتاژ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
مهارت و سرگرمی در کارخنده

تهیه‌کننده و کارگردان مستند رئالیتی «کارخنده» درباره چالش‌های تولید این برنامه و تغییرات در فصل چهارم آن توضیح می‌دهد

مهارت و سرگرمی در کارخنده

نیازمندی ها