به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، هاشم یکه زارع با بیان اینکه شرکت پژو تمام شروط ایران خودرو را برای ادامه همکاری ها پذیرفته است، اظهار داشت: ایجاد شرکت مشترک با سهام 50 درصدی دو مجموعه ، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه ای پژو و انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری از شروط ایران برای همکاری با پژو بوده است.
براساس قراردادی که در سال 2004 بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه امضا شده بود شرکت پژو فعالیت خود را از آن تاریخ آغاز و باید تا سال 2014 ادامه میداد اما مسئولان این شرکت فرانسوی با زیر پا گذاشتن این قرارداد از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع کرد و بهدنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی گردید بهنحوی که عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت.
ایران در آن سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود اما پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محمولههای خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145هزار دستگاه خودرو رسید.
امروز سه سال از آن موضوع می گذرد و این خودروساز فرانسوی گویا شرایط را برای دور جدید حضور خود در ایران مساعد دیده و تمام شروط ایران خودرو را بعد از کش و قوس های فراوان پذیرفته است اما هنوز مشخص نشده این شرکت میخواهد چه میزان غرامت بابت بی عهدی خود به ایران خودرو پرداخت کند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد