گفت‌وگو با اکرم محمدی امین، ملی‌پوش بیلیارد بانوان

در‌ آرزوی سکوی‌ جهانی

تا همین چند سال پیش که شخصیت‌های منفی یک سریال تلویزیونی بیلیارد بازی می‌کردند، بیلیارد در نظر عوام ورزش محسوب نمی‌شد، به‌خصوص این‌که گزارش‌هایی منفی در رابطه با شرایط باشگاه‌های بیلیارد ارائه می‌شد و حتی هرچند وقت یک بار اخباری درباره تعطیلی برخی باشگاه‌های بیلیارد که مواردی را رعایت نمی‌کردند، شنیده می‌شد، اما با تمام تصور نه‌چندان درستی که درباره بیلیارد در برخی باورها وجود دارد، این رشته ورزشی کاملا مبنای علمی دارد و علاوه بر آن ورزشکار باید از آمادگی کامل جسمانی برخوردار باشد؛ البته اکنون اوضاع نسبت به گذشته فرق دارد و بیلیاردبازان با امکانات بیشتر و بهتری نسبت به گذشته در این رشته فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۴۴۵۰
در‌ آرزوی سکوی‌ جهانی

حتی عرصه برای بانوان بازتر شده، هرچند هنوز مشکلاتی سر راه بیلیاردبازان زن وجود دارد.
اکرم ‌محمدی امین، عضو تیم ملی بیلیارد بانوان را می‌توان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های زن این عرصه در چند سال اخیر معرفی کرد. او که اخیرا از رقابت‌های جهانی مصر به ایران بازگشته، 3 سال ونیم است که به صورت جدی و حرفه‌ای بیلیارد را آغاز کرده، اما در همین مدت کوتاه به یکی از برترین‌های کشور تبدیل و حتی به رقابت‌های جهانی نیز اعزام شد. گفت‌وگوی جام بانوان با این دختر 26 ساله بیلیاردباز را در ادامه می‌خوانید:

‌فقط سه سال حضور در بیلیارد و تبدیل شدن به یکی از برترین‌های کشور و اعزام به رقابت‌های جهانی. چگونه این اتفاق افتاد؟
ابتدا باید بگویم من پیش از شروع رسمی بیلیارد، بسکتبالیست بودم. البته پیش از آن علاقه به بیلیارد در من وجود داشت و اصلا باید بگویم عاشق این رشته ورزشی بودم، اما متاسفانه شرایط برای پرداختن به علاقه‌ام فراهم نبود تا این‌که چند سال پیش تصمیم گرفتم به هر شکل ممکن به باشگاه مخصوص بیلیارد بروم و تمرین کنم. به این ترتیب تمریناتم خیلی زود آغاز شد و من طی مدت زمان کوتاهی توانستم به تیم ملی برسم.


و اخیرا هم که به رقابت‌های جهانی مصر اعزام شدید. آنجا چه مقامی به دست آوردید؟
متاسفانه مقامی به دست نیاوردم، چون سطح رقابت‌ها خیلی بالا بود. آنجا بهترین بیلیاردبازان دنیا حضور داشتند که هر کدام از حداقل ده سال تجربه برخوردار بودند. البته با وجود سطح بالایی که این بیلیاردبازان در رقابت‌ها از خود نشان دادند من رقابت برابری با آنها داشتم. اگر تمرینات من به طور مرتب ادامه داشته باشد، در آینده در رقابت با همین حرفه‌ای‌ها می‌توانم مقام بیاورم.

‌رقابت‌های بین‌المللی بعدی تیم ملی بانوان چه زمانی خواهد بود؟
تاریخ دقیق آن مشخص نیست، اما رقابت‌های مهم دیگری که در پیش داریم، قهرمانی آسیاست. من به شدت تمرین می‌کنم و رویای من کسب مقام در این رقابت هاست. مدت زمان زیادی نیست که من بیلیارد بازی می‌کنم، اما امید زیادی دارم تا بتوانم در رقابت‌های قهرمانی آسیا مقام به دست بیاورم. پیشرفتم در این مدت خیلی خوب بوده و فاصله من با رقبای آسیایی‌ام چندان زیاد نیست. همان‌طور که گفتم با تمرینات مداوم می‌توانم به مقام برسم.


‌جدی‌ترین رقیبان آسیایی چه تیم‌هایی هستند؟
هندی‌ها، چه در بخش بانوان و چه در بخش آقایان بسیار قوی هستند. رقیبان اصلی ما همین هندی‌ها هستند، اما تایلندی‌ها هم بیلیاردبازان بسیار قوی و حرفه‌ای دارند.


‌ایده‌آل شما در بیلیارد؟
قهرمانی در رقابت‌های جهانی که اگر تلاش‌هایم ادامه داشته باشد، دور از ذهن نیست.


‌ فکر می‌کنید تا چند سال دیگر می‌توانید به این آرزوی طلایی برسید؟
اگر تمریناتم ادامه داشته باشم و بتوانم برنامه‌هایم را به خوبی اجرا کنم، حداکثر دو سال زمان لازم دارم به مقام جهانی برسم.


‌تا به حال چند بار در رقابت‌های جهانی شرکت کرده‌اید؟
دو بار که آخرینش همین رقابت‌های اخیر مصر بود، البته باید بگویم رقابت‌های قهرمانی آسیا دست‌کمی از رقابت‌های جهانی ندارد؛ زیرا برخی تیم‌های قوی جهان از همین آسیا هستند؛ مانند هند.


‌بیلیارد را می‌توان جزو رشته‌های پرخرج محسوب کرد؟
باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر رشته ورزشی کم‌خرج وجود ندارد. برای فعالیت در هر رشته‌ای باید هزینه کنید و بیلیارد نیز از این قاعده مستثنا نیست و هزینه‌های خاص خودش را دارد.


کسی که علاقه‌مند به یادگیری بیلیارد باشد، چقدر باید زمان صرف کند تا حرفه‌ای شود؟
خود من قبلا در شنا و بسکتبال فعالیت داشتم و خوب می‌دانم که یک ورزشکار در این رشته‌ها باید چند دوره آموزشی بگذراند تا به یک حرفه‌ای تبدیل شود، اما اوضاع برای بیلیارد خیلی متفاوت است. برای این‌که در این رشته حرفه‌ای شوید به روزانه حداقل هشت ساعت تمرین نیاز دارید. در واقع شرایط خاص بیلیارد نیازمند این است که همیشه و در هر شرایطی تمرین کنید.


‌برای بیلیارد و شروع آن محدودیت سنی هم وجود دارد؟
در همه رشته‌ها محدودیت سنی وجود دارد و شامل حال بیلیارد هم می‌شود. بیلیارد تمرکز زیادی می‌خواهد و فشار روی ورزشکار زیاد است، بنابراین باید از سن کم شروع شود. هماهنگی عصبی و عضلانی در بیلیارد بسیار لازم است. هرچه سن در بیلیارد کمتر باشد، بازدهی بیشتر است.


بسیاری بیلیارد را ورزش محسوب نمی‌کنند. این طرز تفکر حتما باید عاملی بازدارنده برای کسانی باشد که می‌خواهند به آن حرفه‌ای نگاه کنند، اما با آگاهی از نگرش‌ها کنار می‌کشند.
بله، متاسفانه بسیاری از مردم فکر می‌کنند بیلیارد فقط یک تفریح است، نه ورزش. اما این را باید بدانید بیلیارد ورزشی علمی محسوب می‌شود. باید محاسبات ریاضی داشته باشید. یک بیلیارد باز باید شرایط جسمانی ایده‌آلی داشته باشد تا بتواند ساعت‌ها روی میز به رقابت بپردازد و در حین مسابقه سرپا بایستد یا دور میز پیاده‌روی کند. داشتن تمرکز هم که شرط اصلی است.


‌پیشرفت بیلیارد در بین بانوان چطور بوده است؟
ما در ایران بیلیاردباز مستعد خانم زیاد داریم. خیلی‌ها هستند که دوره دیده‌اند و در رقابت‌های کشوری خیلی خوب خود را نشان می‌دهند، اما با وجود این چیزی به نام بیلیارد بانوان برای بسیاری از مردم جا نیفتاده و نتیجه‌اش این است که از ما حمایتی صورت نمی‌گیرد. خیلی‌ها را سراغ دارم که در این رشته بسیار پیشرفت کردند، اما چون حمایت مالی نمی‌شدند به تدریج
کنار رفتند.


‌امکاناتی که در اختیار بیلیاردبازان حرفه‌ای کشور قرار می‌گیرد، راضی‌کننده است؟
البته که نیست. یکسری معذوریت‌ها و محدودیت‌ها وجود دارد. نیاز به آموزش بیشتر حس می‌شود و بیلیاردبازان خانم جای مناسبی برای تمرین کردن در اختیار ندارند. برای بانوان بیلیاردباز نخستین مشکل این است که کجا تمرین کنند. متاسفانه این امکان که راحت تمرین کنند، هنوز برای آنها وجود ندارد. البته الان خیلی اوضاع بهتر شده، اما تغییرات بیشتر خیلی لازم است. خیلی‌ها دوست دارند وارد بیلیارد شوند و آن را شروع کنند، اما فضا خوب نبوده و تبلیغات برای این رشته فراگیر
نشده است.‌ خود من هم در خانه امکانی برای تمرین ندارم، البته وقتی در باشگاه هستم راحت تمرین می‌کنم.


‌صحبت پایانی‌تان را هم می‌شنویم.
آقای اسکندری رئیس فدراسیون در این مدت تلاش‌های زیادی برای ارتقای سطح کیفی بولینگ و بیلیارد انجام داده است که جای تشکر دارد. امیدوارم روزی برسد که همه به صورت حرفه‌ای به بیلیارد نگاه کنند و وزارت ورزش و جوانان به بانوان بیلیاردباز بهای بیشتری بدهد.

هیلدا حسینی خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها