در حالی که صنعت سینما در 60 سال گذشته بارها درباره تولید فیلمی سینمایی بر مبنای شخصیت این جهانگرد افسانهای صحبت کرده، ولی در عمل این رسانه تلویزیون بوده که دست به کار تولید مجموعههایی در این رابطه زده است.
در تاریخ فعالیتهای تلویزیون حداقل دو کار را میتوان اسم برد که براساس ماجراجوییهای مارکوپولو ساخته شده و شهرتی بینالمللی دارد.
اولی یک مجموعه 13 اپیزودی است که جان فوسکو خالق آن به حساب میآید و در بین کارگردانان قسمتهای مختلف آن، نام هنرمندانی مثل یوآکیم رونینگ و اسپن ساندربرگ دیده میشود.
این دو هنرمند نروژی به دلیل کارگردانی درام شرححالگونه «کون ـ تیکی» (2012) شهرت بینالمللی دارند. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.
نکته جالب اینکه رونینگ و ساندربرگ بلافاصله بعد از موفقیت بالای مالی و انتقادی این فیلم به سراغ همکاری با تلویزیون رفتند و اپیزودهایی از مجموعه مارکوپولو را کارگردانی کردند.
به دلایلی که معلوم نیست سازندگان مجموعه برای فیلمبرداری آن به سراغ لوکیشنهای چین نرفتند، کل صحنههای این اکشن ماجراجویانه در ایتالیا، مالزی و قزاقستان فیلمبرداری شد.
این محصول تلویزیونی آمریکایی، سالهای اول حکومت کوبلایخان در امپراتوری مغولستان و تاسیس سلطنت یوآن را بهنمایش میگذارد. قلمرو این سلطنت در منطقهای بهنام خانبالیگ بود که امروزه پکن نامیده میشود.
شبکه تلویزیونی نت فلیکس این مجموعه را سال 2014 پخش کرد. لورنزو ریچلمی، نقش مارکوپولو را در مجموعه بازی کرد و بندیکت وونگ آسیاییتبار، کاراکتر کوبلایخان بود.
شرکت مستقل فیلمسازی وینستن هم یکی از تهیهکنندگان این نسخه از مارکوپولو بوده است. در حالی که کسی تصور تولید فصل دوم مجموعه را نمیکرد، این فصل در 10 اپیزود جلوی دوربین رفت.
این در حالی است که برخی منتقدان به خشونت گرافیکی و عریانگرایی آن انتقاد کردند. تهیهکنندگان مجموعه رقم هزینه تولید فصل اول را حدود 90 میلیون دلار اعلام کردند.
دومین مارکوپولوی قاب کوچک، یک فیلم سینمایی ـ تلویزیونی است که سال 2007 پخش شد. کوین کانر، کارگردان آن و یان سامر، هالور بازیگر نقش مارکوپولو است.
داستان این فیلم تلویزیونی هم در قرن 13 میلادی اتفاق میافتد و به بهانه حضور دو کشیش در دربار کوبلایخان به سراغ کاراکتر مارکوپولو میرود.
در ابتدا قرار بود این فیلم به صورت یک مجموعه ششقسمتی تولید شود و روی آنتن برود، اما در اتاق تدوین مشخص شد زمان آن اجازه تبدیل شدن به یک مینیسریز را نمیدهد.
همین مساله باعث شد تهیهکنندگانش آن را به عنوان یک فیلم تلویزیونی پخش کنند. طولانیبودن زمان نمایش این فیلم ازجمله نکاتی بود که صدای اعتراض منتقدان و تماشاگران تلویزیونی را درآورد.
ضمیمه قاب کوچک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد